Sziasztok,
Ígértem a beszámolót a cellacseréről, hát itt vagyok vele.
Szóval a szimptómát már ismeritek nagyjából: elgyengült az autó, az akksi töltöttség fel-le ugrált majd kaptam egy P0A80 hibakódot, replace hybrid battery pack. Először kiütöttem torque-al, de egyre gyakrabban előjött és már szinte csak a benzinmotorral haladtam - khmmm igen lassan. Így felismertem a helyzetet, hogy ezen csak a javítás fog segíteni. Felhívtam Kowee által ajánlott szerelő srácot, ő nem merte/akarta elvállalni. Ezután szintén a mester ajánlotta profi nyolckarú
szervízt hívtam akik 70-80eFt-ra taksálták az akksi kiszerelését, cellacserét, visszaszerelését. Plusz 10eFt a cella. Idő hiányában valószínűleg belemegyek bár drágálltam az árat viszont nagyon rendesek voltak és adtak nekem egy jó cellát a megjelölt 10k magyar forintért.
Hétfőn este neki is álltam szétbontatni az autót. Kinyomtattam a service manual idevágó oldalait és lépésről lépésre csináltam mindent. Kb 1-1.5 óra alatt ott is volt az akksi pakk a szemem előtt. Semmi nagy mutatvány nem volt, csavarok, patentek, kárpitok, burkolatok és hátsó ülés kipakolás. Kis akksiról negatív saru le, nagy akksiból service plug felhúz, elhajt, kivesz. Innentől elvileg kevésbé rizikós az áramütés. Fontos, hogy a power gombot tilos megnyomni, ha a service dugó ki van véve a nagy akksiból mert abból gond lehet! (ezt olvastam a papírban)
Ezután következett az akksi szétbontása. Stabilizáló lemezeket egy pár csavar tartja, ahogyan a fedőlemezt is. Az elektronikát is leválasztottam a manualban írt sorrendben biztos ami biztos. (3 dugó lehúzása az ECU-ról és a relékről) Amikor megláttam az akksikat összekötő elemeket szinte biztos voltam benne, hogy oxidációs problémám van és így leszedtem az összes összekötőt a hátsó sorból. Így kitudtam méregetni a cellapárokat. Sajnos itt már megtaláltam a torque-ban is jelzett 4-es blokkot, ahol a feszkó alacsonyabb volt. Itt még reménykedtem, hogy az első összekötőn lesz az oxidációs hiba. Leszedtem azokat is és kiméregettem egyenként a cellákat. Sajnos meglett a döglött cella. Mindegyik 7.7V körüli volt csak a kakukktojás volt 6.5V. Érdekesség, hogy az első és az utolsó cella 7.8V feszültséget produkált. Ha az autó mögött állsz akkor jobbról balra vannak a blokkok úgy vettem észre. Tehát minél nagyobb a hibás blokk sorszáma annál többet kell bontanod.
A pakk szétszerelése következett, ami viszonylag egyszerű volt bár melós. Minden cellát egy csavar fog az alján és mivel egymás mellett forgatva vannak így egy oldalon minden második cella van csavarozva. Ezek a csavarok az akupakk alján vannak, tehát valahogy meg kell emelni a cuccot. Mivel tök egyedül csináltam meg sem próbáltam kivenni a pakkot így helyben szereltem egy kis alátámasztással, hogy odaférjek. Sajnos nem lehet azt megcsinálni, hogy csak a hibás cellát csavarozod ki mert ilyen kis rücskökkel egymásnak feszülnek a cellák, így muszáj kibontani a hibás celláig.
Rossz cella ki, jó cella be.
És akkor következett az összeszerelés. Alulról visszacsavarozni a cellákat még egyszerű volt, de a végén lévő fehér rögzítő műanyag elemet megszenvedtem. Rá kell feszíteni keményen egy csavarhúzóval vagy valami pajszerral, nekem így sikerült feltenni. Innentől meg egy óra csavarozás. (éjszaka csavarokkal álmodtam) Szép sorban mindent vissza amit leszedett az ember.
Amikor a fő erősáramú kábelt lekötöttem egy vastagabb illetve amíg a cellaösszekötőket leszedtem egy vékonyabb gumikesztyűben csináltam a dolgokat, mert ha jól gondolom itt több, mint 220V egyenáram is előfordulhat a sorbakötött akksiknál ami elég megrázó élmény is lehet.
Amikor kész voltam vele a beröffentéskor lányos zavaromban még a féket is elfelejtettem nyomni és azthittem sz@r az egész, de aztán rájöttem és elsőre simán ment minden. Visszhánytam a kárpitokat, üléseket illetve előtte kiporszívóztam az olyan helyeket ahová remélem soha többet nem fogok eljutni. Ja majd elfelejtettem, még a hybrid akksi hűtőventillátorát is portalanítottam ha már szét volt dobva a cucc. Este Kowee mester volt olyan rendes és legurult hozzám és techstream-el megnéztük a tartós hibatárolót is (ezt a torque nem látja) és kiütöttünk mindent ami benne volt. (Még egyszer köszi Kowee!)
Mindent összevetve én azt mondom, hogy egy elektromos csavarhúzóval, két ember ezt 3-4 óra alatt simán megcsinálja. A legtöbb időt a csavarok tekergetése meg a patentek kiszenvedése vett el. Amióta jó a gép még mintha több ereje is lenne és ezt még az asszony is alátámasztotta
Ha bárkinek adódik ilyen gondja ahogy időm engedi szívesen segítek neki a művelet elvégzésében, keressetek bátran.
Aki kíváncsi a szőrös fejemre vagy megnézné mozgóképen is a dolog velejét, az ne féljen ide kattintani:
Képek itt:
https://www.dropbox.com/sc/xrvsn6dmv2hwim4/AABlDUl9dRWbhQYRqiahSsWDa