Hiába, na.
A fizika, az fizika.Sajnos a Verso-nál is feláldoztak funkcionalitást a design oltárán. Ráadásul egy teljesen idióta témakörben: a rádió antennája.
Kb. 5-6 évvel ezelőtt kezdődött ez a hülye trend az új autóknál, miszerint az autók botantennáit lerövidítettek 15-17cm-esekre, azzal, hogy az antenna tövében lévő kis erősítőt egy érzékenyebbre cserélték. Sajnos ez nem sikerült túl jóra, és egyértelműen rosszabb FM-rádió vételt eredményez. A jelszint csökkenést, amit az antenna felére kurtítása okozott, a beépített erősítő valószínűleg csak laborba tudja kompenzálni, mert gyakorlati használatban elég sok interferenciát is felerősít, ami megzavarja a rádió tunerjét.
Az első generációs, faceliftes Kia Cee'd is megkapta 2010-ben ezt az újítást, ilyenünk volt. Egyik szomszédunknak egy Infinity-je van, annak is pontosan ugyanolyan antennája van mint a volt cee'd-ünknek (ugyanaz a beszállító, hehe...). Annak idején nagyon zavart hogy recsegett-ropogott az FM rádió miközben csak simán közlekedtem Budapesten, ezért kísérleti jelleggel kicseréltem az antennabotot egy szokványos 32cm-esre, és sokkal jobb lett a vétel. Maradt is úgy, mert minden zavar és interferencia megszűnt, tisztán és sztereóban jött folyamatosan minden adás. A botantenna sima kicsavarós, 5mm-es menettel rendelkező helikális rúd, a kaszniba épített antennatövet (benne az erősítővel) nem bántottam, maradt érintetlen.
Na most a Verso-nak is ilyen kurtított botantennája van. A rádiója ritkábban serceg, mint a cee'd-é gyári állapotban, de azt mondom, messze nem tökéletes, mert gyakran nem sztereó az adás, azaz ugrál sztereó/monó között - ezek a gyenge antennajel szimptómái. Próbaképp áttettem a Yaris-ról a "hagyományos" 32cm-s helikális botantennát, és lám, itt is sokkal tisztább lett a vétel. Ha nem tudnám, hogy mi okozza mindezt, azt mondanám, hogy "gagyi már ez az FM, át kéne állni digitális rádióra" - de közben mindez nem is igaz.
Értem én hogy a design fontos, csak épp azt nem tudom felfogni, hogy miért pont az antennát bántották? A klasszikus negyed-hullámhosszú méretet ha megfelezik nyolcad-hullámhosszra, a nyeresége drasztikusan lecsökken az FM-sávban, de megnő más frekvenciatartományban, ahonnan több zavart tud összeszedni. Oké, hogy aktív elektronikával megpróbálják szűrni a zavarokat meg erősíteni a hasznos jelet, de mekkora bonyodalom is hibalehetőség ez azzal szemben, hogy egyszerűen csak egy drót darabot kellene békén hagyni...?
Hasonlítsátok össze: design-ilag tényleg annyival többet hoz a rövid antenna a hosszúhoz képest, hogy mindez megérje?
Az újfajta, rövid antenna a 2016-os modellen (aszem egyel-kettővel korábbin is ez volt már):
A hagyományos, hosszabb antenna, a 2009-es modellen:
Nekem a Kián is jobban tetszett hosszú antennával, a Verso-n is maradni fog a hosszú antenna.
A cápauszony-antennákat nem ismerem, olyan autóm nem volt. De gondolom, ott sem lehet leányálom jó minőségben rádiózni. Cserébe a probléma megoldása jóval neccesebb...
Meghát gondolom az autóvezetők zöme pont lesz@rja, hogy mennyire tiszta az FM hang már/még manapság, az MP3 korában...