Szerző Téma: Beszélgessünk...  (Megtekintve 3368214 alkalommal)

0 Felhasználó és 28 vendég van a témában

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3555 Dátum: 2011.07.13 18:47:05 »
Nocsak. Olyan témát feszegettek, amin magam is gondolkodom már egy ideje. Az üresben gurítás lehetősége, (és, mint ügyletes vészmadár), hogy lehetnek e ennek káros hatásai.
Szóval magam is sokat agyaltam azon, hogy mivel nekem az első 100 m után minden reggel egy -rend szerint- piros lámpa következik, hogy hogyan lehetne lekerülni a motor beindulását. Ugyanis, ha előző nap erőltetem a villanymenetet -a már előzőleg sokat emlegetett technikákkal- akkor jó esetben közepesen töltötten, de inkább attól kevesebb töltéssel teszem le a kocsit. Ez aznap jó, de a másnapi hidegindításhoz annál rosszabb, és így az előző nap előnye sokkat ront a másnapi kezdésen, hiszen van, hogy be sem hagyja kapcsolni az EV-t és képes egy helyben beindulni, járni, már a garázsból kiállva is. Na ez (mai szóval élve) odab...sz az addigi jó fogyinak! Ha hagyja is az EV-t, akkor meg a lámpáig éréssel annyira lemerül, hogy a szokásos kis 7 km-ren szinte folyamatosan "darál", hogy visszatermeljen, hiszen hidegindítás után még járó motornál is a villannyal megy egy darabig! Ezt bizonyítja, hogy közvetlenül az indítás után még nem igazán reagál motorfordulattal a gázra, a töltés meg esik lefele a két "lila csíkig" is! Azt nektek nem kell ecsetelnem, hogy mennyire érződik, ha lemerült aksival kell menni vele.

Szóval ezt felismerve gondoltam én is, hogy mennyivel jobb lenne, ha a következők szerint járnék el:
- Előzőnap utolsó méterein már inkább arra törekszem, hogy minimum félig legyen töltve az aksi, ez ott nem sokat ront, de annál többet hoz a reggeli induláskor (ekkor jó eséllyel reggel nem gond az EV mód bekapcsolása)
- illetve reggel a lámpához kifordulva nem villannyal nyomom végig, hanem kicsit felgyorsítva, kinyomom üresbe, kigurítom és esetleg a végén a leálláshoz D, B, fék, megállás és N, hogy ne kelljen a féken állni.

Nos, ezt ma ki is próbáltam, remekül működik, tehát eddig győzelem. De mit szólhat ehhez a technika, avagy "szabad-e ilyet csinálni"???

Első aggodalmam ezzel az volt, hogy aki ismeri az automata váltókat az tudja, hogy általában nem igazán lehet őket vontatni. (Ezt a tilalmat valami miatt a Prius könyve is írja). Hagyományos, őskövületeknél azért, mert a váltó is tartalmaz egy kis olajszivattyút, amit azoknál a motor hajt. Álló motornál meg értelem szerűen nem hajt.  Az, hogy hagyományos váltónál miért van szükség erre abba most ne menjünk bele, annál érdekesebb lehet viszont, hogy a priusnál egyáltalán miért van szintén ilyen szivattyú a váltó végén? Mi hajtja?
Eddig arra jutottam, hogy igazából csak a csúszó felületekhez, csapágyakhoz vezet emelt nyomással olajat, ezzel javítva a nem tökéletes szóró olajozás hatásfokát. Erre számtalan példa van a japán váltóknál, igaz nem külön szivattyúval, hanem kis felfogó csatornákkal vezetik a szétcsapódó olajat a csapágyakra. Itt meg szivattyúval. OK.
Nos, továbbra is kérdés, hogy "mi hajtja"? Mert, ha ez N fokozatban gurulva is működik, akkor egy akadály kipipiálva.
Annyira nagy gáz végül is nem lehet, mert van, hogy  a motort nagyobb sebességen is leállítja a hibrid vezérlés, tehát elvileg ennyitől nem lehet baj.

Ván ám azonban egy másik dolog is. Mindenki tudja, hogy a villanymotor egy állandó mágneses szinkron motor. Ergo a forgórészben lévő mágnesek bármikor, amikor forognak veszültséget gerjesztenek az álló rész tekercseiben. (Hm, "álló rész"...., milyen perverzek ezek a villamos mérnökök is....)
No, kérdezem én, ha az előbb említett "mozgás közben kiteszem üresbe" metódust és mindezt üzem szerűen csinálom, akkor a 3 fázist a villanymotorra kapcsoló relék kontaktusait egy nagyobb feszültségű állapotban kapcsolom ki és be, amikor áram folyna rajta. De még, hogy lekapcsolom, valószínűleg ívet húzva kontaktusok közt, de ugyanezt eljátszom visszafelé is. Pörög szerencsétlen villanymotor mágnese, termelődik a feszkó, csak ép nem tud hova menni, aztán hirtelen összekapcsolom egy fogyasztóval, ami jelen esetben az inverter egység.

Szóval erre varrjon nekem valaki gombot, hogy fogyasztásnak jó, nagyon jó ez a technika, de nem fog visszanyalni a fagyi ilyen üzemszerű használat esetén?
 
     

sghu77

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2439
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3556 Dátum: 2011.07.13 19:25:48 »
Mivel az "üresben gurulást" magától is előadja a kocsi akár tempomattal haladva is, azt gondolom nem lehet káros mellékhatása. Valószínűleg a sok P&G huszár is jelzett volna már meghibásodásokat és tele lenne vele az internet. Ez persze nem egzakt válasz, csak feltételezés. Szóval ha rám hallgatsz, azt csinálsz amit akarsz... :D

Outlaw

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1259
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3557 Dátum: 2011.07.14 08:00:51 »
Na ez aztán technikai okfejtés a javából....csak nem te vagy az aki "gázosította" a Priusát és úgy árulja most neten? ;)
Én azt gondolom a Priust megalkotó mérnökök bolondbiztossá tették az autót, így nem hinném, hogy bármi problémát jelentene az általad leírt eljárás.
(pl. 50km/h alatt a fékbetét kímélése érdekében én is előszeretettel kapcsolok B-t, olyan szépen megfogja az autót és nem gondolom, hogy emiatt hamarabb tönkremenne)
Today, tomorrow and after tomorrow!

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3558 Dátum: 2011.07.14 21:47:34 »
Mivel az "üresben gurulást" magától is előadja a kocsi akár tempomattal haladva is, azt gondolom nem lehet káros mellékhatása. Valószínűleg a sok P&G huszár is jelzett volna már meghibásodásokat és tele lenne vele az internet. Ez persze nem egzakt válasz, csak feltételezés. Szóval ha rám hallgatsz, azt csinálsz amit akarsz... :D

Egyet nem veszel számításba, pedig érthetően írtam le, hogy üresnél szétkapcsol a kontaktus! Ha D-ben van, akkor nem. Ha az inverter a forgórésszel azonosan forgatja az elektromos mezőt (szinkronmotor!) akkor nem termelődik áram és nem is hajt, de elektromosan rajta van a rendszeren.
De egyébként tényleg azt csinálok, amit akarok, ebben van igazad, csak reméltem, hogy kapok értelmes válaszokat.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3559 Dátum: 2011.07.14 21:51:47 »
Na ez aztán technikai okfejtés a javából....csak nem te vagy az aki "gázosította" a Priusát és úgy árulja most neten? ;)
Én azt gondolom a Priust megalkotó mérnökök bolondbiztossá tették az autót, így nem hinném, hogy bármi problémát jelentene az általad leírt eljárás.
(pl. 50km/h alatt a fékbetét kímélése érdekében én is előszeretettel kapcsolok B-t, olyan szépen megfogja az autót és nem gondolom, hogy emiatt hamarabb tönkremenne)
Nem nem én vagyok. Én csak a gyárilag beépített határokat szeretem feszegetni. Másrészt meg igen, bolondbiztos, de ezért írtam vagy 10-szer, hogy üzemszerű állapot.
A japánok, ha valamit leírnak nekik, hogy így kell használni, akkor fel sem merül bennük, hogy más módon erőltessenek valamit. És, hát akármelyik automata váltót veszed alapul, egyiknél sem üzemszerű, normál használat az állandó D-N kapcsolgatás. Anno a fékszalagost kifejezetten tönkre lehetett tenni vele. Persze a mi hajtásláncunk köszönőviszonyban sincs azokkal, csak felvetődött a téma, gondoltam beszélgetünk egyet!

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3560 Dátum: 2011.07.14 22:15:31 »
No, de van itt egyéb érdekesség is!
Nemrég volt szó a fogyasztásról, illetve a klímáról.
Nos, azt kell mondjam egy Nyháza-Kecskemét-Nyháza (630km) táv alapján, hogy a Prius imádja a kánikulát.
kb 60 km volt a kocsiban, amikor indultam 4,3 l/100km-rel.
Oda óra szerinti 130, tőlem szokatlan módon. Kecskemétre 5,0 l/100km-mel érkeztem. Vissza már ECO-ban jöttem 110-zel és a szokásos 4,9-lett a vége. A mai nap után azt hiszem nem kérdés, hogy végig ment a klíma!
Szóval, továbbra is megerősítem, hogy nincs érezhető hatása a fogyira a  klímahasználatnak.
Annyit csaltam egyébként, hogy valahogy úgy alakult, hogy ma a 26-os állás volt a legkellemesebb az utazáshoz. Megjegyzem ez a sokak által emlegetett kinti hőfok minusz 10. Tehát működik, hogy nem szabad és nem is kell túlhűteni az utasteret. Persze azt akkor lehet csinálni, ha nem szemből süt a nap, mert ha izzik a műszerfal.....
Ja, meg a már említett, nagyrészt benti levegővel óránként egyszer 5 perc külső levegővel átszellőztetve. Mondjuk több személlyel lehet, hogy többször van szükség a kinti levegőre, de ezt érzi az ember, hogy mikor kell a légcsere.

Egyébként meg remek volt az út, igazán remek.....


« Utoljára szerkesztve: 2011.07.14 22:18:56 írta b.c. »

squiddy

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4649
  • Esküvői fotós
    • www.hazizsolt.hu
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3561 Dátum: 2011.07.15 09:46:30 »
Ugyan nem Prius specifikus, de a klímát ti is úgy használjátok, hogy a cél előtt kb. 2km-rel kikapcsoljátok, hogy ki tudjon szellőzni?

Outlaw

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1259
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3562 Dátum: 2011.07.15 13:12:42 »
Ugyan nem Prius specifikus, de a klímát ti is úgy használjátok, hogy a cél előtt kb. 2km-rel kikapcsoljátok, hogy ki tudjon szellőzni?
Én igen, és a cél előtt a sima venti-működést feljebb is kapcsolom 1-gyel
Today, tomorrow and after tomorrow!

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3563 Dátum: 2011.07.15 18:00:31 »
Ugyan nem Prius specifikus, de a klímát ti is úgy használjátok, hogy a cél előtt kb. 2km-rel kikapcsoljátok, hogy ki tudjon szellőzni?
Úgy bizony, még van, hogy hamarabb is! :-) és max venti fordulaton, ahogy az előttem szóló is írja.
Ki kell tapasztalni, hogy mennyi idő kell a kiszáradásáig.

Azt azért figyelembe kell venni, hogy amikor kikapcsolod, és ráereszted a kinti meleg és párás levegőt akkor előbb még jobban elvizesedik a hőcserélő, és csak ahogy melegszik át a rendszer, akkor kezd el kiszáradni.
« Utoljára szerkesztve: 2011.07.15 18:02:23 írta b.c. »

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3564 Dátum: 2011.07.15 19:31:53 »
Ugyan nem Prius specifikus, de a klímát ti is úgy használjátok, hogy a cél előtt kb. 2km-rel kikapcsoljátok, hogy ki tudjon szellőzni?

Jaja, én így használom az offost, igaz én belső keringetést nem használom szinte egyáltalán.
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3565 Dátum: 2011.07.15 20:15:55 »
Ugyan nem Prius specifikus, de a klímát ti is úgy használjátok, hogy a cél előtt kb. 2km-rel kikapcsoljátok, hogy ki tudjon szellőzni?

Jaja, én így használom az offost, igaz én belső keringetést nem használom szinte egyáltalán.
Pedig érdemes kipróbálni, mert nem mindegy, hogy csak a keletkező besugárzott hőt kell elvezetni, vagy fixen min. 10 fokot kell csökkenteni a levegő hőmérsékletén. Nem mellesleg a pollenszűrő is tovább tart.

afekete

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4549
Prius III napelem
« Válasz #3566 Dátum: 2011.07.16 07:37:25 »
A Prius III a klímát működteti vagy csak szellőztet a napellem segítségével? Amit találtam, aszerint kb. 1,5m2 napelemhez 220W teljseítményt adnak meg. Elég ez egy klímának?
« Utoljára szerkesztve: 2011.07.16 07:41:39 írta afekete »
Attila 31
  - Avensis
- Prius

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re: Prius III napelem
« Válasz #3567 Dátum: 2011.07.16 08:08:13 »
A Prius III a klímát működteti vagy csak szellőztet a napellem segítségével? Amit találtam, aszerint kb. 1,5m2 napelemhez 220W teljseítményt adnak meg. Elég ez egy klímának?
Csak ventilátoros szellőztetést tud!

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3568 Dátum: 2011.07.16 10:19:10 »
Pedig érdemes kipróbálni, mert nem mindegy, hogy csak a keletkező besugárzott hőt kell elvezetni, vagy fixen min. 10 fokot kell csökkenteni a levegő hőmérsékletén. Nem mellesleg a pollenszűrő is tovább tart.

Hm. Kipróbálom, mert van benne ráció, nem kevés.  Csak észben kell tartani a szellőztetést, habár az én automata klímám figyeli a páratartalmat, meg az öregördögtudja, hogy mit még nem, egy doboz tele van klf. szenzorokkal a belső tükör rögzítőpontjánál.
Hétfőn indul a próbakör, remélem nem fognak mínuszok röpködni még...  :D
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

kmr

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4497
Re: Beszélgessünk...
« Válasz #3569 Dátum: 2011.07.17 20:58:22 »
A kvázi üresben van azt úgy érted, hogy üresbe is teszed az autót és úgy gurulsz?

Nem. A gázt kell nyomni hozzá és van egy pont, amikor el lehet érni az "üres" állapotot. De ez nekem 70 felett nemigen sikerül, kmr kolléga ügyesebb. :)

Kipróbáltam. Nálam működik mindenféle különösebb ügyesség nélkül - csak lejtő kell hozzá. Még 100 felett is leállítja a motort és gurul motorfék vagy  elektromos hajtás nélkül. Ugyanazt tudja tempomattal is, persze ekkor csak ez egy rövid, pár másodperces átmeneti állapot, mert vagy lassulna, ekkor hajtani kezd elektromosan vagy gyorsulna és e miatt motorfékez.
Persze sík úton ekkora sebességnél már nem működik mert a légellenállás legyőzéséhez szükséges teljesítményszükségletet tisztán elektromos hajtással már nem nyújtja a rendszer.