jólvanjólvan, az érzelmeim a saját csúcsaim miatt kavarognak
ha már itt tartunk, csak a gyári új csúcs amit ajánl a nagyérdemű, vagy van olcsóbb megoldás?
Szia!
Azért ne ronts ajtóstól a házba!
Először méresd be a jelenlegi injektorokat! Porlasztási képet sehol nem vizsgálnak, ha jól tudom, hanem felteszik próbapadra, adott tesztciklust lefuttatnak és megmérik a résolaj mennyiségét. Erre a mennyiségre van egy gyári küszöbérték meghatározva (pontos értéket nem tudok), ha annál nagyobb, akkor csere. Egyébként a hallottak alapján kb. ránézésre megmondják, hogyha valamelyik csúnyán szét van égve.
Ez a mérés nagyságrendileg 4-5.000 Ft/injektor plusz szerelési költség, amibe beletartozik, hogy venni kell néhány darab egyszer használatos tömítést (résolajcsőhöz alu tömítések 5 db, szelepfedéltömítés, szelepfedélben az injektorok gázolajcsövét bevezető lévő gumiharang, ha elöregedett 4db, injektorok alatt található karika 4 db, egyéb tömítések, stb.) Ezek gyáriban darabonként 1-2.000 Ft-os tételek, ha cserélni kell. Szerelési utasítás szerint minden felsorolt tömítés egyszer használatos, ha bontani kell, akkor hivatalosan csere is szükséges.
(Érdemes tudni, hogy ezen résolaj mennyisége nem egyenlő hideg és meleg motornál. Meleg motornál nagyobb ez az érték, így egy kopott injektorsor esetében előfordulhat, hogy míg hidegen pöccre indul az autó, melegen már szinte "fel kell húzni", mert a nagy résolajveszteség miatt nem áll elő a szükséges railnyomás, az ECU nem vezérli ki az injektorokat. Ezért van az, hogy ha melegen kell sokat tekertetni az önindítót, akkor ott injektorra is kell gyanakodni.)
A mérésnél még simán kiderülhet, hogy jók az injektoraid, de mondjuk a magasnyomású szivattyúval van probléma. Ne legyen! Gyári új ára 2-300.000 Ft (inkább a 300). Hallottam olyat, hogy 70-80.000 Ft körül felújítják a magasnyomású szivattyút, de se helyet, se tapasztalatot nem tudok a munkával kapcsolatban, szóval egyenlőre ez az urban legend kategória.
Esetleg a szivattyún található SCV szelepek lehetnek csereérettek, ezek beszerezhetők 50.000 Ft-tól akár
pl.Az injektorokat beszerezheted újonnan bármely Toyota vagy volt Toyota szervizből, nem tudom, hogy milyen áron, vagy például a Bárdiék is forgalmazzák már ezeket (jelenleg én 95.000 Ft körül árat látok nagy kedvezménnyel, de most pont nincs nekik raktáron, érdeklődni kellene). Egyéb forrásból
itt is lehet próbálkozni és még jó néhány hasonló helyet találhatsz, ha utánanézel.
Lehet injektorokat bontottan is venni, azokat beméretni és a jókat beszerelni. Ezzel nyilván az egyszeri bekerülési költséget alacsonyan tudod tartani (~30.000 Ft / db bemérve), de kérdéses, hogy meddig lesznek jók a még éppen jól szuperáló befecskendezők.
Harmadik alternatívaként kaphatóak felújított(nak mondott) injektorok is. Elvileg kaphatóak hozzá azok az alkatrészek melyek elkopnak és azokat kicserélve javítható lehet az injektor. De itt van egy nem kis probléma.
Ezeket a befecskendezőket gyárilag nagyon pontosan bemérik (eljárás nem dokumentált, nem ismert róla leírás), és a beméréskor kapott értékek alapján az injektor kap egy kódot, mely tartalmazza a gyártott elem aktuális eltérését, szórását az átlagtól. Ezt az értéket az ECU figyelembe is veszi, amikor a befecskendezési időket meghatározza. A felújított verzióknál ez a kód nem kerül újra meghatározásra, ezért nem lesz gyári ekvivalens a megoldás. Szerelőm épített már be ilyet, hozta a kuncsaft, nem volt vele gond, de kérdés, hogy meddig? Volt szó róla, hogy majd lesz olyan cég Magyarországon, aki hivatalosan is újíthat fel Denso befecskendezőket (talán a Filep Diesel, de nem vagyok benne biztos). Erről azóta sincs hír, de érdemes szétnézni, hátha megkegyelmezett a gyár végre és kiadta a kód generálásához szükséges mérési eljárást.
Összefoglalva: mivel ezek a dolgok elromlanak, nem kis költség őket javítani, az autók értéke pedig már erősen csökkent, ezért kialakultak alternatív beszerzési, megoldási útvonalak. Ezeket felkutatva lehet "optimalizálni" a költségeket kinek-kinek a pénztárcájához mérten.
Azért vagyok ilyen (jól) értesült, mert nekem is egy 1CD-FTV motorkódú a motorom, bár ez még a korábbi verzió, amit a T22-kbe szereltek (injektorokban pont van különbség például). A bemérés dolgot most fogom majd megcsináltatni, mert kíváncsi vagyok az injektorok állapotára, és aktuálisa, a szelephézag-ellenőrzéssel egy időben el tudják végezni. Egyenlőre nem érzek nagy problémát, picit tovább kell indítózni melegen, és mintha kicsit jobban "kopogna" a motor hidegen, rázna alacsonyabb fordulaton, de ez az utóbbi kettő lehet placebó is. Ha probléma van, akkor még nem döntöttem, hogy melyik variációt vállalom be, de körüljártam, hogy mik a lehetőségek.
Üdv:
BF