Ez szerintem érdekes, és részben meglepő is
Az AutoBild Klassik csinált egy fogyasztási tesztet néhány youngtimerrel. Ugyanazon a standard fogyasztás-mérő körön (160 km, ebből 45 város, 61 országút és 54 város) küldték végig őket, mint a tesztelt új autókat is.
Az eredményeket növekvő sorrendben írom...
Fiat 500 (1970, 500 ccm, 18 LE, 526 kg): 4.8 liter
Trabant 601 (198?, 594 ccm, 26 LE, 650 kg): 5.3 liter
Mercedes 190 (1983, 1977 ccm, 90 LE, automata, 1136 kg): 6.7 liter
VW Golf I (197?, 1093 ccm, 50 LE, 766 kg): 8.0 liter
VW "Bogár" 1303 (1972, 1584 ccm, 50 LE, 896 kg): 8.8 liter
Audi 100 Avant 5E (1979, 2144 ccm, sor 5, 136 LE, automata, 1304 kg): 9.4 liter
Opel Kapitän P-LV 2.6 (1961, 2605 ccm, sor 6, 90 LE, 1322 kg): 9.8 liter
Opel Commodore A 2.5 (197?, 2490 ccm, sor 6, 115 LE, automata, 1106 kg): 9.9 liter
Volvo 264 GL Injection (1979, 2664 ccm, V6, 148 LE, automata, 1379 kg): 11.0 liter
Mercedes 280 S W108 (1970 körül, 2778 ccm, 140 LE, sor 6, 1522 kg): 11.5 liter
Lancia Gamma 2500 Berlina (1979, 2466 ccm, 140 LE, boxer 4, 1424 kg): 12.6 liter
Mercedes 280 SE W108 (1970 körül, 2778 ccm, 160 LE, sor 6, automata, 1576 kg): 13.4 liter
Ferrari 412 (198?,
4943 ccm, 340 LE, V12, 2004 kg): 15.0 liter
Lincoln Continental Mk.III (1970,
7536 ccm, 370 LE, V8, automata, 2210 kg): 17.3 liter
Rolls-Royce Silver Cloud III (196?, 6230 ccm, 178 LE, V8, automata, 2172 kg): 18.2 liter
---------------------------------------
Itt az egyetlen negatív meglepetés a Golf I... Egy -akkor- vadonatúj fejlesztésű, könnyű, aránylag kis légellenállású, 1.1-es kiskocsitól sok a 8 literes átlag. Pláne ha azt nézzük, hogy a közvetlen elődje, a hozzá képest kőkorszaki Bogár, a legnagyobb 1.6-os motorral, nagyobb tömeggel, csak 8 decivel evett többet.
Viszont a többiek... Gondolok itt főleg a nagyokra... Gyönyörűen demonstrálják, hogy a méretesebb, erősebb motor -szerencsére- mennyire nem arányosan "büntet" magasabb fogyasztással
... A karburátoros (!) alap-190-es értéke egyenesen döbbenetes
... De az is roppant tanulságos, hogy egy kora 60-as évekbeli, hathengeres nagy batár (Kapitän) elvan szűk 10 literrel... Egy "tank" V6-os Volvo 11-el... Egy 12 hengeres, ötliteres, 340 lóerős, telivér olasz GT 15-el... Egy S-Merci 11.5 literrel...
És ami számomra egyértelműen a csúcs: a Lincoln
- bizony-bizony, mégsem voltak annyira idióták azok az amik a nagy cirkálóikkal, nem ettek azok 25-30 litert, korántsem
; a 17.3-as átlag, nagy autók között, még európai viszonylatban sem irreális - ha pedig az autó méretéhez és képességeihez viszonyítjuk (további adatok: 678 Nm, 210 km/h), akkor egyenesen zseniális
Csak hogy egyértelmű legyen, miről is beszélünk
:
De a Ferrari 412 is megérdemel egy fotót, lévén nem egy közismert típus...