Szerző Téma: Repülés  (Megtekintve 200088 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Kisfiatal

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3068
  • E12 1.6
Re:Repülés
« Válasz #615 Dátum: 2012.11.27 20:02:17 »
Itt tartanak most: először szálltak fel harci gépek (J-15-ösök, ez a Szu-30 másolata) a kínai Liaoning (felújított, átépített ex-orosz Varjag) repülőgép-hordozó hajó fedélzetéről.



Persze attól, hogy az a pillanat kétségtelenül mérföldkő, még nem változik a tény, hogy innen még nagyon hosszú (évtizedes) út vezet egy ütőképes hordozó-flotta felállításáig; vagy akár csak egyetlen kötelék létrehozásáig is biztosan jópár évre lesz még szükségük. De haladnak, méghozzá elég gyorsan.

Néztem én is, nem is hallottam erről a gépről. De egy az egyben SZU koppintás... A lopakpodójuk meg F-22. Már ami a formákat illeti. Gondolom belül jóval gyengébb mindenben.. A Szuhojnál is. Egyelőre.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #616 Dátum: 2012.11.28 01:33:14 »
Néztem én is, nem is hallottam erről a gépről. De egy az egyben SZU koppintás... A lopakpodójuk meg F-22. Már ami a formákat illeti. Gondolom belül jóval gyengébb mindenben.. A Szuhojnál is. Egyelőre.
Ahogy már írtam, a lopakodójuk NEM F-22 koppintás. Csak hasonlítanak - ahogy az azonos generációba tartozó gépek gyakran szoktak. Hogy belül milyen, azt még nem tudni. De nem szabad elfelejteni, hogy az F-22 húsz évvel ezelőtti konstrukció, amit egyelőre még nem kezdtek el érdemben korszerűsíteni.

A J-15 teljesen más eset - az valóban egy-az-egyben a Szuhoj-gép másolata, csak egészen apró részletekben különbözik. Hogy jóval gyengébb lenne bármiben is, azt nem hinném. Elképzelhető, hogy bizonyos részleteiben (pl. radar) éppenséggel még jobb is. Az oroszoknak az elektronika a leggyengébb pontjuk, márpedig ezeknél a gépeknél ez már kulcsfontosságú.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #617 Dátum: 2012.12.17 17:05:15 »
Érdekesség...

F-7BGI - a MiG-21 immár jó 60 éves, de még mindig zajló evolúciójának legújabb, kínai fejlesztésű stációja, ami bangladesi megrendelésre jött létre.

A nem sokat változott kinézet ellenére, a gép belül "ég és föld" kategória az alaptípushoz képest. A pilótafülke képernyős kijelzőkkel és HOTAS rendszerrel van ellátva; a gép képes GPS-vezérlésű, precíziós bombafegyverzet alkalmazására; az orrában 30 km hatótávolságú radar található; kínai fejlesztésű hajtóműve jóval hosszabb élettartamú, nagyobb teljesítményű, és kisebb fogyasztású, mint az eredeti.



(HOTAS = Hands On Throttle And Stick: a legfontosabb kapcsolók és nyomógombok a gázkaron és a botkormányon vannak elhelyezve, hogy a pilóta ezek elengedése nélkül tudja kezelni őket.)
« Utoljára szerkesztve: 2012.12.17 17:07:16 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #618 Dátum: 2013.02.20 16:47:36 »
Párszor meséltem már itt nektek második világháborús német vadászpilótákról... nos, ő sem érdemli meg, hogy kimaradjon a sorból, annál is inkább, mert a "ki volt a legjobb?" nehezen eldönthető kérdésre adható, lehetséges válaszok között mindenképpen ott szerepel a neve.



Ő Heinz Bär, 220 elismert légi győzelmével a világ 8. legeredményesebb vadászpilótája. Ami említésre méltó a karrierjével kapcsolatosan:

- Végigharcolta a háborút, az első napoktól az utolsókig. 1939 szeptemberében aratta az első, és 1945 április végén az utolsó légi győzelmét. Ezalatt az idő alatt több, mint 1000 harci bevetést repült. 18-szor lőtték le a gépét, háromszor sebesült meg. A háborút őrmesteri rangban kezdte, és alezredesként fejezte be. Mindezt úgy, hogy 1913-as születésével már kezdetben is idősnek számított a korabeli vadászpilóták között.

- Kitüntették a legmagasabb, rendszeresített német kitüntetéssel: a Lovagkereszt tölgyfalombbal, kardokkal és gyémántokkal ékesített fokozatával.

- Harcolt a háború valamennyi hadszínterén.

- 220 légi győzelméből 124-et nyugati ellenfelekkel szemben ért el, amivel ő a második ezen a téren; csak Hans-Joachim Marseille múlja felül, aki azonban 158 győzelmének legnagyobb részét Afrikában érte el, míg Bär nagyrészt a nyugati fronton, illetve később Németország védelmében - ami annyit jelent, hogy az Afrikában használthoz képest nagyrészt modernebb technikával felszerelt ellenfelekkel szemben.

- Harcolt mindhárom fő német vadászgép-típussal - a Messerschmitt Bf-109-essel, a Focke-Wulf FW-190-essel és a sugárhajtású Messerschmitt Me-262-essel is.

- Utóbbin, 16 légi győzelmével, ő volt a legeredményesebb pilóta. Ezzel egyébként azóta is tartja a sugárhajtású géppel elért légi győzelmek rekordját.

Ez a kiegyensúlyozottsága az, ami miatt többek szerint is ő volt a második világháború legjobb német pilótája. Szerintem ezt a kérdést amúgy lehetetlen egyértelműen megválaszolni, de az kétségtelen, hogy ő is ott volt a legjobbak között.
« Utoljára szerkesztve: 2013.02.20 16:49:46 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re:Repülés
« Válasz #619 Dátum: 2013.02.21 10:12:19 »
Ezek a világháborús pilóták nagyon kemény fickók voltak.  Én tuti összesz..tam volna magam egy ilyen bevetés előtt.
Túlélési esély igen csekély volt.  Múltkor vittek egy kört egy ilyen kis cessna-val hát ott is gitteltem pedig nem is lőttek ránk.. :helpsmilie:
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Kisfiatal

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3068
  • E12 1.6
Re:Repülés
« Válasz #620 Dátum: 2013.02.21 11:49:22 »
Semmilyen politikai felhangot nem szánok az alábbi megállapításoknak, de mindenképpen pozitív, örvendetes dolgok...

A tavalyi évben pilótáinknak először volt alkalmuk kirepülni a Gripenjeink teljes, egy évre tervezett repülési idejét.

Idén tavasszal az 50-es évek óta (!) először volt alkalmuk gépágyúval éles lövészetet tartani, vontatott légi célra.

A közeljövőben egy cikluson át mi fogjuk biztosítani a balti országok légvédelmét.

Ráadásul a Gripenek bérleti idejét 2026-ig meghosszabbították, igen előnyös feltételekkel (pl. a repült idő sokkal nagyobb mértékben növekedett, mint a bérleti díj).

Mindez együtt azért már lehetővé teszi, hogy ez a gépállomány, az ország méretéhez képest, valóban ütőképes erőt képviseljen  :yes:



Valóban papíron nekünk van most a környéken a legpotensebb légierőnk(mondjuk a lengyeleké jóval komolyabb), de ez sztem nem sokáig marad így. A románoknak pl csak egy döntést kell hozniuk, ás máris beszereznek 40-50 F-16ost, vagy akármit. Szóval sztem kevés ez a 14 gép :) Én még a 29esekből megtartottam volna pár darabot lekonzerválva. Mondjuk egy 8-at, valamennyire modernizálva. Még mindig olcsóbb mint új valamiket venni pluszban, de mégis, a semminél több.
Ugyanakkor a harci helikoptereinket sikeresen elbaxtuk. Sztem a Mi-24esek elég potens fegyverzet, mégis hagytuk ebek harmincadjára jutni őket, holott anno a keletnémet hadseregtől kaptunk jópár darab jó állapotút ingyen, és számra igen komoly helikopteres csapásmérő erőnk lehetett volna. Most úgy tudom 12 db van, de azok sem bevethetőek, és most azon megy az agyalás, milyen új típusokat vegyenek, méregdrágán..
A T-72esekkek ugyanez a helyzet, midernizálva azok is potensek lennének a régióban.
Sztem a mi geopolitikai-történelmi helyzetünkben, jelentős határon túli kisebbséggel azért nem maradhatnuk hadsereg, csapásmérő erő nélkül. Nem kell tömeghadsereget fenntartani, de nullára leszerelni sem kellene. Mégis, tudjunk valamit odaállítani a határra, demosntratív hadgyakorlatként, ha pl a szerbekkel megint elszaladna a ló.. :)

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #621 Dátum: 2013.02.22 01:11:10 »
Ezek a világháborús pilóták nagyon kemény fickók voltak.  Én tuti összesz..tam volna magam egy ilyen bevetés előtt.
Túlélési esély igen csekély volt.  Múltkor vittek egy kört egy ilyen kis cessna-val hát ott is gitteltem pedig nem is lőttek ránk.. :helpsmilie:
Hát igen. Annak a matematikai esélye, hogy valaki 1000+ bevetést túléljen, elenyésző volt. Gondoljunk csak bele, az amerikai légierőnél az volt akkor a módi, hogy 30 harci bevetés után hazaküldték a hajózókat... És még így is csak valami 50 % volt az esély, hogy túléljék - azzal együtt is, hogy amikor ők a színre léptek, a mérleg már határozottan kezdett a szövetségesek javára billenni a levegőben.

Más kérdés persze, hogy a németek közül, aki túlélt már egy nagyobb számú bevetést, az tapasztalatot gyűjtött, és ezzel igen sokat javultak az esélyei. Mégis... sok száz istenkísértésnek szinte törvényszerűen bajhoz KELLETT vezetnie... kellett ehhez óriási adag szerencse is, hiszen ahogy írtam, pl. Bärt is 18-szor lőtték le. Ez már önmagában csoda, hogy 18 lelövést túlélt.

Amúgy a legeredményesebb pilóta, a 352 légi győzelmes Hartmann több, mint 1400 harci bevetést repült! Az ő esetében az alakulat is rekorder volt, amiben szolgált: az 52. vadászezred (Jagdgeschwader 52) pilótái a háború alatt összesen 11.000 légi győzelmet arattak  :sorcerer: ... De ha belegondolunk, hogy ennek a mennyiségnek több, mint 3 %-át egyetlen ember érte el (miközben egy akkori német vadászezred egyidejűleg több, mint 100 vadászpilótát foglalt magába), az azért megintcsak elképesztő  :ph34r: !

Hartmann gépe 1944-ben, a keleti fronton... a "Gustav" arra utal, hogy ez a Bf-109-es a G sorozatba tartozik. A gép orrán látható fekete tulipán-minta Hartmann egyéni jelzése volt, ahogy persze a gép oldalára festett szív is; rádión a hívójele is Karaya-1 volt.



És akkor most mindehhez vegyük hozzá, hogy ez az ember valahogy összehozta azt a csodát (mert erre nincs jobb szó), hogy a több, mint 1400 bevetés, s az ennek során vívott 800 légi harc során ellenséges pilótának SOHA, egyetlen egyszer sem sikerült Hartmann gépét lelőnie  :eek: ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #622 Dátum: 2013.02.22 01:22:16 »
Valóban papíron nekünk van most a környéken a legpotensebb légierőnk(mondjuk a lengyeleké jóval komolyabb), de ez sztem nem sokáig marad így. A románoknak pl csak egy döntést kell hozniuk, ás máris beszereznek 40-50 F-16ost, vagy akármit. Szóval sztem kevés ez a 14 gép :) Én még a 29esekből megtartottam volna pár darabot lekonzerválva. Mondjuk egy 8-at, valamennyire modernizálva. Még mindig olcsóbb mint új valamiket venni pluszban, de mégis, a semminél több.
Ugyanakkor a harci helikoptereinket sikeresen elbaxtuk. Sztem a Mi-24esek elég potens fegyverzet, mégis hagytuk ebek harmincadjára jutni őket, holott anno a keletnémet hadseregtől kaptunk jópár darab jó állapotút ingyen, és számra igen komoly helikopteres csapásmérő erőnk lehetett volna. Most úgy tudom 12 db van, de azok sem bevethetőek, és most azon megy az agyalás, milyen új típusokat vegyenek, méregdrágán..
A T-72esekkek ugyanez a helyzet, midernizálva azok is potensek lennének a régióban.
Sztem a mi geopolitikai-történelmi helyzetünkben, jelentős határon túli kisebbséggel azért nem maradhatnuk hadsereg, csapásmérő erő nélkül. Nem kell tömeghadsereget fenntartani, de nullára leszerelni sem kellene. Mégis, tudjunk valamit odaállítani a határra, demosntratív hadgyakorlatként, ha pl a szerbekkel megint elszaladna a ló.. :)
Alapvetően egyetértünk.

De a szerbek egy igen jó darabig még nem jelentenek fenyegetést; a románoknak pedig szimplán nincs pénzük új(abb) gépekre, sok éve halogatják a döntést - a most valószínűnek tűnő forgatókönyv szerint mindössze 16 db körüli használt, első generációs F-16-ost fognak beszerezni (a jelenlegi állás szerint Portugáliából), ami épp hogy csak a békeidős légtér-szuverenitás biztosításra lesz elég, és amit a mi 14 Gripenünk bőven kompenzál, az AIM-120 C-5 AMRAAM rakétáinkkal.

A többi szomszéd közül csak Ausztria rendelkezik hasonló erővel, de egyrészt ők ugye nem jelentenek fenyegetést, másrészt a 12 darab Typhoonjukhoz, érthetetlen módon, csak rövid hatótávú AIM-9 Sidewinder rakétákat rendeltek (ilyenjeink amúgy nekünk is vannak a Gripenekhez), amiknek a hatótávolsága néhány km.

Kivétel persze Ukrajna, de akkora haderőt úgysem tudnánk fenntartani, ami az övékét ellensúlyozni tudná.

Ezzel együtt, mondom, igazad van: valami még kéne a Gripenek mellé - vagy meg kellett volna tartani egy századnyi MiG-29-est, vagy beszerezni ugyanennyi L-159 ALCA-t, a csehektől (volt ilyen terv is). És, igen, elkelnének a Mi-24-esek, ugyancsak legalább egy századnyi, bevethető gép. Harckocsik dettó, csak azokból persze több kéne, legalább egy dandárnyi.

Én mégis úgy vagyok vele, hogy bízom a javulásban hosszú távon, és örülök annak, hogy a Gripenjeink a szűkebb értelemben vett térségben komoly erőt jelentenek.

A lengyelek? Na ja, ők nagyon komolyan veszik a honvédelmet. De, ha megnézzük a történelmi tapasztalataikat, ez érthető is.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #623 Dátum: 2013.03.01 18:35:31 »
De a szerbek egy igen jó darabig még nem jelentenek fenyegetést; a románoknak pedig szimplán nincs pénzük új(abb) gépekre, sok éve halogatják a döntést - a most valószínűnek tűnő forgatókönyv szerint mindössze 16 db körüli használt, első generációs F-16-ost fognak beszerezni (a jelenlegi állás szerint Portugáliából)...
Most olvastam az új Aranysasban, hogy ez sem valósul meg... A gépekre jelenleg Bulgária pályázik. Amúgy ezek közel 30 éves darabok, amik már a portugálokhoz is használtan kerültek, az USA-ból - igaz, nemrégiben végrehajtották rajtuk az MLU (MidLife Update) felújítást, így elméletileg még további 25 évig használhatók.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #624 Dátum: 2013.03.01 18:48:53 »
Néztem tegnap a Discoveryt... Kicsit felhúztam magam a Mythbustersen  :lol: ... Ugyanis ezúttal azt a mythet akarták bustolni, hogy a hangrobbanás üveget tud törni  :ph34r: ... Bakker, ez NEM mítosz, a 60-70-es évek közel-keleti háborúi során, lélektani hadviselés céljából, jó párszor éltek ezzel a módszerrel pl. az izraeli vadászpilóták. Mélyrepülésben, hangsebesség fölött végigzúgtak Kairó légterén át, kitörve ezzel megszámlálhatatlan ablak üvegét.

Erre ezek az okosok először azzal próbáltak elrepeszteni üvegpoharakat, hogy közvetlen közel (pár centire) ellőttek mellettük egy nagy teljesítményű puskával  ::) ... Azért ennyire épp utánanézhettek volna, hogy ebben az esetben nagyon is számít, mekkora tárgy repül hangsebesség felett!

Utána már egy F-18-as vadászgéppel próbálkoztak  :yes: ... De milyen magasságban? 150 méteren, bakker  :helpsmilie: ... Persze, hogy nem törtek el a teszt céljából kitett ablaküvegek és poharak. Ők pedig nagy büszkén kijelentették, hogy mítosz lerombolva  :lol: ... Tudják ezek, mit jelent az, hogy "mélyrepülés"  :hmmmm: ? Pl. EZT jelenti  :cool2: !!!



('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

xpet

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 667
  • Auris 1.6 Luna 2008
Re:Repülés
« Válasz #625 Dátum: 2013.03.31 15:08:55 »
Black Diamond Jet Team
[ Invalid YouTube link ]

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #626 Dátum: 2013.04.15 23:26:30 »
Ámböröööök... Elvileg jön augusztusban Kecskeméte, a repülőnapra a Ruszkije Vityazi kötelék  :sorcerer: :sorcerer: :sorcerer: ... visszaigazolták, 4 géppel!!!  :clap: :clap: :clap:



Hab a tortán, hogy egy ukrán Szu-27-es is fog bemutatót repülni  :yes: :D !

Keleti gépekből amúgy is szokatlanul gazdag lesz az idén a beígért felhozatal: az említetteken kívül elvileg repülni fognak még olyan ritkaságok, mint a bolgár Szu-25-ös, illetve a lengyel Szu-22-es - Európában mindkét típusból ezek az utolsó mohikánok! Lesz továbbá a szokásos román MiG-21, és szlovák MiG-29 is  :yes:

Nyugati gépekből hasonló kuriózumok nem várhatók - de azért lesz igen szép felhozatal, Gripentől az Eurofighterig, Frecce Tricoloritól a Turkish Starsig  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Kisfiatal

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3068
  • E12 1.6

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #628 Dátum: 2013.04.17 22:59:55 »
http://www.origo.hu/techbazis/20130417-feldaraboljak-az-ndktol-kapott-mi24es-ajandekhelikoptereket.html

Magyarország..
Hát igen  ::) ... Ahogy a cikk is írja: ott lett elb...va a dolog, hogy a gépeket hagyták a szabad ég alatt állva tönkremenni. Ez érthetetlen és súlyos hiba. De ezáltal mára már tényleg csak bontásra jók.

Ugyanez a "ridegtartás" vezetett amúgy a MiG-29-esek idő előtti elöregedéséhez, számos példány üzemképtelenné válásához, illetve a többi felújításra szorulásához is. Nagyrészt a szabadban tárolták őket, visszaélve az orosz technika strapabírásával. Fedett helyen tárolva az állapotuk lényegesen lassabban romlott volna.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #629 Dátum: 2013.04.20 21:59:09 »
Kuriózum volt az egykori Varsói Szerződésen belül: a román gyártású IAR-330 Puma közepes szállító helikopter - a francia Aerospatiale SA-330 típus 1974-től, licencben gyártott változata... Tehát komplex, korszerű nyugati haditechnikai eszköz, ami teljesen legális úton-módon került a keleti tömb haderejébe! A gépből több, mint 160 példányt gyártottak, amiből kb. 60 darab került exportra - többek közt Dél-Afrikába és az Egyesült Arab Emírségekbe is.



A következő képen pedig a 2000-es években, az izraeli Elbit Systems közreműködésével korszerűsített harci változat, az IAR-330L Puma SOCAT, ami a modern tűzvezető rendszerével, az orra alá beépített 20 mm-es gépágyúval és a négy fegyvertartó pilonjára rögzíthető, ugyancsak izraeli Spike-ER irányított páncéltörő rakétákkal korszerű, ütőképes fegyverrendszert jelent ma is - nagyon hasonló feladatkörben, mint a Mi-24, hisz megőrizte a szállítási kapacitását is, így képes deszant kirakására, és azt rögtön támogatni is tudja a fedélzeti fegyvereivel:



('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )