Sziasztok!
E12 (2002-es) kombi Toyota corollámnak nagy a baja
Nem tudom mi történt, csak azt, hogy kisujjal lehet pörgetni a kormányt. Jól irányítható az autó, de ha elengedném a kormányt, akkor tuti bekrepálnák a kocsival együtt.
Elmentem Toyota szervízbe, azt mondják a teljes kormányoszlopot kikellene cserélni (420.000 Forint)... Valószínűleg szervómotor. Dehát ha nem lenne szervóm, akkor nagyon nehezen tudnék kormányozni, de most épp az ellenkezője van!
Van valakinek tippje, ötlete, hogy mi történhetett, és mit lehetne csinálni?
Ja igen, az autó nem lett szétbontva, vagy ilyesmi, tehát minden ötletet várok! Azt is aminek kicsi a valószínűsége (mivel nem lett szétszedve)
Az elektromos kormányszervó változtatja a rásegítés mértékét a sebesség függvényében.
A kocsi minél gyorsabban megy, annál kisebb rásegítés kell, gyakorlatilag akár nullára is csökken már 40-50-nél a rásegítés. Ez ugye azért jó, mert menet közben nem lesz túlságosan könnyen mozgatható és érzékeny a kormány, továbbá az utat is jobban lehet érezni. Ezért is olyan jó az E12-es kormányzása az elődmodellekhez és a konkurenciához képest.
A sejtésem az, hogy a jelfeldolgozása lehet hibás a rendszernek vagy ténylegesen maga a kormányszervó mechanika.
Első esetben lehetséges, hogy fals adatokat kap az ECU (ha az vezérli és nem egy külön controller), ezáltal a kormányrásegítés túl nagy, miközben már megy a kocsi kellő sebességgel. Ez ugye akkor lehet pl, ha a kerekeknél a sebességszenzorok hibása, azonban ekkor az ABS is hibásan működik, ami meg feltűnne, minimum egy kontollámpa formájában. Lehet a vezetékezésben, de akár a jelfeldolgozóban (ECU vagy külön van, azt nem tudom) a hiba.
Ha a jelfeldolgozó a rossz, akkor annak az elhelyezkedése a meghatározó. Ha az ECU vezérli, akkor az ECU hibája esetén azt kell cserélni. Ha a vezérlője a szervomotorba van integrálva, akkor lehetséges, hogy ténylegesen a szervorendszer a cserés.
Ha a szervomotor nem működik helyesen, azaz csak végpontban (maximum rásegítés) tud dolgozni, akkor annak a cseréje szükséges sajnos, ugyanis az egység (direkt) nem javítható.
A problémát fel kell tárni, hogy hol keletkezik: jeladó, jelfeldolgozó (ECU vagy külön egység), szabályzó, szervomotor belseje. Ennek ismeretében lehet a javítás lépéseit megtenni.
Ha a hiba a szervomotor egységén belül van, akkor kell egy újat venni bontva, mert úgy 100 alatt bőven megvehető, az új ára már nagyon pofátlan. Én erre szavazok.
Első lépés legyen a probléma helyének a diagnosztizálása, ha ez megvan, akkor a hibás alkatrészt cserélni kell. Miután minden ilyen nagyon drága, ezért én bontott alkatrészt vennék a helyedben, amennyiben ez szükséges. Nem olyan, mint a gyári, de nem is fél milla beszereléssel együtt.
Mellékesen megjegyzem, hogy az elektromos kormányszervo szeret meghalni, meghülyülni, általam szervizelt kocsikban volt már garancilis cseréje az elektromos szervonak. Pl. A Nissan Micra szervoegysége behalt, ott erős zaj volt kormányzáskor. Ez 650e lett volna, ha nekünk kell fizetni... Más autó esetében is sok panaszt hallottam ezekre a villanyoszervokra.
A régi hidraulikus rendszer nagyon megbízható és részegységenként is javítható, míg az új rendszer modernebb, jobb -- amíg megy.