Na ne ... ha spórolni akarsz , annak a visszakapcsolás a legnagyobb ellensége . Minél alacsonyabb fordulatot használsz , annál jobban spórolsz (persze a használható fordulatszám-tartomány alsó határáig) . Gyorsításkor valóban vissza kell kapcsolni , ha a motor nem elég erõs (nyomatékos) ahhoz , hogy enélkül is megfelelõen gyorsítson . De ami ilyenkor történik , az a spórolás ELLENTÉTE .
Váltó meg azért van az autókban , mert muszáj legyen . Mert sem a dízel , sem az Otto-motor nem alkalmas arra , hogy egyetlen áttétellel mozgassa a jármûvet álló helyzettõl a végtelenségig . A váltó az ilyen motorok mûködési elvébõl adódó kényszermegoldás (amirõl én boldogan lemondanék) . Ha pedig spórolni akarsz , akkor olyan keveset használd , amennyire csak tudod , és olyan korán kapcsold a legmagasabb fokozatot , amennyire csak tudod . Pontosan ezért utálom én a visszaváltást , ezért stresszel - amellett , hogy úgy érzékelem , mint a haladási folyamat megszakítását (mint ahogy az is) . Mert közben látom elröpülni a pénzt , ahogy megy fölfelé az a rohadt mutató a fsz-mérõn :?
Hála a jó Istennek , hogy az én autómmal ezt egész jól ki lehet védeni . Mert jó a súly/nyomaték aránya , és mert hosszú a váltója . Tegnapelõtt rohantam BP-re a Klub közgyûlésére , 2 óra 13 perc alatt tettem meg 227 km-t úgy , hogy közben egyetlen egyszer sem ment 3500 fölé a fsz-mérõm . 3000-3500 körül váltottam , és ötösben 160-nál 3500-at forog a motorom - ezt tartottam az autópályán . Igen , ez egy benzines autó , régen voltak még ilyenre hangolt benzines autók . A maiak már nem ilyenek , fõleg nem a kisebbek - ezért vennék én a maiak közül mindenképpen dízelt . Mert azokat is lehet pontosan ugyanígy vezetni . Miközben egy "picit" kevesebbet is esznek ...
Szóval. A fogyasztás relatív dolog. Ezért nem jó vergõdni azzal, hogy melyik autó mennyit fogyaszt, mert csak akkor lehet hiteles egy fogyasztási adat, ha ismert az ÁTLAGSEBESSÉG is.
Nem kunszt dízellel 3 lityis fogyit csinálni akár 400 km-es távon vegyesben, ha országúton 60-nal megyek pályán 100-zal, városban meg 40-nel. Ha ilyen nagy kérdés, a fogy, meg a rugalmasság, akkor állapodjatok meg egy útvonalban, a sebességhatárokban és tesség egymás mögött menni, és megnézni, hogy mi a vége. Vegyétek fel kamerára és elemezzétek ki.
Kérdésem: hogyan méri a computer a fogyasztást? Elfogyasztott üa / megtett út, vagy elfogyasztott üa / leadott teljesítmény? Persze, hogy az elsõ módon. Így kissé felelõtlen az a kijelentés, hogy spórolni alacsony fordulaton lehet. Természetesen kevesebbet fogyaszt a gép, de nem valószínû, hogy gazdaságosabb is az az üzemmód.
A rugalmasságot pedig úgy lehet meghatározni, ha már tudományosan akarjuk csinálni, hogy meg kell nézni, melyik autó nyomatékgörbéje hogyan emelkedik. Amelyik meredekebb, az lesz a rugalmasabb. De ezt viszonyítani kell természetesen. Tehát sebességre, áttételre, vagy mit tudom én mire vetítve lehet megadni.
De lehet, hogy célszerûbb a teljesítmény görbét vizslatni, még nem tudom. Ezen még agyalok majd.
Hihetetlen mennyit kell gondolkoznom mostanában géptanon, pedig már régen vót :kacsint:
Váltó meg azért kell, mert nem villanymotor. Kedves Palaczk, vegyél trolit, vagy villamost! :nagymosoly:
Esetleg CVT-i -t, de a szekvenciális módot ne használd, mert ott már 7 fokozat van, és igen sokat kell váltani :kacsint: