Egyterű témához:
Ezért vettem én is valódi kompakt egyterűt. Mert utálom a SUV-okat (nem a kinézetük, hanem a hely- és funkciónális irracionalitásuk miatt!) és nem jönnek be a haszongépjármű alapú, dobozos személyautók sem. Egész egyszerűen azért, mert az egyterűek egy eleve személyautónak tervezett, racionális termékek. Az SUV egy funkció nélküli divattermék, a dobozos autók, pedig egy kiválóan pakolható, dobozforma, de számomra nem tud eléggé személyautós lenni. Mindkettő kényszertermék és ez számomra érezhető rajtuk: a SUV egy magasított személyautó, ami terepjárásra nem való, a dobozosok tele vannak kopogós, kemény, fröccsöntött, sorjás műanyag burkolatokkal. Ráadásul, a mai modern autó a downsizing miatt nem tartalmaz egyetlen normális motort sem.
Átgondolva a családi körülményeinket, céljainkat, anyagi helyzetünket, várható használati módunkat, végül egy Zafira mellett döntöttem. Múlt hét csütörtökön hoztuk haza Drezdából. 2 tulaja volt, mindkettő a drezdai Opel-Kia márkaszervizbe hordta. Éves futása 20.000km (2012/11 - 181.000km), gyári fény körben és szinte kopás mentes beltere van. Kívül pár hajszálkarcolás van rajta, ezek kozmetikával könnyedén eltüntethetők. 3db kis sérülés van rajta, amit majd ecsetelővel fogok kezelni.
Motorja az Isuzu-féle 1,7 CDTI (125LE/280Nm). Műszakira 1 hónapra kaptam időpontot, várhatóan november közepére lesz rendszáma. Utána egy alapos szerviz vár rá és a használat. Addig, azért az EGR-t szétszedem, kitisztítom, az ártani nem árt.
A hazaút eseménytelen volt, 950km-t jöttünk 1 tank gázolajjal, 140 km/h tempomattal. Ez 5,4 l/100km átlagot jelentett. Abszolút utazó autó, nem szereti a városi kuplungolásokat, mert ekkor nehézkes mozgatni az 1600kg-os kasztnit. Országúton-autópályán kisimul és pihentető az utazás.
Képek:
A felszereltsége igen magas, német piacon Family Plusnak hívják. Ennek lényeges elemei a kanyarkövetős (adaptív) bixenon fényszóró, fényszenzor, esőszenzor, első-hátsó parkoló radar, ABS/ESP, elektronikus klíma, az összes légzsák (hátul oldalt is), gerinctámaszos ülés, ülésfűtés, 4x elektromos ablak, csomagtérben Flex-rendező csomag, alu tetőlécek, krómcsík az ablakok alatt, alufelni, meg még jó pár apróság. Nekem ezek közül a fényszóró a legbejövősebb, mert jól világít és érdekes, ahogy a kormány fordításával a fényszóró is fordul.
A kereskedésben észrevettük, hogy a vezető oldali xenon nem világít, ezt jeleztük a kereskedőnek, aki felajánlotta, hogy ingyen és bérmentve kapunk 2db(!) vadiúgy xenonizzót (D1S). Úgy is lett, adott egy helyi címet, ahová elmentünk és megkaptuk az ígért izzókat, indulhattunk haza.
Ezen kívül volt még egy hiányosság: sajnos a kalaptartó (csomagtérroló) nem volt benne az autóban. Mutattam neki az általa megírt hirdetés szövegét, hogy "lám, ott van benne, hogy az autó felszereltségét képezi", mire ő azzal védekezett, hogy amikor a hirdető oldalon írják a hirdetést, bejelölik az adott felszereltségi szintet és a rendszer automatikusan hozza az összes gyári extrát (köztük a csomagtérrolóval, többek között), de ők nem ellenőrzik át tételenként az autót. Nem jött az autóval, így azt nem tudja nekem odaadni. Sebaj, engedett 500EUR-t a hirdetett árból, itthon majd beszerzem bontóból.
A gumik 4db 2017-es nyári GY Efficient Grip Performance, van bennük km, de sztem 2-3 teljes nyári szezon még van bennük. Téli kerekek sajnos nem jártak hozzá.
Korábban anyukám használt 7 évig (115e-190e km-ig) H Astrát ezzel a motorral és félelmetes, mit kibírt alatta (folyamatos hidegjárat, rövid utakon, kíméletlen kuplung használat). A 7 év alatt az éves olajcseéken kívül egyetlen hűtőt cseréltünk, mert csöpögött.
Bízom benne, hogy alattam még sokáig jól fog üzemelni.
És, hogy miért nem Toyota?
Egyszerű: Hasonló futással, kérdéses állapotban, kisebb felszereltséggel az 1,8 vvt-i COV-ok ára irreálisan magas, kb 2-2,4M Ft. Ja, 2006-2008-as évjáratok! MM-T váltósból van kevesebbért, de azt nem kockáztatom. 2 Millió volt a névreírt legfelső határ, amit most autóra szánok. A következő lépcső, majd egy Verso 1,8 Valvematic lesz, most azonban 2-3-4 évig ez marad.
Nálam más gyártó kiesett. Nézegettem a Honda FR-V-ket, rohadnak, régiek és drágák. A franciák ilyen idős korban már hajlamosak magukat elengedni, újonnan kellemesek voltak, de 8-9 évesen már köszi, nem kellenek. VW elvből nem kell, Toyota drága. A Zafira előnye a nagyon hosszú gyártási idő, a gazdag felszereltség, a biztonság, sok van belőle, tehát eladható és az alkatrésárak sem túlzóak, valamint, ezt a motort ismerjük. Így lett ez.