Nem kötelező ezeket a manővereket forgalomban megtanulni. A rutinpályák továbbra is ott vannak, lehet őket használni. Nekem pl. eszembe nem jutna kivinni egy tanulót a forgalomba addig, amíg az alapvető dolgokat bent a pályán el nem sajátította.
Viszont! Eddig, ha tetszett-ha nem, a kötelező 29 órából 9-et a pályán kellett eltölteni. Akkor is, ha mondjuk a tanuló olyan jó volt, hogy már 2 óra után ki lehetett volna vinni a forgalomba (nem olyan ritka az ilyen - ők azok jellemzően, akik már vezettek előtte). Ott kellett elb...ni a drága időt... Hát, ez bizony nem volt egy szerencsés dolog. Persze voltak kollégák, akik kivitték a tanulót a forgalomba rutinvizsga előtt - de ez szabálytalan volt, bírságot kockáztattak.
Szóval szerintem jobb ez így. Összességében véve, a valódi forgalmi vezetésre jobban felkészített emberek kerülnek így ki az utakra. Olyanok, akik jobban rá vannak szoktatva a rugalmasságra és az önálló döntésre - és persze jobban tudnak parkolni is.
A gjvezető oktatáshoz kapcsolódóan...
A minap kipróbáltam egy kifejezetten oktatáshoz készített szimulátort, ami a jövőben valamilyen szinten be akarnak vezetni a hazai oktatási rendszerbe is (a tervezett folyamatot, illetve lépéseit nem ismerem).
Mindenesetre érdekes volt az eszköz. Francia gyártmány, jelenleg azért van itt mert a menürendszer, programüzenetek és hangutasítások magyarítása zajlik.
Az eszköz 3 beforgatott monitorból valamint egy komplett vezetőállásból áll (pedálok, sebváltó, kézifék, kormány a hozzá tartozó kezelőszervekkel és természetesen ülés biztonsági övvel). Renault cuccokból van összerakva, a monitoron megjelenő műszeregység is renault-os, és a járművek is Renault és Peugeot típusok amik közül választani lehet.
Rengetegféle feladat, gyakorlat van beleépítve a szoftverbe. Vannak benne felmérő részek, melyek a Kresz ismerteteket tesztelik, de persze a vezetési feladatok a hangsúlyosabbak és lényegesebbek.
Amire szerintem jól használható az az alapvető elemi dolgokkal való megismerkedés, főleg azok számára akik egyébként az első gyakorlati órán ülnének először autóba (ülés beállítása, kezelőszervek, kormány kezelése, pedálok használata, elindulás folyamata) ezekre is számtalan feladat van összeállítva.
A másik dolog ami már magasabb szint, de szintén hasznos rész az a vészhelyzetek kezelése. Kiugró gyalogos, elsőbbséget meg nem adó járművek, szarvas
, az elváthatótól eltérően viselkedő járművek, stb. Itt ingyen, casco-mentesen
lehet autót törni
Ezeken kívül számos scenárióban, feladatban vagy akár szabadon is lehet vezetni városban és külterületen, különböző forgalomsűrűségben, eltérő látási viszonyok között. Szóval jó kis játék, de amire tervezték arra is jól használható.
Ami furcsa és megszokást igényel az a gyorsulási erők hiánya, valamint a beforgatott monitorok által adott kép. Aki megmutatta azt mondta, a francia tapasztalatok alapján az emberek 40%-a először "rosszul lesz" benne. Egy kollégámmal voltam és mindketten tapasztaltunk némi émelygést az első pár perc után - még jó hogy ebéd előtt mentünk