Néha igazak a tündérmesék? :-D Okulásul az én történetem - régebben egy Aurisom volt, amit elloptak a házunk elől, ez akkora sokkot okozott, hogy utána évekig nem vettünk autót. Persze ebben a döntésben az is segített, hogy én otthon dolgozom, feleségem egyetemre járt (ami itt van tőlünk 15 perc sétára), fiam meg a közeli általánosba, ami kényelmes sétatempóban is 6-7 perc.
Aztán asszony végzett a sulival, és kicsit messzibb kezdett dolgozni, nekem is a havi 1-2 alkalom helyett heti több alkalommal kell ügyfélhez mennem, időnként nem is közelre; gyerek meg sportolni jár, a pálya sincs közel. Szó szót követett, és végül megegyeztünk, a tavalyi túlórapénzem ha megkapom, elverhetem autóra. Így lett egy 1.2M körüli keret a kocsira. Eleinte nem is csak Toyotákat néztem (pár OFF, de azért japán típus is tetszett), de visszahúzott a szívem :-D
Itt az egyik topicban láttam Balló Marcit, és a kereskedést, ahol dolgozik, emlegetni, gyorsan leinformáltam őket (köszi, Trotter :-D), mert volt náluk egy Németországból behozott 2003-aas, 1.4 benzines Sol felszereltségű kis HB, picit a kereten felül, viszont 59.000 km-rel. Mivel alapvetően nem értek (még) az autókhoz, nekem gyomoridegem volt attól, hogy mi van, ha tudattalanul, de egy ipari hulladékot veszek... Így aztán örültem az említett úrember szavahihetőségének, meg annak, hogy a beszámolók alapján a szavatosságot korrekten intézik. Úgy voltam vele, hogy még ha nem is valós a km óra állása, ha az állapota megfelelő, akkor simán bevállalható. Napokig képeztem magam, végigolvastam minden releváns témát itt is, Facebook csoportokban is, megnéztem vagy száz videót, végül elmentem megnézni az autót. Három nap, egymás után.
Alaposan körbenéztük, Marci rendes volt, még a szomszédba is átmentünk, megemelni az autót. Felületi rozsdát láttam csak, semmi vészes, rohadást nem vettem észre a gyakori helyeken. Körben parkolási sérülések, a vezető oldali ajtó icipicit benyomódva, rányithattak valamit, de alig látszik. Festék rétegvastagságok rendben. Beltér makulátlan, gyári bőrkormány volt még rajta. Belsejében minden a helyén, a CD-tartó ajtajának egyik kis műanyag zsanérja van eltörve, ahogy hallom, ez sajna nem ritka esemény. Csomagtartó is oké, benne a gyári pótkerék + szerszámok, víz nincs benne. Motor is rendben, járattuk kicsit, mentünk is vele egy kört (vagy "karikát" :-D), hangja rendben, fordulatszám rendben, váltó rendben, kuplung rendben. Motortérbe benézve annyi látszott, hogy a nyestek alaposan megrágták a motortér és utastér közötti hangszigetelő akármit, de a csöveket, kábeleket vagy nem bántották, vagy azok már ki lettek cserélve. Vin-infon megnéztem alvázszám alapján, sok nem látszott, csak annyi, hogy nem körözik.
Némi álmatlan forgolódás után végül negyedjére is visszamentem, ezúttal a foglalóval. Két nap múlva átvettem az autót. A motortérben még korábban találtam egy kis karton cetlit, rá volt plombálva az egyik csőre, 2018 februárjában volt ez alapján egy kisvárosban szervízben, 56.801 km-rel, 5W30-as olajat kapott. Ami ennél is fontosabb, a papíron rajta volt a szervíz pecsétje, címe, telefonszáma! Nosza, Hamburgban élő jóbarátot felhívtam (kukkot nem tudok németül), ő meg felhívta a szervízt. Tulajdonosról nem volt hajlandó semmit elárulni (barátom szerint nem meglepő, németek cégek érzékenyek ezekre a GDPR dolgokra), de annyit elmondott, hogy több éve ők szervízelték az autót, a km-állás szerinte valós, és ők nem javítottak rajta semmiféle törést.
Ettől már rögtön kevésbé aggódtam, de azért amikor elvittem az olaj- és szűrőcserékre az ismerős (rész)tulajdonában lévő szervízbe, kértem egy nagyon alapos állapotfelmérést. Ők végül annyit mondtak, hogy szerintük sokat állt az autó, és ránézésre valós az 59.000 km. Hátul még gyári féktárcsák (cseréltük), a hosszbordásszíj szanaszét repedezett a kora miatt (cseréltük), gumiknál elhűltek, mondjuk én is, benéztem a DOT számot rajta... hát, nem 2012 második hetében gyártották, hanem ez még a gyári GoodYear gumi volt rajta... a mellé adott téligumi is gyári szerelvény :-D
Szóval összességében vettem a piaci árnál talán picit többért egy tényleg 59k km-t futott Corollát. A vásárlás utáni költségeket a hátsó féktárcsa/fékbetét cserék, hosszbordásszíj csere, olaj- és szűrőcserék, klímatisztítás, alváz- és futómű lepucolása plusz korrózióvédelme (üregvédelem talán jövőre...) jelenti (akksit kapott újat a kereskedésben még), nagyjából 130k egyben. Erre jön a két gumiszett (most a nyári, ősszel a téli), meg némi extra védelem. Sokba került, de remélem innentől problémamentesen használom évekig :-)