Tudom, csak sokan mindig ezt nyomják mennyivel kevesebbet fogyaszt, de összességében egyáltalán nem biztos, hogy olcsóbb.
Ezt is rendszerben kell nézni.
A másik ilyen kedvencem, amikor elmondják, hogy a hibrid/villanyautó mennyivel környezetbarátabb. Azt nem teszik hozzá, hogy akkor amikor mész vele. De mi van a gyártással és az életciklusa végén lévő időszakkal, különösen az akkumlátorokkal?
Nem lehet általánosítva rendszerben nézni, mert sokminden diverzifikálja a dolgot.
- egy autó költsége egyszer nagy az elején. azt nem kell elosztani utána a következő időszakra, az egy eleinte letudott költség és slussz. Utána évekig jön az üzemeltetés költsége, ami egészen más kasszából finanszirozódik. (beruházás és üzemeltetés költségtípusok egészen más jellegűek cégeknél is, kötelező is őket szétválasztani - pl beruházási adót/áfát se egyformán fizetsz és azt sem húzod szét a jövőre, hacsak nem lízingelsz)
- a gyártás és az életciklus végén töltött időszak merően eltér az aktív időszaktól. Egy alig vagy nem használt autót ugyanúgy le van gyártva majd egyszer selejtezve, holott az idejének többségét csak a garázsban tölti (mint anyám Nexiája, ami 1996 óta alig járt 38ezer km-t). Ugyanúgy földrajzilag is elkülönül - a gyártás és a bezúzás folyamatán a környezeti terhelés jóval alacsonyabb autónként számolva, mint használat közben, mert a gyártási és bezúzás alatt a környezetet érintő terhelés koncentráltan jelentkezik, ahol sokkal hatékonyabban tudják azt kezelni, enyhíteni. Például a dízelekből kiszerelt részecskeszűrőket egyenként senki se pótolja vissza - használat közben pedig száz, sőt ezerszer több károsanyagot pöfög ki nélküle az autó, de a tulajt úgyis csak az érdekli, hogy spóroljon 50ezer forintot.