Milyen áron? Az 1,4 D4D felára kellemes, hamar "behozható", de nézz meg egy új Honda Civicet Sport felszereltséggel: a benzines és dízel között ~800eFt és nulla lóerõ van. Sosem autózza ki az ember. (Ez is önismétlés, de hajlamosak vagyunk elsiklani az árkérdés fölött.) Aki ~10-15 ezret autózik egy évben, magyarul átlagos magyar sofõr, annak a dízel nem biztos, hogy megéri.
Én vezettem a Civicbõl a dízelt meg a benzinest is, össze sem lehet hasonlítani annyival jobban megy a gázolajos. A benzines csak akkor tudja _számokban_ felvenni a versenyt, ha 7000-ig kihuzatod, de amúgy nagyon haramtosan húz. Az autó gyorsítóerejét nem a teljesítmény, hanem a nyomaték adja ugyanis, egy 1,8-as motor hagyományos, hosszú váltóval nem ellenfél egy 2x akkora nyomatékú 2,2-es turbódízelnek, aminek nem mellesleg 5,2 az átlagfogyasztása. Az 1,8-asnál ha 2-esben lepadlóztam, nem történt semmi, szépen elindult, de nem éreztem az erõt, csak úgy pörgött egyre följebb, majd minden különösebb húzás érzet nélkül elérte a százat. A dízel csak 70-ig megy, de eközben olyan irdatlan õserõvel présel az ülésbe, hogy öröm nézni. 100-ig is annak ellenére jobban gyorsul, hogy eggyel többet kell váltani. Szóval az azonos lóerõ nagyon keveset monda két autóról. A dízel összehasonlíthatatlanul jobb választás, csakhát nyilván emiatt jóval drágább is. Aki nem megy sokat vele, annak anyagilag valóban nem éri meg, de az érzés, amit a nagy nyomaték ad, talán mégis kárpótolja a súlyos százezreket.
Persze a hangja az tényleg nem szép, még akkor sem, ha a Honda dízel az egyik legkulturáltabb a kategóriában. Sportos használatra nem alkalmas az autó, de a hétköznapokra egy baromi kellemes, bivalyerõs, és étványtalan jószág, ennél pedig szerintem a legtöbb ember nem kíván többet.