Vagyis kb 10km alatt melegszik be a motor, utána rendszertelenül, bár ritkán 1-1mm-t mozog a hőfokvisszajelző fel-le. Alapjáraton 15 perc alatt sem ment fel középre a mutató. Termosztát jól zár, 15 perc után nyitott, picivel fél alatt állt a mutató akkor, kb 2mm-rel. Addig alsó-felső vízcső is hideg volt. Mahle márka. Az autó Tu1jp, 2001-es 1.1. És hiába írok a saxo meg a peugeot 106 csoportba, egyszerűen nem képesek válaszolni.
Faternak van egy OFF 206-osa. TU3JP vagy TU3A motorral.
Amikor megvette és mentünk vagy 10km-t valahova, akkor a mutató nem érte el a középszintet, és csökkenést is láttam rajta több km után, pedig M0-n mentünk. (Corollával ki se érek M0-ig (2km) ott már középen áll a mutató.)
Szóval azt diagnosztizáltam, hogy gatya a termosztát, cseréljük ki.
Csere után mit sem javult a helyzet. A régi termosztátot nézegettem "kifőztem" stb. teljesen jó volt...
A motor érzékeny a légtelenítésre. "Elvi hibás" a hűtőrendszere.
1.
-Magasabban van a termosztát, mint a tágulási tartály. Lehet, hogy később ezen módosítottak én minden estre átszereltem magasabbra a tartályt.
-A légtelenítő csavar lejjebb van, mint a műszer jeladója. Én a jeladót szoktam kicsavarni a légtelenítéshez! A tartályt meg kell emelni vagy teletölteni ilyenkor, különben a légtelenítőn szívja be a levegőt...
A szenzor van a legmagasabb ponton és ha van egy pici levegő a rendszerben, akkor az a szenzor körül gyűlik össze és ott meg is reked. A motor ettől még be fog melegedni és túlmelegedni se fog, de a mutató azt mutatja, hogy hideg...
2. a hűtőfolyadék jeladó hőmérő NEM a blokkban és hengerfejben keringő víz hőmérsékletét méri (mint a Toyotáknál), hanem a motorból kiáramlót, onnan pedig nem áramlik ki semmi, csak amikor már nyit a termosztát, ez pedig csak később következik be, 5-10km a mienknél. Tehát eleinte a termosztát nyitás előtt a hőmérő nem a hűtőfolyadék hőmérsékletét mutatja, csak ami hővezetéssel átadódik a termosztát házon keresztül a hengerfejről.
Amikor elkezd nyitni, akkor a blokkból ömlik a forró folyadék a termosztátra, amitől még jobban kinyit és a hideg víz hirtelen árasztja el a motort. A mutató az látszik, hogy a hőmérséklet sokáig alacsony, aztán hirtelen elmegy 90 fokig, aztán gyorsan visszacsökken 75-80-ig. Utána kell még pár km és valahogy normalizálódik, de van pár fok ingadozás. Dugózásnál több, egyenletes haladásnál kevesebb. Parkolóban dugózáskor simán elmegy 100 fokig is, mert csak ott kapcsol a ventilátor. Erre azt mondom, hogy normális ennél a hűtőrendszernél. A mutató a tényleges hőmérsékletet mutatja, fok osztással, szóval nincs benne semmiféle digitális szűrés, holtzóna stb.
3. a szenzor. tavasszal kontakt hibás lett. melegen néha átment szakadásba (magas hőmérsékletet jelez), alapból meg kicsit kevesebbet mutatott a kelleténél. mióta kicseréltem kisebb ingadozást és magasabb hőmérsékletet mutat (85-90 fok között tanyázik és ennél a motornál ez a normális, 88 fokos termosztát)
A két dolog, mármint, hogy magasabb hőmérsékleten nyit a termosztát, és hogy addig a szenzorhoz nem is jut el áramló hűtőfolyadék, simán okozhatja, hogy 2x akkora megtett távolság kell a motor vízhőfok mutató szerinti bemelegedéséhez, mint Toyotánál. A mienknél mindig is ilyen volt és ez így normális.