Szerző Téma: Repülés  (Megtekintve 200234 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #225 Dátum: 2010.02.12 12:43:14 »
Ez megint nagyon jó szöveg :D
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #226 Dátum: 2010.02.14 10:59:34 »
Épp most olvastam az aktuális Aranysasban egy cikket a MiG-23 hazai rendszerbe állításáról '79-ben.

Ennek kapcsán kicsit elgondolkodva, megdöbbentő, hogy a keleti blokk katonai repüléstechnikája milyen komoly lemaradásban volt a nyugatihoz képest, úgy kb. tíz éven át, a 70-es évek közepétől (az F-14 és F-15 rendszerbe állása) a 80-asok közepéig (a MiG-29 és Szu-27 megjelenése)! Legalábbis ami a vadászrepülőgépeket illeti, dehát alapvetően mégiscsak ezeken áll vagy bukik bármifajta légi hadművelet sikere vagy kudarca. Ebben a meglehetősen hosszú időszakban a VSZ-nek gyakorlatilag nem volt olyan repülőgép-típusa, amely akár a látóhatáron túli (BVR), és pláne a manőverező légi harcban eséllyel tudott volna szembeszállni az említett két amerikai géppel. A MiG-25-ösnek egyedül a BVR légi harcban lett volna némi "szava", de az amerikai gépek (különösen az F-14-es) így is nagyobb távolságról tudták volna felderíteni, és rakétét indítani ellene.

Mondani sem kell, hogy a 70-80-as évek fordulóján, az F-16 és F/A-18 rendszerbe állásával a különbség végképp óriásira nőtt. A MiG-31 megjelenésével, megint csak a BVR légi harcban, valami árnyalódott volna a kép, de szintén nem annyit, hogy ez érdemben módosította volna az erőviszonyokat.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

kis_andras

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 4279
  • Rájder
Re: Repülés
« Válasz #227 Dátum: 2010.02.16 11:37:23 »
kisa
born to ride

pzs

  • Vendég
Re: Repülés
« Válasz #228 Dátum: 2010.02.16 17:07:17 »
Eleg durvan nyomja a csavo. Allitolag egyedulikent a vilagon. Az augusztusi Air Race-eken rendszeres fellepo. Eleg durvan ellent mond a fizika torvenyeinek. :eek: Ha jol tudom a helikolptar sem gyari, ugyanis egy atlagos darab ezt nem birna ki...

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Repülés
« Válasz #229 Dátum: 2010.02.16 17:11:04 »
Ez a világ egyetlen olyan helikoptere, amivel meg lehet csinálni. A tavalyi Air Race-en ezt mondták.  :)
         

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #230 Dátum: 2010.02.17 23:52:56 »
Ez a világ egyetlen olyan helikoptere, amivel meg lehet csinálni. A tavalyi Air Race-en ezt mondták.  :)
Így van, ezeket a manővereket állítólag tényleg csak ezzel a helikopter-típussal (MD-500) lehet megcsinálni  :yes: !

A kecskeméti repnapokon többször is "fellépett" pl. a Bundeswehr MD-500-asa, és az is mutatott hasonló kunsztokat  :D ... De amit ez a Red Bullos pilóta művel, az tényleg a helikopterekre vonatkozó aerodinamikai törvények megcsúfolása  :sorcerer: :clap: :clap: :clap: !!! Már a bukfenc is atomdurva; de mégis, hogy a nyavalyába lehet ORSÓZNI egy helikopterrel  :eek: ?!?! ... Le a kalappal, fantasztikus  :hug: !!!
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

kleingy

  • Moderátorok gyöngye
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 13346
Re: Repülés
« Válasz #231 Dátum: 2010.02.18 08:41:20 »
Így van, videón se semmi, de élőben, amikor a fejed felett csinálja mindezt...  :helpsmilie: :D na az az érzés leírhatatlan!  :1eye:
         

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #232 Dátum: 2010.02.19 02:36:11 »
Azt el is tudom képzelni  :sorcerer: ... Mondjuk, tényleg csak elképzelni tudom, mert a katonai repnapokon a gépeknek tilos berepülniük a közönség fölé, biztonsági okokból; jópár halálos baleset, sőt tömegbaleset áll ennek a szabálynak a hátterében.

Persze van, ahol továbbra is xarnak rá - pl. hol máshol, mint a volt SZU területén - ott aztán történnek is ilyenek; ez az eset pl. 84 halálos áldozatot követelt (a gépszemélyzet nem volt köztük).
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Peti

  • Vendég
Re: Repülés
« Válasz #233 Dátum: 2010.02.28 20:12:29 »
Tudom, hogy már volt, de... :wub:


Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #234 Dátum: 2010.03.01 01:46:11 »
Óóó, ezek az abszolút kedvenceim  :yes: :wub: :clap: !!!
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #235 Dátum: 2010.03.03 20:20:09 »
Marmaduke "Pat" Pattle, a Royal Air Force dél-afrikai születésű tisztje, a második világháborúban a legtöbb légi győzelmet elért szövetséges vadászpilóta:



50 győzelmet ért el, ami két dolog miatt is különösen érdekes: egyrészt, mert ebből 15-öt a már a háború legelején is elavult Gloster Gladiator típusú, kétfedelű vadászgéppel szerzett ...



... másrészt, mert mindössze kilenc hónap alatt érte el valamennyit. 1941. április 19.-én, súlyos kimerültséggel és influenzával, 39 fokos lázzal  repült bevetésre Hawker Hurricane gépével, Görögországban az Eleusis-öböl fölött, és épp egyik beosztottja segítségére próbált sietni, amikor a Luftwaffe túlerőben lévő Messerschmitt Bf-110-es vadászai lelőtték a gépét.

Azt hiszem, hogy ezek az igazi, valódi hőstörténetek!
« Utoljára szerkesztve: 2010.03.03 20:22:09 írta Palaczk »
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Peti

  • Vendég
Re: Repülés
« Válasz #236 Dátum: 2010.03.07 19:01:05 »
Becsöngetett ma az egyik szomszéd, hogy mi ez a robaj, miből jön ez a hang, mondtam, hogy csak játszom. :clap: :clap: :clap:




Nem bírom megunni :sorcerer: (Tomcat :wub:)

Peti

  • Vendég
Re: Repülés
« Válasz #237 Dátum: 2010.03.07 19:03:05 »
mert ebből 15-öt a már a háború legelején is elavult Gloster Gladiator típusú, kétfedelű vadászgéppel szerzett ...

 :eek:

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #238 Dátum: 2010.03.08 07:50:30 »
mert ebből 15-öt a már a háború legelején is elavult Gloster Gladiator típusú, kétfedelű vadászgéppel szerzett ...
:eek:
Nem semmi, ugye? A történethez hozzátartozik, hogy a Gladiatoros győzelmeit olasz gépek fölött aratta, Egyiptomban és Görögországban; de ez sem volt kis teljesítmény, mert így is jelentős részben modernebb és gyorsabb gépeket győzött le. Utána a többi 35 lelövését már Hurricane-en szerezte, amivel "mellesleg" ő számít a legeredményesebb Hurricane-pilótának is; és ebből a 35-ből 24 már német gép volt.

További adalék, hogy szinte minden esetben túlerőben lévő ellenség ellen harcolt; ez egyaránt igaz az olaszok és a németek elleni győzelmeire. Nem kérdés, hogy ha részt vehetett volna az angliai légi csatában, ott is igen szép eredményeket érhetett volna el.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Repülés
« Válasz #239 Dátum: 2010.03.08 08:37:57 »
Egyébként ugye nem könnyű kérdés, hogy ki volt a 2. VH legjobb (vadász) pilótája  :hmmmm: ... Igazából nem is lehet megválaszolni, mert túl sok a befolyásoló tényező. Ezzel együtt, ha mégis ki kellene választanom egyetlen nevet, akkor az szerintem ő lenne: Hans-Joachim Marseille...



... a Luftwaffe Messerschmitt Bf-109-es pilótája, aki csak 23 évet ért meg, és nem véletlenül nevezték "Afrika Csillagá"-nak!

Hogy miért lenne talán ő a legjobb? Elsősorban azt figyelembe véve, hogy hány bevetés alatt ért el hány győzelmet; milyen gépeket és milyen pilótákat győzött le, milyen számarányok (helyi erőviszonyok) mellett; milyen konkrét teljesítményt ért el egy bevetés, egy nap illetve egy rövid időszak alatt; és milyen céllövő volt. Ugyanis ezekben a dolgokban elképesztő eredményeket ért el! Nem egészen 400 bevetés alatt szerzett 158 győzelmet, ami rendkívül jó arány (a legeredményesebb pilóta, a 352 légi győzelmes Erich Hartmann közel 1500 bevetést repült). A legfontosabb szempont: valamennyi lelövését nyugati (javarészt angol) ellenfelekkel szemben érte el, akik jellemzően jól kiképzettek voltak és korszerű gépeken repültek. Szinte kizárólag vadászokat győzött le: egyebek mellett 16 Spitfire-t, 30 Hurricane-t és 101 Curtiss P-40-est. 158 győzelméből az utolsó 54-et mindössze 26 nap alatt érte el! Ezen belül 17-et egyetlen nap (azon belül három bevetés) alatt; ezzel ő áll a második helyen az abszolút ranglistán, csak Emil Lang múlja felül (egy nap alatt 18 lelövéssel); de ő ezt a keleti fronton érte el, a Barbarossa korai szakaszában, gyengébben felszerelt és kiképzett ellenfelekkel szemben; Marseille viszont angol és amerikai vadászokat győzött le. Legdöbbenetesebb eredménye 7 darab P-40-es vadász lelövése egyetlen bevetésen, 11 percen belül. Az ellenfelek szó szerint nem tudtak mit kezdeni vele, aki jellemzően valamennyi íratlan szabályt megszegve repült és manőverezett, pl. a légi harcban sokszor repült levett gázzal és kiengedett fékszárnyakkal, olyan kis sebességgel, aminél a gépe bármelyik pillanatban áteshetett, ám ezt neki mindig sikerült elkerülnie! Mindehhez jött, hogy elképesztően jó céllövő volt, gyakorlatilag kétség kívül a háború legjobbja: legeredményesebb időszakában mindössze átlagosan 15-20 lőszert használt el lelövésenként, ami képtelenül jó arány!

Adolf Galland így beszélt róla: "Marseille was the unrivalled virtuoso among the fighter pilots of World War 2. His achievements had previously been regarded as impossible and they were never excelled by anyone after his death."

A sztorihoz még hozzátartozik, hogy korántsem volt echte poroszos mintakatona, sőt: bulizott, ivott, nőzött, "tiltott" amerikai jazz-t hallgatott; pályafutása elején többször át is helyezték emiatt. Aztán viszont már az eredményei beszéltek: az egész német hadseregben negyedikként kapta meg a kardokkal és tölgyfalombbal díszített Lovagkeresztet, és 22 évesen ő volt a Luftwaffe legfiatalabb századosa.

Legeredményesebb időszakában, 1942 szeptemberében ezt a Bf-109F-4-es gépet repülte:



1942 szeptember 30.-án halt meg, gépének motorhibája miatt.

('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )