Az október óta eltelt időszak sem telt eseménytelenül...
Elkezdtem megoldani a kisebb-nagyobb karbantartásokat, aminek egy részét szerelőre bíztam, másik részét magam végeztem.
Itt jegyzem meg - és hadd puffogjak kicsit egyetlen mondat erejéig -, hogy egyes autószerelők arcán igen-igen vastag a bőr:
Történt, hogy február elején vásároltam többek között új kuplungszettet, hogy azt majd szerelővel kicseréltetem, hiszen, ehhez csápos emelő kell, futómű bölcső kompletten lebont, stb... erre a feladatra megbíztam az egyik szerelő ismerősömet, akihez már a korábbi autóimat is hordtam kisebb-nagyobb beavatkozásra. Lényeg, hogy a kuplungszettet 80.000Ft munkadíjért cserélte ki. A szemem kigúvadt... nyilván kifizettem, de ezzel elérte nálam azt, hogy többet nem viszek hozzá autót. Ez a munkadíj több, mint 2x-ese a korrektül elvégzett munkáért elkérhető összegnek. Tanulópénz részemre, de itt eltört a bizalmam felé...
...és megerősített abban a tudatban, hogy a lehető legtöbb karbantartást magamnak csináljak meg. Elmúlt bennem ez a mindenáron márkaszervíz, meg vezetett szervízkönyv kell érzés, mert olyan szinten elszálltak az árak, hogy egyszerűen sajnálok ennyi pénzt kiadni olyan dolgokra, amiket magam is meg tudok csinálni (mondjuk, a kuplung csere nem ilyen, de ezt kb egyszer kellett kiköhögnöm). Ezen felbuzdulva, a teljes fékszettet (első-hátsó szett + rögzítő) már magam cseréltem. A fékhatásmérés eredménye alapján bőven 1 számjegyű eltérést tud az oldalak között teljesen nyersen, bekoptatás nélkül, ez nekem elég. A rögzítőfék volt határon (30% eltérés), de ezen pici tekergetéssel gyorsan javítottam. Sikerélmény!
(minden újra használt alkatrészt, csavart, csapokat mindent UH tiszttóval újítottam fel fémtisztára és grafitos zsírral láttam el a csapokat, hogy könnyen mozogjanak). A légtelenítést is magam végeztem.
A vezető oldali külső visszapillantó tükröm sajnos egy méretre vágott, sima tükörlap volt, ami se nem kicsinyített, se nem volt aszférikusan osztott, se nem működött a tükörlap fűtése. Akárhogy kutattam, egyszerűen NINCS hozzá utángyártott tükörlap, nem létezik, hiánycikk. Korábban a Polcar lengyel cégtől lehetett ilyet beszerezni, de hónapok óta hiánycikk. Fura, mert rengeteg autó fut az utakon ebből a típusból, nem értem, miért nincs alkatrész hozzá.
Lényeg, hogy bontóból tudtam szerezni komplett visszapillantó tükröt házzal együtt, de legalább hibátlan állapotban. Ezt még fényeztettem és átszereltem. Nem volt gazdaságos a művelet, de ez annyira fontos volt és elsődleges szempont a menetbiztonság szempontjából, hogy itt nem érdekelt az ár.
Elvégeztem a két hátsó kerékjárati ív megelőző alvázvédelmét. Olyan hajtógázos alvázvédőt vettem, ami egyben hangszigetelő hatású (megszáradva gumis tapintású bitumen) is. Erre visszahelyeztem a gyári műanyag dobbetétet. Jó hír, hogy az autó 14 éves kora ellenére egyáltalán nem okozott negatív meglepetést, apró felületi barnulásokon kívül semmi komoly korrózió. Ezeket fémtisztára csiszoltam, lekezeltem rozsdagátló alapozóval több rétegben, majd alvázvédő legalább 3 rétegben. Szerintem bírni fogja...
Tervben van az első kerékjárati ívek hasonló kezelése is, ahogy jön a kellemesebb időjárás, nekiállok. Minden anyag megvan hozzá, csak a langyos hőmérsékletre várok, hogy gyorsan száradjon a felület.
A vásárláskor nem titkoltan hibás parkoló radart kicseréltettem (hátul) egy utángyártottra. A kiszerelt egy elég komoly Valeo cucc volt (8 szenzoros első-hátsó szett), de vagy szenzorhibás, vagy kábelhiba miatt le lett kötve korábban. Én nem akartam hibakeresésért ismét több tízezret fizetni, ezért dobtam ki az egészet és vettem bele egy olcsót.
Mindezeknél talán lényegesebb volt, hogy végre volt időm kicserélni a szivárgó szelepfedéltömítést. Ezzel megszűnt a blokk felső szivárgása (alul még van teendő a főtengely szimeringgel). Ezzel egy időben UH tisztítást kapott az összes trafó, befecskendező, gyertyák, fojtószelepház kompletten. Új tömítést is kapott a fojtószelepház. A szívósort egyelőre nem tudtam leszedni, mert kevés a hely és nem látom, hol fogja még alul csavar. Amit tudtam, kihajtottam, de a sort továbbra is fixen állt a helyén. Ezt azért fontos mindenképpen leszednem, mert a nívópálca hüvelye (a fém cső) korábbi tulajnál eltört. Ne kérdezzétek hogyan történt, én sem értem. Lényeg, hogy újonnan 15.000Ft az alkatrész, meg is vettem. Ennek a cseréjéhez kell leszerelni a szívósort, és ha már az lejött, akkor az is kap új tömítést.
Ami még zavar, hogy a láncfeszítőt gondolom csereérettnek, mert hidegindításkor pár főtengely fordulatig becsörren a lánc. Ez, a főtengely szimering és a hosszbordásszíj lesz cserélve egy következő alkalommal.
A kuplung csere után voltam futóműbeállításon. Beszélgettem a szakemberrel és mondta, hogy valszeg nem volt komolyabb sérülése az autónak, mert a futóműve jól áll, jó állapotban van és a beállításával sem volt semmi gond, rendben van a geometria. Ennek is örültem.
Ezek után azt gondolom, hogy kezd műszakilag teljesen összeállni az autó olyanná, amit én elvárok tőle. Kellett vele foglalkozni (kopó-forgó alkatrészek), de az alapok (szerkezeti sérülésmentesség) rendben vannak és ez a fontos.
A jövőben következik pár kényelmi projekt: első körben zaj- és hangszigetelés, majd a hangrendszer fejlesztése. Előbbi értinteni fogja az ajtókat, oldallemezeket, és a tetőlemezt. Ezeket csináltam meg az Avensisben is anno, itt is működni fog.