Ilyen korú autónál nem kapni olyat, ami nem lett volna fújva valahol már legalább 1x. Amikor mi pár hónapja végignéztük a teljes használtautó-piacot, akkor rá kellett arra jönni, hogy esélytelen 6-8 évenél idősebb kocsik közül sérülésmentest kifogni.
Elmondható az is, hogy az ilyen korú kocsik általában sokat futottak, a legtöbbnek vissza van tekerve a km-órája eléggé keményen. Ez nekem nem tetszik, de elfogadom, igazából egy 10+ éve kocsi esetében nem is érdekel már, hogy most 220e vagy 320e km van benne, sokkal fontosabb, hogy jó állapotú legyen és hogy rendszeresen szervizeljék. Ez a km dolog is érdekes egyébként, 100e km Budapest felér 250e km autópályával és akkor nem mondtam sokat. Hiába futott keveset km-re egy városi kocsi, el van kopva a kuplungja, a motorja megviselt, sok hidegindítást kapott, sok kátyut kapott, stb.
A lényeg, hogy jó állapotú legyen és ne legyen olyan hibája, amelynek a javítása lehetetlen vagy nagyon költséges. Az, hogy pár műanyagelemet ki kell cserélni az rendben van, ahogyan az is, hogy a futóműben kell cserélni ezt-azt. Ez természetes 10+ éves autó nincs tökéletes állapotban, csak iszonyatosan ritkán, mindegyikre kell azért 100-150e Ft költeni az elején az olajak és a szűrők cseréjével együtt legalább. Ezt bele kell kalkulálni a vételárba. Ezért sem 4 misibe kerülnek ezek a kocsik, hanem csak 6-700 ezerbe.
Fontos megnézetni szerelővel is, alá kell nézni alaposan. Volt-e huzatópadon? Alul rohad-e? A futóműben mit kell cserélni? Hol csöpög az olaj, stb? Ezek az infok hasznosak a vásárlás után is, hiszen tudja már az ember, hogy milyen probléma javításával vigye el a szerelőhöz. Meg persze az esetleges hibák az alku tárgyát is képezhetik.
Ha összességében a kocsinak nincsen nagy baja, azaz nem volt totálkáros, nem hengerfejes, nem hibás a váltója, nem kell körbefényezni, akkor szerintem nem rossz vétel. Utána költeni kell rá így is, úgy is legalább egy 100-ast, hogy patent legyen, de ez normális ebben a korban.
Nem tudom, hogy a vezérléscsere mikorra van előírva, azonban ezt sokan idő előtt meg szokták csináltatni, biztos, ami biztos alapon. Mi is 60e km-nél a Hondákban vezérműszíjat cserélünk, így elmászik a gyári csereperiódusa a szíjcserének.
Javaslom, hogy próbáld ki mindig az adott kocsit, hogy nincs-e rendellenes hangja, nem rángat-e, nem húz-e oldalra, nem kotyognak-e kanyarban a gömbfejek (ez nem baj, de alku tárgya), jók-e a fékek, nem visít-e iszonyatosan a szervo, mennyire zörög az egész kocsi, stb. Én is jártam már úgy, hogy tetszett egy kocsi, de kipróbálva borzalmas volt, húzott oldalra és úgy remegett minden, hogy azt hittem, higy szétesik az egész.