Az ötleteket pedig természetesen mindig szívesen fogadom, utána fogok nézni ennek, amit most többen is ajánlottatok. Megjegyzem, erről az Avensis-katalizátor mizériáról se nagyon olvastam itt előtte, persze lehet csak az én figyelmem kerülte el...
Itt a hibák topicban előkerült már párszor ez a p0420 vagy p0430 hibakód, bár főként az első. Lehet téged is a kereső szívat, mint engem, mert nem talál meg minden szót, hozzászólást a fórumban, csak keveset, hiába keresek vele sajnos.., vagy szimplán én vagyok béna hozzá, bár túl sok beállítási lehetőség nincs a keresésben.
Én a katalizátorral kapcsolatban olvastam külföldi fórumokat is nem keveset. Az igaz, hogy nekem 1.8 van, így főként erre vonatkozóan. Egy biztos, hogy amit itt írnak, tényleg ez a hatásfok mizéria miatt (kb 95% alá csökkenésnél) a Toyota már jelzi a hibát, hogy cseréld ki a katalizátort. Nem találtam nagyon km összefüggést, hogy kinek mikor dobja be ezt a hibát, általában azért 200e km után már esélyes szokott lenni. Az olajfogyasztás egyértelműen gyorsabban rombolja a katalizátort, így ott gyorsabban is előjöhet.
Ha jól emlékszem a kat külsején infrás hőmérővel 800 fok környékét kellene mérni, és ha gyengül, nem megy rendesen akkor ez 500-600 közé csökkenhet már le. A hideg időben gyengébben tud teljesíteni, nem melegszik fel olyan gyorsan, nem mennék bele a részleteibe miért, de a kontrol lambda szonda ezt érzékeli, és már írja is, hogy alacsonyabb a megengedettnél a katalizátor hatásfoka. Értelemszerűen a hideg időben több hőt veszít a katalizátor, így gyakrabban jöhet elő a hibakód. Attól is függhet, hogy garázsból indulsz vagy sem, de menet közben is lecsökkenhet az elégtelen katalizálás okán a hője a megengedett érték alá. Ez aztán tényleg pongyola megfogalmazás, de valami ilyesmiről van szó.
Az 1.8 és a 2.4 közt (a hibakódból is ítélve) max annyi a különbség, hogy a leömlő részben a kat előtt és után nem egy-egy hanem kettő-kettő szonda van, mert két testes lehet a katalizátor. Ha egy testes, akkor lehet az is két szondás simán. Ez gyorsan kiderül még egy elm327 -es bluetotth kütyövel is OBD-n, de az autó műszaki adatiban is fellelhető, hogy hány szondás.
Nagyvonalakban a katalizátor test előtti szonda állítgatja a motorba adagolt keverék összetételét, a kat. utáni szonda pedig méri a katalizátor működését, hatásfokát. Ismét pongyola megfogalmazásban: a szondák a kipufogó gáz oxigéntartalmát mérik, értelemszerűen ha sok a kipuff gázban az elégetlen (oxidálatlan) szénhidrogén, akkor nem jól teszi a dolgát a kat, és a szonda érékeli a magas o2 tartalmat. A szonda "feje" a kipuff gáz útjába van betéve. A linkelt kiemelő ezt onnan kiveszi, és mintegy kis zsákutcába beteszi a szonda érzékelő részét. Ezzel "be lehet csapni" a szondát, hiszen az ott megrekedt gázt méri csak a szonda, aminek kisebb lesz az o2 tartalma, így a szonda számára úgy tűnhet mintha rendesen működne a katalizátor. Tényleg nagyon gagyi módon írtam le, de ha valaki pontosabban leírja, és egyszerűen is, hát legyen, nekem most ez így jött össze.
A kipufogó csőbe becsavarható kis kiemelő teház ennyit tud, a szondát ki kell csavarni ez lényegében a nehezebb, akna kell hozzá, már több éve a kipu csőben lévő szondát kivenni nem annyira könnyű, de nem megvalósíthatatlan. Aztán becsavarni a kiemelő L csonkot, és bele a szondát. Ennyi, kész is.
A másik lehetőség, a szonda vezetékeibe kell egy ellenállást és egy kondenzátort beforrasztani. Ennek annyi az előnye, hogy a szonda katalizátor utáni vezetékei általában az utastérből elérhetőek. A kárpit felhajtásával ott a vezeték, nem kell akna, és a forrasztás kb 10 perc. Az alaktrész ára pedig filléres kb 100 Ft-ból megvan, de még akár bontott elektronikai panelekről is lehet ilyet levenni, és beforrasztani (az eném egy autórádióból lett kiforrasztva.
) Ennek a megoldásnak további előnye, hogy nem feltűnő, ráadásul itt a szonda jele kerül felülírásra, ami szerintem jobb megoldás, mint a kiemelő, mert itt tényleg egyenletes jelet fog kapni a vezérlés, annak ellenére, hogy a szonda a rendes helyén mér tovább. Na meg nem kell kicsavarni a kipuff csőből a szondás.. Hátránya, hogy el kell vágni a szonda vezetékét, vagy kell egy adaptert csinálni a szonda csatikhoz és azt közbeiktatni.
Az 1.8 -ak esetében a p0420 hibakód magával hozza a vsc + trc lámpákat is, és azok olyankor nem is mennek. Ha ez a 2.4 -nél nem így van az jó, mert az említett vezérlések kikapcsolódása előzés, kanyar stb. esetén komoly gondokat okozhat.
Végezetül még annyit, hogy a Toyota és más hasonló arról a területről származó (ott tervezett) autók katalizátorai esetében írják azt sokan, hogy mintha a katalizátor belsejében gyengébb lenne a felhordott anyag, vagy vékonyabb, esetleg környezetvédelmi vagy gazdasági szempontból spóroltak vele, mivel az autó garanciás élettartama alatt ennyivel is kibírják. Aztán persze jöhet az alkatrészutánpótlás.
Én annyit csináltam, hogy kipuff gáz mérés, ami tökéletes volt (de ezt mások is írták már), majd beforrasztottam az RC kört, és utána vettem egy használt katalizátort 20 ezerért még tartaléknak, ami ugyan dobálta már a p0420-at, de még valószínűleg van benne 1-2 száz ezer km így is az állapota alapján. Ki tudja addig meglesz-e még az autó nálam, vagy lehet a kaszni rohad le hamarabb, mert éves szinten jó ha 15 ezret megyek vele max.. Ja, az utángyártott katalizátor is egy opció. Én 92-ért találtam volna egyet, ami elfogadható márka (talán BOSAL volt). Ennyit már nem akartam költeni, ráadásul aki cserélt azt írta, hogy az ugy. kat. hamar tönkremegy, és jön megint a hiba, alig 100-150 e km után..