"Das Fraunhofer-Institut für Verkehrs- und Infrastruktursysteme IVI sieht, nach einer Untersuchung der Umweltzone Ulm im Auftrag der örtlichen Industrie- und Handelskammer, einen Zielkonflikt zwischen der im Fokus der Verordnung stehenden Feinstaubbelastung und dem Stickoxid-Ausstoß. Die Senkung der Feinstaubwerte würde mit steigenden Stickstoffdioxid-Werten einhergehen. Erst mit der Euro-6-Norm sei auch eine Senkung der Stickstoffdioxid-Werte zu erwarten."
A lényeg nagyon röviden: konfliktus lép fel az emissziók csökkentése során, mivel a finom (korom)részecskék kibocsátás csökkenése a (mérgező, és üvegházhatást növelő) nitrogén-dioxid kibocsátás növekedését eredményezi. Csak az Euro 6-os normától várható az NO2-emisszió csökkentése.
Erről a konfliktusról már korábban írtam itt a fórumon. De mi az, hogy csak az EURO VI normáktól várható csökkenés? És az EGR-szelep, a NOx tároló, az SCR vajon miért van az autókban hosszú évek óta? Ezek a NOx csökkentése miatt vannak jelen. Az igaz, hogy a NOx- emisszió égéstérben történő csökkentése (EGR) a részecske emisszió növekedését hozza magával (ezért van részecskeszűrő is beépítve), de a NOx-tároló és az SCR egyáltalán nem növeli a részecske-emissziót, sőt kifejezetten növeli a részecskeszűrő regenerálási hatásfokát.
Másrészt nem szabad azt hinni, hogy a benzinesnek nincs NOx-emissziója (nem véletlenül van ezeken is EGR, vagy szelepösszenyitással oldják meg, illetve NOx csapda is), és bizony részecske-emissziójuk is van, csak kedvezőbb, mint a dízelé. Nem véletlen a benzines fronton ez a nagy "downsizing" hisztéria, ezek sem tudják másként teljesíteni a normákat. És még van egy hátrányuk a dízellel szemben: A jóval magasabb CO tartalom, ami szintén halálos méreg, csak épp azonnal öl. Egy öreg katalizátor ezekkel szemben már bizony nem elég hatékony.
A fogyasztáshoz: arról beszélgetünk, hogy 100km-en mennyit spórol a dízel.....szerintem nem ez a mérvadó, mert senki sem azért jár dízellel, hogy 100km-en spórolja meg, amit meg akar spórolni. (lehet ez egy jó alap a spórolás mértékéhez, de egyéb dolgokat is figyelembe kell venni. Éves futásteljesítmény, körülmények). Egy dízel alapvetően kevesebbet fogyaszt és ez még jó sokáig így lesz, bárhogy decizgetünk a 100km-es fogyasztással. Kicsit továbblépve: van olyan terület, ahol a benzinesnek nagyon sokat kellene fejlődnie, hogy kiszorítsa a dízelt: pl.: vontatás, szállítmányozás. Bár az oroszok voltak oly elvetemültek, hogy ilyen eszközöket gyártsanak, de hát náluk akkor a kerti csapból is tüzelőanyag folyt.