Szavazás

Mennyire vagy hypermiller?

Azért van hogy egyen.
7 (9%)
Hónap végén már odafigyelek.
0 (0%)
A forgalom tempóját követem, de figyelek a fogyasztásra is.
52 (66.7%)
Az átlagnál jobban odafigyelek, mert hosszú távon a kevés is sok.
14 (17.9%)
Klíma kikapcsolva, tükör behajtva, virsli gumikon gurulva, csak a fogyasztást figyelem.
5 (6.4%)

Összes szavazó: 78

Szerző Téma: Vitatkozzunk a fogyasztásról  (Megtekintve 602188 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

DonPrego

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 7766
  • A Troll
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #945 Dátum: 2012.07.27 13:29:05 »
Lehet még kevesebb kuplungolással is váltani, de legalábbis, sebességből simán és gond nélkül kivehető a váltó, ha a gázpedál elengedése közben - amikor megszűnik a terhelés - kihúzod a váltót fokozatból. Ezt akkor szoktam néha alkalmazni, amikor nem kell e következő fokozat, mert gurulni is elég, és lusta vagyok kuplungolni. Nem arról van szó, hogy így tedd be a fokozatba, mert azt nem kéne, de kivenni fokozatból minden gond nélkül ki lehet.
őőőő néha olyan érzésem van és láttam már oktatót-ismerőst is érdekesen figyelni a lábam (hosszú nadrágban, borotválkozás előtt), hogy van némi gond a kéz-láb szinkronomban és a sebesség ki még nem teljesen kinyomott kuplunggal történik. Igyekszem mostanában odafigyelni hogy először kuplung és aztán váltás.
Aki másnak vermet ás az a Stack Pointer

gauchos

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 30
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #946 Dátum: 2012.07.27 13:39:12 »
Lehet még kevesebb kuplungolással is váltani, de legalábbis, sebességből simán és gond nélkül kivehető a váltó, ha a gázpedál elengedése közben - amikor megszűnik a terhelés - kihúzod a váltót fokozatból. Ezt akkor szoktam néha alkalmazni, amikor nem kell e következő fokozat, mert gurulni is elég, és lusta vagyok kuplungolni.

Azért ezt inkább nem próbálom ki:) Egyszer váltottam kuplung nélkül (motorral mentem), természetesen felfelé, érdekes módon simán sikerült, nem reccsent semmi:) Öcsém csinál néha érdekes dolgokat: csak félig húzza be a kuplungot. Én ezt a módszert is inkább mellőzöm, nem dísznek van az, a normális használattól nem szabad, hogy baja legyen. Mindig tövig benyomom a kuplungot.
.
Én inkább előrelátó vezetéssel kímélem az autót (és persze csökkentem a fogyasztást). Pl. nem megyek rá az előttem haladóra, a még biztonságosnál is nagyobb követési távolságot tartok. Csak előnyei vannak, néha elég, ha elveszem a gázt, nem kopik a kuplung, váltó, fék. Ráadásul az átlagsebességet is csak egészen minimálisan csökkenti, ennyit simán megér. Nem megyek rá az előttem haladó seggére, hogy aztán fékezhessek. Nagyon nem szeretem ezeket az idegbetegeket, látja, hogy nagy a forgalom és hiába előz, nem sokat nyer vele, mégis rámtapad. Ebből lehetnek a ráfutaásos balesetek. Sajnos a fővárosban ez a divat, a többség idegbeteg módjára nyomul, de itt vidéken azért sokkal nyugisabb a helyzet.
« Utoljára szerkesztve: 2012.07.27 13:41:17 írta gauchos »
Corolla E12 1,4 VVT-i 2005 terra

gbucus

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 356
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #947 Dátum: 2012.07.27 13:41:27 »
A gázfröccsös (vissza)kapcsolást a nem szinkronizált váltóknál alkalmazták. A fröccsöt viszont nem a kinyomott kuplungnál adták. Ezt nevezték kettős kuplungos váltásnak: kuplung kinyom- váltó üresbe-kuplung fel-gázfröccs- kuplung kinyom-(vissza)kapcsolás-kuplung fel. Ki lehet próbálni szinkronváltóval is, ha jól begyakorolja az ember, kíméli vele a szinkron rendszert. Ladás korszakomban sokat élvezkedtem ezzel, ha jól sikerül, szinte "beszippantja" a kart a fokozatba. Persze a mai váltóknál nem igen van erre szükség.
« Utoljára szerkesztve: 2012.07.27 14:02:16 írta gbucus »

gauchos

  • Kezdő
  • **
  • Hozzászólások: 30
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #948 Dátum: 2012.07.27 13:49:17 »
őőőő néha olyan érzésem van és láttam már oktatót-ismerőst is érdekesen figyelni a lábam (hosszú nadrágban, borotválkozás előtt), hogy van némi gond a kéz-láb szinkronomban és a sebesség ki még nem teljesen kinyomott kuplunggal történik. Igyekszem mostanában odafigyelni hogy először kuplung és aztán váltás.

nekem ezzel nincs gondom, viszont az 1-esből 2-esbe kapcsolás elég lassan megy. Nem tudom, miért. Valahogy alapból finoman kezelem a gépet, a 2-ből 3-ba váltás is kicsit lassabb, a többi megy gyorsan.
Corolla E12 1,4 VVT-i 2005 terra

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #949 Dátum: 2012.07.28 07:27:45 »
Másik kérdés a "fékezés": terméászetesen a motorfék és az üresben gurítás kombinálásával. Amikor sietek, akkor csak motorfék. Ti hogy csináljták? Ugye itt a minél hosszabb "fékút" a lényeg. Tegyük fel, hogy körforgalomhoz/útkereszteződéshez közeledek, ahol 50-nél lassabban kell kanyarodni. Én 50-ig leengedem 5-ösben, majd 3-asba teszem természetesen finoman kezelve a kuplungot. Szerintetek ez így, nem árt a motornak, hogy 2200 fölé megy ilyenkor a fordulatszám? Természetesen válthatnék először 4-esbe is, de akkor utána szinte azonnal kapcsolhatnám a 3-ast 40-nél, nem sokat nyernék vele, viszont az én módszerem kényelmesebb, és kevesebb váltással/kuplungolással jár. Melyikkel koptatom kevésbé a gépet? Mi a véleményetek erről?
Teljesen szükségtelen a fokozatokat egyenként végigkapcsolni lassítás közben. A helyes megoldás: lassítasz (felengedett kuplunggal, tehát motorfékkel) abban a fokozatban, amelyikben épp voltál; utána a megfelelő pillanatban kuplung, visszakapcsolás a szükséges fokozatba (ezt nyilván az autó épp aktuális sebessége, a talaj lejtése, a visszakapcsolás után szükséges gyorsító-képesség mértéke stb. határozza meg), majd -lehetőség szerint- a kuplungot ne engedd fel teljesen hirtelen, hogy az erőátvitel ne kapjon hirtelen terhelést. Tehát ne "ugorj le" róla, ha egy mód van rá. Ez az eljárás így tökéletesen megfelelő; maximalista és/vagy nagyon sportosan vezető emberek szoktak visszakapcsolás közben duplán kuplungolni és gázfröccsöt adni, de erre valójában tényleges szükség nincs.

Aztán ha néha a nagy sietségben úgy alakul, hogy mégis úgy ugrasz le visszakapcs után a kuplungról, hát igazából attól sem lesz semminek semmi baja. Időnként belefér.

Ha nagyon kímélni akarod a kocsit, el lehet sajátítani a bepi által leírt, kuplung-felengedés előtti gázadást; én mondjuk sosem csinálom - egyrészt a kuplung finom felengedésével el lehet kerülni, hogy bólintson az autó, másrészt be is építem a fékezés folyamatába azt a lassulást, amit így el lehet érni.
« Utoljára szerkesztve: 2012.07.28 07:31:29 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #950 Dátum: 2012.07.28 07:35:37 »
Másoktól is hallottam már ezt a módszert, majd kipróbálom. De biztosan sokat kell gyakorolni, hogy pont gyorsan menjen úgy, hogy pont annyi gázt adjak, hogy eltaláljam a megfelelő fordulatszámot.
A 3. ponttal nem értek egyet. 100-nál 4-esbe visszaváltva motorfékezni nem igazán gazdaságos (azt feltételezve, hogy nincs előtted forgalmi akadály). A motorféknek pont az a lényege, hogy minél tovább guruljon az autó üzemanyagfogyasztás nélkül. Ezért is kell minél nagyobb fokozatban a lehető legtovább használni a motorféket, ezért is engedem le 50-ig 5-ösben. Erről jut eszembe: milyen fordulatszám alatt van ismét befecskendezés?
Ez autófüggő. Kis túlzással azt lehet mondani, hogy alapjárati fordulat fölött nincs befecskendezés, még ha ez így pontosan nem is állja meg a helyét minden autóra nézve. De úgy 1500 körül már kvázi tutira nincs (hacsak nem hideg a motor).

A motorfékezéses lassítás eleve nem a lendület kihasználásának eszköze. Ha minél tovább szeretnél elgurulni az adott lendülettel, vedd ki üresbe. Így lesz valami minimális kis fogyasztásod ugyan, de összességében véve mégis így tudod a legtöbb utat a legkisebb üzemanyag-mennyiséggel megtenni. Persze az tény, hogy ötödikben tovább gurul el motorfékkel, mint negyedikben, de, mondom, akkor már inkább ki kell venni üresbe. Motorfékkel lejtőn lehet igazán jól spórolni - ilyenkor jobb választás a motorfék az üresben gurítás helyett, föltéve persze, ha a lejtő van elég meredek ehhez.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #951 Dátum: 2012.07.28 07:38:26 »
1. kell gyakorolni, de nem kell hozzá versenyzői véna, nekem sincs  ;) Elég azt megfigyelni, hogy az egymást követő fokozatok között mekkora lépcső van. Igazából, visszaváltáskor a kuplung kinyomásával egy időben kell kis gázfröccsöt adni és váltani. Ez kb 1 mp összesen. Ha jól csinálod, nem érzed a váltást, csak a motorhang emelkedik meg, ha kevés gázt adsz, akkor bólint az autó, ha túl sokat, akkor előre ránt kicsit az autó.
Az a problémám még ezzel, hogy ezek a gázadások, hosszú távra felszorozva, azért számottevő mennyiségű többlet üzemanyagot égetnek el. Véleményem szerint gyakorlatilag teljesen fölöslegesen.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #952 Dátum: 2012.07.28 07:43:52 »
Felváltásnál is lehet alkalmazni a módszert, pláne ha valaki (pl én) nagypapisan vált és naptár kell az időméréshez :D
Ezt most hogy érted? Felváltani mindig úgy kell, hogy egyszerre engeded fel a kuplungot és adod a gázt. Tehát amikor a kuplung a fogásponthoz ér, már legyen fordulat, pörögjön a motor. Ellenkező esetben a kocsit a kuplung felengedése elkezdi lassítani, motorfékezés történik, így elvész az előzetesen megszerzett lendület egy része.

Szóval ez teljesen természetes, hogy felfelé váltogatáskor gázt kell adni. De nem a kuplung felengedése előtt, természetesen; hanem azzal egyidejűleg.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #953 Dátum: 2012.07.28 07:49:09 »
Azt szoktam tapasztalni, hogy ha megy a klíma (csak akkor használom, ha utasom van, aki igényli, legszívesebben kiszereltetném, mert felesleges plusz súly), akkor néha motorféknél 3-asban 30-ról nem lassul tovább (egyébként 30-nál szoktam 2-esbe visszaváltani). tehát ilyenkor valószínűleg már kap benzint a motor, gondolom klíma nélkül 2-300-zal alacsonyabban van ez a pont, de ezt nem néztem még.
Igen. Bekapcsolt klímánál előbb elkezd gázt adni a vezérlés, ahogy esik a fordulatszám. Magyarul megemeli az alapjáratot, ha terhelés van rajta.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Lizard

  • Klubtag
  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 742
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #954 Dátum: 2012.07.28 08:04:02 »
...de kivenni fokozatból minden gond nélkül ki lehet.
Megfelelő fordulatszám tartományban váltani is lehet kuplung nélkül ;)
„If in doubt, flat out” (Colin McRae)

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #955 Dátum: 2012.07.28 08:43:12 »
Megfelelő fordulatszám tartományban váltani is lehet kuplung nélkül ;)
Itt a nagy igazság.  :clap:

Hozzátenném, hogy bármilyen váltóval. (na jó, automatával nem)

A duplakuplungos váltásnál, meg nincsen jobb szórakozás. Én speciel imádom, főleg nagyobb gépeknél. Lefele is és felfele is, igaz lassabb, de valamit visszahoz az élvezetes vezetés feelingjéből. Manapság annyira steril a vezetés, hogy csak na. A sok hárombetűs és társaira gondoltam.

Nincs is jobb, mint amikor egy szerpentinen hasítassz és a kanyar előtt visszateszed duplakuplunggal harmadikba és gyááááááááá, közbe meg a sportdob szelíden zenei aláfest!!!!  :wub:


Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #956 Dátum: 2012.07.28 09:08:31 »
A helyes megoldás: lassítasz (felengedett kuplunggal, tehát motorfékkel) abban a fokozatban, amelyikben épp voltál; utána a megfelelő pillanatban kuplung, visszakapcsolás a szükséges fokozatba (ezt nyilván az autó épp aktuális sebessége, a talaj lejtése, a visszakapcsolás után szükséges gyorsító-képesség mértéke stb. határozza meg), majd -lehetőség szerint- a kuplungot ne engedd fel teljesen hirtelen, hogy az erőátvitel ne kapjon hirtelen terhelést. Tehát ne "ugorj le" róla, ha egy mód van rá.

Pontosan így szoktam csinálni, nem szoktam gyorsan lelépni a pedálról, akkor ezek szerint jól csinálom.
Corolla 1,4 VVT-i 2005

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #957 Dátum: 2012.07.28 09:29:22 »
nekem ezzel nincs gondom, viszont az 1-esből 2-esbe kapcsolás elég lassan megy. Nem tudom, miért. Valahogy alapból finoman kezelem a gépet, a 2-ből 3-ba váltás is kicsit lassabb, a többi megy gyorsan.
Nem baj az, ha nem rántod át a váltót egyik fokozatból a másikba. Tanulóknak is mindig mondom, hogy (hacsak nem haladunk épp meredek emelkedőn) lehetőleg egy pillanatig várjanak a két fokozat között, tehát a váltási mozdulat, mondjuk egyesből kettesbe, két összetevőből álljon, közte pici szünettel. Jót tesz a szerkezetnek.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Yautja

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 906
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #958 Dátum: 2012.07.28 09:32:20 »
Normál kocsinál tényleg így van :)
TS pont nem szereti  ::)
E12 '05 2ZZ-GE 1.8 TS

Autóvillamosság - autó javítás - Toyota szervizelés, Corolla Celica T-Sport javítás- gumiszerelés - autóhifi  stb.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Vitatkozzunk a fogyasztásról
« Válasz #959 Dátum: 2012.07.28 09:34:35 »
Lehet még kevesebb kuplungolással is váltani, de legalábbis, sebességből simán és gond nélkül kivehető a váltó, ha a gázpedál elengedése közben - amikor megszűnik a terhelés - kihúzod a váltót fokozatból. Ezt akkor szoktam néha alkalmazni, amikor nem kell e következő fokozat, mert gurulni is elég, és lusta vagyok kuplungolni. Nem arról van szó, hogy így tedd be a fokozatba, mert azt nem kéne, de kivenni fokozatból minden gond nélkül ki lehet.
Meg lehet tényleg simán csinálni, főleg magasabb fokozatokban, ha nincs erős terhelés alatt az erőátvitel (értsd: nem mész mondjuk aránylag meredek lejtőn motorfékkel) ... de minek :) ? Nem mondom, hogy én néha nem csinálom meg, főleg ha már sok órája vezetek és unom magam... De valahogy váltás = kuplung, ez nálam teljesen automatikus, nem variálok ezzel.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )