Költséghatékonyság?
Egy autó normál használat mellett (15-30e km/év) 5 év alatt kb. felezi a piaci értékét. Itt hangsúlyos a "kb.", meg a "normál használat" is durva általánosítás, de hogy érzékeltessem, amit akarok, ahhoz jó közelítés.
Vegyél a piac "tetejéről", jó állapotú autókat mindegyikből:
T25: 2.5 M
T27: 5-5,5 M
T32: 8-9 M
Ebben az esetben a nagyon durván számolt amortizációs költségek az alábbiak szerint alakulnak:
T25: 1,25 M Ft/5év, 250.000 Ft/év ~20.000 Ft/hó ~16-8 Ft/km
T27: 2,5-2,75 M Ft/5év, 500-550.000 Ft/év ~42-46.000 Ft/hó ~37-17 Ft/km
T32: 4-5 M Ft/5év, 800-900.000 Ft/év ~67-75.000 Ft/hó ~60-27 Ft/km
és itt még nem vettem figyelembe, hogy egy idősebb autó az amortizációs görbéjének már egy lankásabb részén kerül hozzád, míg egy új autó élete első pár évében drasztikusan veszít az értékéből, stb.
Ha ennél többet, esetleg kevesebbet mész, ha nem a piac tetejéről vásárolsz, akkor az amortizáció abszolút értékben változik ugyan, DE AZ ARÁNYOK HASONLÓAK MARADNAK!
Na most ezekhez a Ft/km-es amortizációs költségekhez képest lehet egy 6-10 l/100km fogyasztású autóval jelenlegi üa. árakon 21-35 Ft/km-es aü. költséget összehozni.
Költséghatékonysági szempontból tehát nem igazán összehasonlíthatóak az említett szériák... és semmilyen más típus egymást követő szériái sem... (Azonos peremfeltételek (használat, karbantartási hajlandóság, vásárláskori minőség, mert szar állapotú T27-et ne hasonlítsunk egy patika T25-höz, még ha árban közel is vannak egymáshoz)).
"Minden másra ott a MasterCard!"
Kalkulált értékek alulról közelítik a valóságot: Németországban a saját gk használatát €0,25-ban határozták meg (gondolom átlagos autóhoz A4, Golf,BMW) és azért a használó se járjon túl jól. (Ha netán valaki tudja , hogy ez az összeg móosult az elmúlt pár évben az szóljon!!!
)
A korral csak az a baj, hogy megnő a rizikó! (mármint, hogy lerobban,elromlik,...)
és ez nem csak pénz kérdése, hanem hogy kinek mennyit ér az új megbízhatósága.
(Egy ismerősöm újonnan vett használt LandRoverjével lerobbant Gibraltárnál és több mint 1 millóba került mire hazakerült és rendbejött-nem kevés biztosítás ellenére-)
Akinek meg szinte semmi baja nincs egy öreg használtautóval az szerencsés ember, vagy azért mert Toyotája van