Gyerekkorom óta imádom a BMW-ket. Tetszik, ahogy kinéznek, tetszik ez a „legenda” ami körül lengi őket, vágyom rá, hogy legyen már egy saját BMW-m.
Totalcar-on örömmel olvastam a BMW 520d-ről írott cikket. Az egész cikkből az jött át számomra, hogy bár "alap" ez az 520d, de még így is egy fantasztikus autó. Külön örömmel töltött el az, hogy "nagy sebességnél szinte semmiféle hangot nem hallani, csak az első oszlopok vagy a külső tükrök felső éle környékén jelentkező (képtelen voltam pontosan behatárolni) susogáson kívül." Én értelmezésemben ez azt jelenti, hogy nagyon csendes autó, még így dízelként is, nagy sebességnél is. Számomra ez nagyon fontos.
Előző autóim, egy Opel Corsa, majd Toyota Yaris után, elegem lett a menetzajból. Több autót kipróbáltam, míg rájöttem, hogy igazi hangszigetelést csak prémium kategóriájú autókba tesznek. Ezért vettem egy 2003-as évjáratú használt benzines prémium autót. Ennek nagyon jó a hangszigetelése, nagyon meg vagyok elégedve vele. Barátaim mindig elcsodálkoznak, hogy mennyire halk ez az autó. Még kívülről is. Autópálya tempónál még mindig kellemesen élvezhető a zene, közben meg halkan lehet cseverészni az utazótársakkal. De mostanra, fél év használat után már ennek a “zúgása” is kezdett zavarni. Egyre gyakrabban gondoltam arra, hogy lehet, ezt is le kellene cserélni, valami csendesebbre.
Tegnap, úgy alakultak a dolgaim, hogy utamba esett egy BMW kereskedés, ott meg éppen elérhető volt egy 525d automata váltós. Kecsegtető volt, de azért rákérdeztem: "De dízel! Nem lesz ez hangos? Mert inkább visszajönnék, amikor van egy benzines.” Válasz: “Belülről nem fogja tudni megmondani, hogy benzines vagy dízel”. Ok, menjünk egy kört az autópályán (M7 bevezető).
A kereskedő indította be, addig én mellette álltam. Kívülről hangosnak tűnt a dízel hang, szinte kerepelésnek. Sebaj, bent majd csöndesebb lesz, gondoltam. Az is lett… egy picivel. Még állítgattam az üléseket, tükröket, beszélgettünk a kereskedővel, melegedjen az a motor.
Kimentünk autópályára, 110-nél motor nem hallatszott, de már nagyon hangos volt a menetzaj. 150-nél még mindig nagyon jól elnyomta az a kib…ott nagy zúgás a motorhangot. Ez egy olyan szakasz ahol a mostani autómmal is járok rendszeresen, van összehasonlítási alapom. Mondtam a kereskedőnek, forduljunk meg, ez nekem nem lesz jó. Visszafele, a radarnál, 100-al kocogva, a többi autó zaja szintén idegesítően behallatszott az utastérbe.
Szóvá tettem a kereskedőnek a menetzajjal és hangszigeteléssel kapcsolatos problémáimat. Válaszában volt minden: téli gumi, meg defekttűrő gumi, meg megfelelő motorhangra hangolt kipufogó. Nem akartam elhinni, hogy egy prémium autó ilyen “zajos” tud lenni. Én azt hittem minden prémium autó rettentően halk az utastérben.
Visszaérve a kereskedéshez, még beszélgettünk egy kicsit. Sajnos, azzal “biztatott”, hogy a benzines BMW-k sem sokkal halkabbak, talán a 7-es, egy picit. Mivel mind a vezetés élményére vannak hangolva, ahhoz meg a BMW filozófiája szerint kell a motorhang is. (na de a menetzaj is?)
Ez elég megrázó volt számomra. Álmaim autója ennyire “sz@r” lenne? Nem képes halk maradni utazósebességnél? Tényleg ennyire reménytelen a helyzet? Nincs egy olyan BMW, mely halkan is tud suhanni? Én utazás közben zenét hallgatni, meg beszélgetni akarok, nem menetzaj zúgást hallgatni, mint előző autóimban!!! Nekem annyira elegem van a menetzajból, hogy megőrülök tőle. Ez kizáró ok egy autó vásárlásánál.
Ezek után egyik szemem sírt, másik meg nevetett miközben visszaültem az autómba. Sírt, mert lehet, hogy mégse lesz BMW-m. Másrészt nevetett, mert rájöttem, lehet, hogy a mostani autóm az álmaim autója, csak még nem tudtam. Halk kívül-belül, az automata váltója finoman teszi a dolgát, csendben suhan, én csak haladok vele, élvezem a halk zenét, a többi közlekedő meg valahol a távolban. Nem is értem, hogy miért nem mindenki ilyen autóval jár.
Lehet, hogy mégsem lesz 5-ös BMW-m? Lehet, hogy a tervezettnél, hosszabb ideig megtartom ezt a Lexus GS-t?
PS:Ezek után át kell értékelnem a Totalcar-osok által susogásnak nevezett dolog értelmezését.