Azért érdemes egy kicsit számolgatni.
Egyrészt nem a yarishoz kell mérni, hanem hasonló méretű és kényelmű autóhoz (épp azért, mert ha kicsi kell, vehetsz yarist. Az még kevesebbet fog enni, ha HSD)
Másrészt lényeges a futásteljesítmény. Nekem kb. évi 40-50e km jön ki, vagyis 300-350e ft mínuszom van tankolásnál 2 l megtakarítással számolva, ami nagyon is reális egy hasonló benzinessel szemben.
Namost ha megnézem a piacot, alig létezik hasonló benzines autó mondjuk 4 évesen használtan (amiben 1.6-2.0 literes motor van)
Harmadrészt egy fiatal dízel műszaki kockázatai sokkal nagyobbak. Annyira nagyon fiatalról nem tudok beszámolni, de nálam van egy VW 2.0 SDI nulla km-től, 2004-től. Most 460 ezernél van szétkapva a motor, már két hónapja, valszeg teljes generál lesz belőle, 600e alatt nem fog megállni, igazából alig ér többet az autó. De nézzük, mit cseréltünk eddig:
- 3 vezérműszíj csere
- 3 kuplung (ennél még nincs kettős tömegű lk)
- 2 váltó esett szét, a második bontott volt, mielőtt betettük, nem új.
- 2 PD elem
Ez eddig bőven millió feletti költség, de inkább 1,5 mill. És ezt újonnan vettem, tehát a km, biztos. Az új dízeleknél még nagyobb a kockázat. És ha használtan veszem 4 évesen, akkor ennyi km futással kb BIZTOS, hogy a kockázatok jó részéből valóság lesz.
Ha új autót tudtam volna venni mondjuk 6-7 millióért, az nem prius lett volna (mert nem is lehetett volna ennyiért) - de ebben a használt relációban nálam 3 év alatt megtérül a hasonló benzineshez képest az ártöbblet.
Szerintem tökre nem takarékos megoldás a Prius, mert amennyit megspórolok az élettartama alatt, annyival drágább. Ha takarékos akarok lenni akkor eleve kisautót vennék töredék áron, azokhoz is van hibrid hajtás, vagy épp diesel, de az ésszerű és gazdaságos autókból elegem lett,