Szerző Téma: Repülés  (Megtekintve 200153 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #540 Dátum: 2012.01.05 01:16:38 »
Ezzel egyébként a kínaiaké a világ jelenleg 3. legerősebb légiereje. A második az oroszoké (640 db Szu-24, atyaééég!) ; az első az USA-é (1245 db F-16, khm).

A negyedik India, elég jelentős különbséggel.

Tőlük viszont nem sokban marad el az ötödik; kitaláljátok, ez melyik?

A hatodik is érdekes amúgy.
« Utoljára szerkesztve: 2012.01.05 01:19:47 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9394
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re:Repülés
« Válasz #541 Dátum: 2012.01.05 07:46:41 »
Egy ideje rendszeresen lehetőségem van repülni egy Cessna 182-es géppel.
Tegnap sötétedés határán szálltunk fel és karikáztunk egyet kb 50 km-es körben. Nagyon megnyugtató az a stresszmentes nyugalom odafent, minden lelassul  :)

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Repülés
« Válasz #542 Dátum: 2012.01.05 08:12:53 »
Tőlük viszont nem sokban marad el az ötödik; kitaláljátok, ez melyik?

A hatodik is érdekes amúgy.

Izrael.
Corolla 1,4 VVT-i 2005

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #543 Dátum: 2012.01.05 19:16:22 »
Izrael.
Így van  :yes: ... Sőt. Az előbbi sorrendet én magam állítottam fel, de lehet, tévedtem abban, hogy az indiai légierő előrébb sorolandó, mint az izraeli.

Nézzük csak...

India: kb. 200 db MiG-21 (ebből kb. 120 korszerűsített MiG-21 Bison), 54 db Mirage 2000, 69 db MiG-29, és a fő erő: jelenleg 146 db Szu-30 MKI (a mennyiség folyamatosan növekszik, 314 db-ot rendeltek meg). Továbbá a földi célok elleni gépek: 139 db Jaguar és kb. 100 db MiG-27 (a MiG-23 csapásmérő változata).

Izrael: 83 db F-15, 323 db F-16.

Hm... Nehéz eldönteni. Ha a csapásmérőket nem számítjuk, akkor kb. 470 db indiai vadászgép áll szemben 406 izraelivel - viszont előbbiek közül ugye kb. 200 darab MiG-21-es, amelyek jóval kisebb harcértéket képviselnek. Más kérdés, hogy ha India átveszi a teljes Szu-30 mennyiséget, az óriási mértékben növeli az erejüket - még akkor is, ha ezzel párhuzamosan a MiG-21-esek nagyobbik részét kivonják.

Mindent egybevéve, talán mégis azt lehet mondani, hogy a sorrendben India a negyedik, és Izrael az ötödik.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #544 Dátum: 2012.01.05 19:25:16 »
Van amúgy még két légierő a közel-keleti térségben, amelynek az ereje egy lapon említhető az izraeliekével.

A kisebbik az egyiptomi: 53 db J-7 (kínai MiG-21 klón), 62 db MiG-21, 18 db Mirage 2000, 60 db Mirage V, 32 db F-4 Phantom, és a fő erő: 240 db F-16.

Még ütősebb a szaúdi: az RSAF (Royal Saudi Air Force) igen komoly erővel rendelkezik (aminek a fő célja korábban Irak és Irán, mára már csak Irán ellensúlyozása a térségben). Részletesen: 120 db F-5 Freedom Fighter, 111 db Tornado, 72 db Eurofighter Typhoon, és nem kevesebb, mint 177 db F-15. Mindezzel igazából az izraeliével közel egyenértékű légierőt mondhatnak a magukénak - ráadásul küszöbön áll komolyabb mennyiségű F-15 SE Silent Eagle változat megrendelése.

Na ja, Izrael meg pár éven belül, az USA után a világon az elsőként rendszerbe állítja az F-35-öst.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Repülés
« Válasz #545 Dátum: 2012.01.06 18:47:06 »
Nem gondoltam volna korábban, hogy ilyen komoly légiereje van Egyiptomnak, 240 db F-16-os már elég jelentős. Iránéra azért még kíváncsi lennék. Úgy hallottam, hogy vannak már saját fejlesztésű vadászgépeik is, régebben meg az USA-tól vett F-14-eseket vagy 15-ösöket, nem emlékszem már.
Corolla 1,4 VVT-i 2005

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #546 Dátum: 2012.01.06 19:55:22 »
Nem gondoltam volna korábban, hogy ilyen komoly légiereje van Egyiptomnak, 240 db F-16-os már elég jelentős. Iránéra azért még kíváncsi lennék. Úgy hallottam, hogy vannak már saját fejlesztésű vadászgépeik is, régebben meg az USA-tól vett F-14-eseket vagy 15-ösöket, nem emlékszem már.
240 F-16-os hatalmas erőt képvisel. Ha semmi másuk nem lenne, akkor is az övék lenne ezzel a térség harmadik legütőképesebb légiereje (Izrael és Szaúd-Arábia után). Amióta békét kötöttek Izraellel, az USA hatalmas mértékben járult hozzá az egyiptomi hadsereg fejlesztéséhez: pl. ők az egyedüli külföldi üzemeltetői, sőt, gyártói (!!!) az M1 Abrams harckocsiknak: több mint 1000 db-ot tartanak hadrendben!

Irán igen érdekes kérdés, erről mindjárt külön írok.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #547 Dátum: 2012.01.06 20:44:57 »
Szóval... Iráni légierő. A térség mumusa; a fő oka annak, hogy a nyugatbarát arab országok miért fegyverkeznek ilyen erőteljesen - és persze annak is, hogy a nyugat miért ad el nekik fegyvert.

'79-ig Iránban a sah volt uralmon, aki jó viszonyt tartott fenn az USA-val. Ebből adódóan az amerikaiak adtak is el neki haditechnikát, hatalmas mennyiségben. Utána viszont következett a '79-es "iszlám forradalom", Khomeiniék vették át a hatalmat.

Ebből adódóan, a mai iráni légierő fő ütőerejét jelentős részben továbbra is a '79-ig beszerzett amerikai gépek alkotják. Bizonyos típusok esetében gyakorlatilag érthetetlen, hogy miként képesek azokat immár több, mint 30 éve üzemeltetni, alkatrész-utánpótlás nélkül. Valahogy mégis megoldották - sőt, több amerikai típust jelentős továbbfejlesztésnek is alávetettek.

Egyébként ez a legtöbb, amit elértek - az iráni ipar nincs (még?) olyan szinten, hogy képes legyen új harcigép-típusokat teljesen önállóan kifejleszteni - amit "saját fejlesztés"-ként propagálnak, az valójában "csak" egy régebbi amerikai típus, nagyobb mértékű átalakításoknak alávetve.

És akkor nézzük a gépállományt, részletesebben.

A fő erőt változatlanul az F-14 Tomcatek alkotják. Ezt az -odahaza időközben már kivont- típust Iránon kívül senki másnak nem adta el az USA. A '74-'79 között gyártott gépekből 44 darab áll szolgálatban, változatlanul komoly harcértéket képviselve. Az irániak találékonyak és kreatívak: többek közt megoldották a Hawk légvédelmi (!) rakéta, valamit különféle orosz fegyverek integrációját a típuson.



Szintén az amerikai "örökségből" származik 65 db F-4 Phantom.



Valamint összesen 75 db az F-5 Freedom Fighter/Tiger különböző típusváltozataiból.



Itt jön be a képbe a "saját fejlesztés": a Saeqeh típus, amely nem más, mint az imént említett amerikai F-5-ösön alapuló, ugyancsak hazai gyártású Azarakhsh továbbfejlesztése. 2007 óta gyártják, jelenleg 24 db áll szolgálatban, a mennyiség növekszik.



Az előbb említett Azarakhsh típusból, amely valójában nem más, mint egy lemásolt és Iránban gyártott F-5 Tiger, 30 db áll szolgálatban.



Kínai típust is tartanak hadrendben: 17 db szolgál a MiG-21-es klón J-7-es export-változatából, vagyis az F-7-esből.



A '91-es Öböl-háború során Irakból átmenekült gépek közül való a Mirage F-1, amelyből 24 db áll szolgálatban.



Az IRIAF legmodernebb típusa a MiG-29-es; ráadásul ezeket nemrégiben korszerűsítették, orosz segítséggel. 40 db-ot tartanak hadrendben.



Van továbbá 13 db Szu-25-ös csatarepülőgépük (Irakból menekültek át ezek is).



Az egész IRIAF legnagyobb ütőerejét, és egyben a környező országok aggódásának fő tárgyát pedig az a 36 db Szu-24-es csapásmérő képezi, amelyből 12-t maguk rendeltek még a Szovjetuniótól, 24 db pedig ugyancsak Irakból menekült át. Ezek a nagy hatótávolságú gépek komoly mennyiségű levegő-föld fegyverzet, köztük akár nukleáris töltetűek hordozására is képesek.



Ráadásul az irániak megoldották néhány Boeing 707-es utasszállító átépítését tankergépekké, így a csapásmérőik, valamint az F-4-es és F-14-es vadászaik légi utántöltésére is lehetőség van.



De nemcsak ezzel, hanem egy teljesen önállóan és nagy hatékonysággal működni képes légierő másik fő eszközével is rendelkeznek az irániak: légtérellenőrző ("AWACS") repülőgéppel, az Il-76-os típusból kialakítva.



Van továbbá 15 Il-76-os és ugyancsak 15 C-130 Hercules szállítógépük, 3 db P-3 Orion haditengerészeti járőrgépük, stb.

('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9521
Re:Repülés
« Válasz #548 Dátum: 2012.01.06 22:16:32 »
Az e havi Aranysasban volt egy igen érdekes felsorolás a kínai légierő jelenlegi harci repülőgép-állományáról.
Sose értettem, miért publikusak ezek az adatok? Illetve mekkora a valóságtartalmuk. Mert ha egyszer csak "helyzet" van, akkor nyilván eleve hátrány, ha az ellenség tudja ezeket az adatokat. Ezért gondolom, hogy nem biztos, hogy minden 100%-ban igaz, ami publikus adat. Vagy rosszul látom?

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12161
Re:Repülés
« Válasz #549 Dátum: 2012.01.06 22:25:39 »
nagyon jó volt az iráni összeállítás  :clap:
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #550 Dátum: 2012.01.06 22:29:28 »
Robi:

Egyrészt különböző nemzetközi fegyverzet-ellenőrzési egyezmények alapján is illik megadni ezeket az adatokat; másrészt ugye manapság, a műholdak és egyéb kütyük korában elég nehéz lenne már vadászgép-méretű tárgyakat hatásosan eldugni; harmadrészt a spotterek (a szent elhivatottságtól fűtött, félőrült repülőgép-fotózók) eljutnak a legvadabb helyekre is, és ők bizony akár oldalszám alapján is nyilvántartják az egyes gépeket.

Nameg az is nyilván van tartva és figyelemmel van követve, hogy ki, mikor, kitől hány gépet rendel(t) illetve vásárol(t).

Jelenleg az egyetlen ország, amelynek a gépállományáról csak becsült adatok állnak rendelkezésre (mivel a felsoroltak közül az ő esetükben "csak" a hírszerző technika által nyújtott adatok állnak rendelkezésre), az Észak-Korea.

Illetve még néhány "zűrös" afrikai ország esetében is ködös kissé a kép (ki mikor kit lő le ill. hova áll át, franc se tudja), de ennek amúgy sincs túl nagy jelentősége, lévén ott javarészt csak elavult technikák fordulnak elő, kis mennyiségekben.
« Utoljára szerkesztve: 2012.01.06 22:32:08 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

robi (Robi)

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9521
Re:Repülés
« Válasz #551 Dátum: 2012.01.06 22:32:20 »
Jelenleg az egyetlen ország, amelynek a gépállományáról csak becsült adatok állnak rendelkezésre (mivel a felsoroltak közül az ő esetükben "csak" a hírszerző technika által nyújtott adatok állnak rendelkezésre), az Észak-Korea.
És éppen aktuális a téma.

Kösz. (ez a téma nem izgat különösen, csak ezzel szerettem volna tisztába lenni)

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #552 Dátum: 2012.01.06 22:34:00 »
nagyon jó volt az iráni összeállítás  :clap:
Köszi  :yes: ... Nekem szórakozás is az ilyeneket összeszedegetni  :D
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Repülés
« Válasz #553 Dátum: 2012.01.07 00:35:01 »
Ha már szóba jött Észak-Korea... Hát, az ő légierejük aztán egy igazi múzeum  :sorcerer: ! Olyan típusokat tartanak első vonalbeli szolgálatban (jobb híján), amelyek már sehol máshol nem repülnek, leszámítva talán néhány afrikai válsággócot.

Konkrétan a következőképpen néz ki az ábra. Becsült adatok:

-40 db MiG-29
-60 db MiG-23
-150 db MiG-21
-40 db Chengdu F-7 (kínai MiG-21)

... és itt indul a múzeum:

-100 db Shenyang F-6 (kínai MiG-19)



-100 db Shenyang F-5 (kínai MiG-17)



És a földi célok elleni gépek:

-80 db Harbin H-5 típusú bombázó (kínai Il-28) - ez gyakorlatilag 40-es évek végi technika:



-40 db Nanchang A-5 (a MiG-19-esen alapuló kínai Q-5 típus exportváltozata) csapásmérő:



-35 db Szu-25 csatagép

-ez is egy máshol rég kivont kövület: Szu-7 vadászbombázó, 18 db:



Bár az ős-MiG-klónoknál, meg persze a bombázóknál így is jóval modernebb.

-----------------------------------------

Mindezzel a dél-koreai légierő közel azonos mennyiségű, viszont (kevés kivétellel) jóval korszerűbb harci gépet tud szembeállítani - tehát nem kérdés, hogy mi lenne egy esetleges konfliktus kimenetele a levegőben.

('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

zsoooc

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1578
Re:Repülés
« Válasz #554 Dátum: 2012.01.08 10:31:07 »
Robi:
Egyrészt különböző nemzetközi fegyverzet-ellenőrzési egyezmények alapján is illik megadni ezeket az adatokat; másrészt ugye manapság, a műholdak és egyéb kütyük korában elég nehéz lenne már vadászgép-méretű tárgyakat hatásosan eldugni; harmadrészt a spotterek (a szent elhivatottságtól fűtött, félőrült repülőgép-fotózók) eljutnak a legvadabb helyekre is, és ők bizony akár oldalszám alapján is nyilvántartják az egyes gépeket.
Nameg az is nyilván van tartva és figyelemmel van követve, hogy ki, mikor, kitől hány gépet rendel(t) illetve vásárol(t).

Azt viszont már nem lehet olyan pontosan tudni, hogy közülük hány darab működőképes. Jó példa erre Magyarország: tény, hogy igen mostohán bántak a Mig-29-esekkel. Egyre kevesebb működőképes példány volt, donorként használtak őket. Gondolom pl. Iránban is megfigyelhető ez a jelenség (főleg azon típusok esetén, amikhez nincs már megfelelő alaktrész-utánpótlás), természetesen ők ezt tagadják.
Corolla 1,4 VVT-i 2005