Kedves barna.czukor! Csak egy apróság: ha jól sejtem az "A"-s kategóriák a benzinesekre vonatkoznak.
Az 1,4 D-4D 5w-30as, B1 olajat kér. Tudom, szőrszálhasogatás... Egyébként lehet kapni B1/B5ös minősítésű jó kis olajat is (asszem Mobil1 esp formula 5w-30) Én most Statoil olajjal (ha jól emlékszem, pontosan Lazerway C2 5w30) járok, 12ezer km alatt minimális olajfogyi sem volt, pedig mostanában volt sok város, majd országút-pálya.
diduka: a 6 liter mért fogyi, vagy csak bc?
Igazad van, dieselre a B számok vonatkoznak. Azért nagyot nem tévedtem, ugyanis az A1 mindig B1 is, az A3 meg mindig B3/B4, az A5 meg egyszerre B5 is.
A Mobil1 ESP nem A1/B1-es. A3/B3/B4/A5/B5.
Az A1/B1 arra utal, hogy az olaj 150 fokon mért HTHS viszkozitása =<3.5mPas. Az A3/B3/B4 arra, hogy HTHS>3.5 mPas.
Az A5/B5 pedig egy tüzelőanyag teszten mutatott eredményre utal. Ehhez a minősítéshez is sok az előfeltétel, majdnem ugyan az, mint az A1-é, csak itt az üzemanyagmegtakarítás a jelölés célja. Ez a jelölés jelzi, hogy az adott motorolaj üzeanyagtakarékosnak számít az ACEA szerint... Itt a HTHS <=3,5 mPas
Az ESP tehát egy olyan olaj, ami sűrű 30-asnak számít, hiszen A3/B3/B4-es, viszont üzemanyagtakarékos, pont belefér az A5/B5-be is. Ez nagyon ritka, szinte egyedülálló. HTHS=3,5, így a kettő metszetében van.
Ha híg olajról beszélünk, akkor az adott olajnak nincs A3/B3/B4-es minősítése, helyette A1/B1 vagy/és A5/B5 minősítése van. Az A3/B3/B4 megléte egyértelműen jelzi, hogy nem a hígabb fajta 30-asról van szó, hanem a sűrűbbekről, amelyek a 40-esekhez állnak közelebb.
A 40-esek mind A3/B3/B4-esek, itt nincs variálás. A 20-asok meg mind A1/B1-esek csak, ugyanis az ACEA szabványban a 20-as olaj nem lehet más. És az A1/B1 jelölést is csak akkor kaphatja meg, ha a 100 fokon mért viszkozitás=8.6 cSt pontosan.
Az Eneos 0W-20-as olaja 8,5 cSt-s 100 fokos viszkozitási értékkel rendelkezik, így az nem kaphatta meg az ACEA A1/B1-es minősítést, a többi ACEA minősítés meg ki van zárva már eleve, így ennek "csak" API SM minősítése van...