Ki lehet deríteni azt, hogy tényleg cellazárlatos az akku? Ha arról van szó inkább cserélem én is de ha semmi baja akkor nem dobnám ki feleslegesen.
A cellazárlat viszonylag egyszerűen kimérhető egy multiméterrel.
Nem zárt akkuk esetén egyik pólustól cellánként haladva még az is meg lehet állapítani, hogy melyik, illetve amelyik töltés közben nem pezseg.
Zárt esetén az extrém alacsony kapocsfeszültségen kívül az, hoyg nem veszi illetve nem tartja meg a töltést szintén erre utal.
Rendes akkutöltő rendelkezik feszültségmegtartási teszt funkcióval (30min-12h figyeli, hogy mennyit csökken az U).
A cellazárlat fizikai dolog, a levált lemezrészecskék leüllepednek, és előbb utóbb elérik a lemezek alját.
Régen ilyenkor kiöblítették, és újrasavazták az akkukat, ma már ilyennel ritkán találkozni.
A gyártók a jelenség ellen a lemezek egyenkénti tasakszeparátorba csomagolásával védekeznek, így nem tud leüllepedni az aljára.
Ma már a jobb akkuk így készülnek (azért én inkább a jó öreg Yuasa-ra esküszöm, annak alul, felül több mint 4 cm helyet hagytak, és könnyen kezelhető csavarkupakos).
A HSD-kbe gyárilag "zárt" akkukat raknak, mert egy légtérben van az utassal, a kulcsnélküliekbe pedig AGM-et, mert az tartósabb.
Az akku elhalálozás másik oka a vízvesztés (13,8V töltőfesz felett fokozott gázképződés van), ami a "zárt" akkuknál is előfordul, csak ott nagyon lassan, ezért sokszor nem is lehet roncsolás nélkül utántölteni (legalább lesz aki másikat vesz). Ismét utalnék kedvenc japán Yuasámra, ahol az a több mint 4 cm normál esetben évek alatt fogy el, és akkor is 3 mozdulat a pótlása.
A leggyakoribb elhalálozási ok a szulfátosodás, ami a lemezek felületének olyan kikristályosodása, ami a további elektrokémiai reakciót megakadályozza, normál töltéssel nem visszafordítható. (Az akku akadémia szerint más módon sem lehet teljesen, de megfelelelő kezeléssel az állapot némileg javítható.)
6 cellás ólomsavas akku 12,6V alatt már szulfátosodik. Mélymerülés a folyamatot felgyorsítja, és fokozott kapacitásvesztést okoz.
Akku állapotának ellenőrzési lehetőségei:
- kapocsfeszülség mérése;
- feszültség tartás mérése;
- belső ellenállás mérés,
- terhelővillás teszt,
- mikroprocesszoros gyorsteszt,
- teljes töltés- kisütés- töltés ciklussal a leadott és felvett kapacitás mérése.
Gyári vagy azzal egyenértékű AGM akku 40+.