Később lesz fekete és később kezdi csipegetni - ha egyáltalán - a motor.
szia
ugy tunik nekem az a sorsom, hogy darazsfeszekbe nyulkaljak, aki nem birja a feszultseget kerem csak felszemmel olvassa:- )
ma direkt megkerdeztem, egy ismerost, hogy a leheto legpontosabban valaszoljak:
tudom, hogy allitasod a magyar autoskulturaban kiirthatatlanul bele van egve, csak sajnos hibas, hogy miert, vegyuk sorra:
- kesobb lesz fekete: a motorolaj mara kiemelt feladatava valt a motor tisztan tartasa, azaz a detergens es diszpergens tulajdonsagok leheto magasabb szintu ellatasa /ugye allandoan a acea08as eloirasival jovok es nem veletlen, hogy Enesos az usa-ban Sustina reklamozasakkor kiemelten kezeli ezeket a tulajdonsagokat/, tehat egy jo minosegu olaj az elso pillantol kezdve lebegesben igyekszik tartani a szennyezodeseket, amitol az olaj szine megvaltozik, besotetedik, a szakemberek hatarozott allitasa, hogy az olaj szinenek valtozasa nem aranyos az olaj oregedesevel,
- kesobb kezdi el csipegetni: a belso egesu dugatyus motorok fogyasztjak az olajat, ez az axioma, hogy mennyit na ez mar egy jo kerdes, de mielott tovabbmennek javaslom Gobolyos kivalo cikket a temaban:
http://totalcar.hu/magazin/technika/2011/08/11/motort_csereljunk_vagy_olajat/, kiemelve:
"A 90-es évek elején végeztem egy részletes és aprólékos tesztet a kenőolaj elhasználódásának felmérésére, az olajcsere-periódus konkrét meghatározására. A tesztben közel százautós flotta kenőolaját gyűjtöttük, pontosan feljegyezve az olaj minőségét, típusát, az autó üzemeletetési körülményeit, futásteljesítményét és még pár fontosnak vélt apróságot. Az elhasználódott olaj mért dielektromos állandója alapján határoztuk meg a kenőolaj állapotát, esetleges tartalékait. Ez egy egyszerű módszer, de pontosabb, mint hinnénk. Az olaj elhasználódásakor az olajba kerülő, az olaj dielektromos állandóját befolyásoló kopadékok és kémiai elemek pontos képet adnak az olaj elhasználódásáról.
A dielektromos állandónak nincs köze a kenőolaj minőségéhez, teljesítményszintjéhez vagy kenőképességéhez, azonban megváltozásakor már az olaj egyéb, a kenésben fontos szerephez jutó alkotói is degradálódnak. Így a dielektromos állandó változása egy jó indikációja a folyamatnak, az olaj elhasználódásának.A teszt nagyon érdekes eredményt hozott. Azon járművek, ahol kevés hidegindítással, sok kilométert mentek folyamatosan még rendelkeztek a csereperiódus (általában tízezer km) végén majdnem 40% tartalékkal, függetlenül attól, hogy milyen terhet szállítottak és mekkora sebességgel üzemeltek, tehát autópályán vagy másodrendű utakon mentek. A rövid távokon, sok hidegindítással üzemelő autók kenőolaja pedig majdnem elérték a kritikus, 95%-os elhasználódást.
A kenőolaj elhasználódása elsősorban kémiai jellegű volt, bázikussága csökkent, bizonyos adalékai kimerültek. Egyes esetekben még habosodás is megfigyelhető volt. Egyszerű módszerrel ellenőrizve – kalibrált furaton átfolyatva - az olajok viszkozitása szinte nem változott.
Korunk kenőanyagainak nem a mechanikai terhelés, a nyírás és nyomás a legnagyobb ellensége, hanem az iszaposodás, a kémiai tulajdonságok változása, a savasodás és a hamuképződés."
Tehat az a sok hideginditassal jaro varosi uzem, mely soran a olajba kerulo szennyezodeseknek nem tudnak eltavozni /elparologni/ ezaltal az olajszint sokkal kevesbe csokken, sokkal jobban igenybe veszi az olajat, mint a folyamatosan nagy fordualtszamon es normal /uzemi/ hofokon uzemelo motornal amely tobb olajat fogyaszt /es jobban is latszik/, de sokkal kevesbe veszi igenybe azt. Sokan hisznek abban, hogy a hosszab, alacsony terhelesu, szakaszok utan folyamatos nagy terhelesen /pl. autopalya/ jelentkezo nagyobb olajfogyas az olaj elfarqadast jelnti, valojaban, csak a hideg uzemben az olajba kerulo szennyezodesek, /amik csak tartos meleg uzemben kepesek eltavozni/ ill. a termeszet olajfogyasztas /mely ugye magasabb/ hatasait erzekelik.
A 90es evekkozepen lattam olyat, hogy egy w124es 300d turbos Merci 60-80Mm kozotti futasteljesimenyt hozott ossze, szinte kizarolag hosszuttavon kevesebb mint 1 ev alatt olajcsere nelkul, majd kifolyt belole az olaj es ujratoltes utan gond nelkul uzemelt, es kaptam tavaly olyan fenykepet, hogy 60Mm jellemzoen varosi hasznalatol belekokszosodott a motorba, mikozben ez egy min. 10 evvel fiatalabb es magasabb kovetelmenyi szinteknek megfelelo olaj volt.
A korszeru motorolajok elfaradast sajnos sem a szemrevetelezes, sem a megizleles, sem a tapintas /lattam mindre peldat mar:- )/ nem kepes kimutatni, ehhez vannak valodi es kidogozott modszerek, melyek kozul legkonnyebben kivetelheto a Gobolyos alal megirt
dielektromos allando valtozasanak merese, ezert is szeretnek magamnak hobbi celbol epitetni egy ilyen szerkentyut /aminek pontossaga komoly kerdesket vet fel egyellore/.
Nem magamtol tudom ezeket, mert nem szakmam hanem hozzaerto embereket igyekszem faggatni es elovasni az altaluk javasolt iromanyokat a temaban.
udv
toroksultan