Kicsit mocorog a bicska a zsebemben megmondom őszintén, amikor előjön a fogyasztás téma, az ember elmondja a saját tapasztalatait őszintén (mert nincs okom mást mondani), ügyelve arra, hogy minden létező körülményt hozzátegyek és vitáznak vele.
Kérem engedtesség ez a hang meg nekem, amint látjátok régi motoros vagyok már itt a fórumon, sok mindent megéltem már.
Sokszor előjött a spritmonitor.de oldal. Én minden költségemet itt vezetem, ami eddig a kocsin felmerült.
Kérem a kételkedőket kicsit böngésszék a több, mint egy év termését és utána ellenkezzünk, ha még szükséges! Nekem az egy év átlaga 4,72 jelenleg, igaz sok a város, azok viszont rendkívül rövid utak, de ezért vettem ilyet. Tehát amennyire előny a város a kedvező terep, annyira rossz, hogy sok a rövid út (7 km/hidegindítás). Az esetleges rossz angol bejegyzésekért elnézést kérek, sajnos az angol nem az erősségem :
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/429151.html
Felhívom a figyelmet az utolsó tankolásra. Abban kb 20 km Budapest van, utána tempomat 135-re Nyíregyházára szakadó esőben, gyári méretű téli gumival! Környezeti hőmérséklet 2 fok körül ingadozott az út alatt.
Ha nincs hova rohanni tempomat 110-el szoktam menni, ekkor oda-vissza 4,9-et ír ki, és ennyi a tankolásból mért érték is!
Ha kell odateszem a 135-öt nekem ez eddig 5,6 volt!
Az átlagsebességek ne tévesszenek meg senkit, azt saccolni szoktam, ha belekeveredik város, vagy dugó ilyesmi.
Ha lehetőségem van rá igyekszem elválasztani az autópályás meneteket a várositól, hogy minél jobban tudjam kontrollálni a fogyasztást. Azt gondolom az adatok önmagukért beszélnek.
Egykét dolog, amit már sokszor leírtunk:
1. a hajtáslánc alaptulajdonsága, hogy összességében nézve a rendszert a normál használati tartományban szűkebb a fogyasztás ablaka, mint a hagyományos autóké. (4-5,8-ig sík úton, szabályosan haladva)
2. az ég szerelmére egy ekkora autó 5,6-ot, jó legyen 6 litert eszik autópályán 100-on. Ez rossz? Nem kell válaszolni, nem rossz, sőt nagyon jó!
3.nem autópályára való, szokták mondani. Miért is? Nem elég, nagy? De. Rengeteget fogyaszt szabályosan közlekedve? Nagyon nem, teljesen pariban van a dízelekkel. Decis különbségek sincsenek azonos teljesítményű dízellel összevetve. (és itt rendszer teljesítményt értek 111 LE!)
4. ha ezek az értékek nem jönnek, akkor vagy nem sík terepen közlekedik a kolléga (bár, ha oda-vissza ugyanaz az út akkor ez is kiegyenlítődik), vagy még nem tanult meg "hibridül" vezetni. Ebben nincs semmi rossz, igenis van egy technika, amire rá kell jönni ahhoz, hogy a kocsi előnyeit ki tudja használni az ember. Ha ez fontos, dolgozni kell ezen a technikán. Erről is van video a neten egyébként.
Egy azonban biztos, hogy nem a hagyományos autókhoz kell hasonlítani sem a priust, sem az Auris HSD-t, mert éppen annyira különbözik a hajtáslánc össztulajdonsága, hogy már nem vethető össze egy az egyben!
Ha ilyen autód van, minden eddigi sztereotípiát el kell felejteni és tiszta lapot kell adni a gépnek. Lesznek meglepetések minden irányban!
Sok igazság van egyébként a Totalcar Népítéletekben is.
Itt egyébként az alábbi szösszenetek származnak tőlem, nem haszontalan olvasmány, itt is őszintén írok úgy a pozitívumokról, mint a negatív tulajdonságokról, az első percek élményétől, az eltelt egy év történéséig:
http://nepitelet.hu/autok/toyota/prius_2003/istenem_prius-os_lettem/
http://nepitelet.hu/autok/toyota/prius_2003/meg_mindig_prius-os_vagyok/
Kicsit kezeljük már a helyükön a dolgokat, ha lehet!
Megnéztem az adatokat a spritmonitor.de-n. Ami engem zavar (és ez betudható annak, hogy nem ismerem a hibridek lelkivilágát) hogy még nálad is jelentkeznek szélsőséges értékek. Akár kétszeres különbségek is olvashatók. Ha gondolod, akkor elkezdhetünk az általad bejegyzett sorokról beszélgetni.
Én úgy látom, hogy valamilyen oknál fogva erre a technikára nagyon jellemző a szélsőség (a keskeny ablak ellenére). Ha visszaolvasol, akkor láthatod, hogy a pozsonyi utam alkalmával odafelé igencsak megitta a magáét 135 tempomattal. Egyébként talán pont a te népítéletes posztodban olvastam, hogy nem érdemes a tempomatot használni ezeknél a kocsiknál. Szóval emelkedőn inkább hagyod kicsit lassulni a kocsit. Fogyasztás szempontjából lehet benne ráció, mert a lejtőn nem jön vissza az emelkedőn elpazarolt benzin 100%-a. Viszont nem tudom, hogy ez a fajta takarékoskodás mennyire látszik meg egy 100+ km-es úton.
Értem én, hogy a "a normál használati tartományban szűkebb a fogyasztás ablaka", de akkor erős ellenszélben, esőben a faxért eszik 9-10 litert? Vagy mégsem annyira kicsi az ablaka? Vagy ez nem sorolható a normál használatba? Akkor akinek 6 alatt van 130-nál a hosszútávú átlag fogyija, akkor az gondosan ügyelt arra, hogy csak "normál" körülmények legyenek? :-)
A normál nekem egyenlő normális használattal, és ez az én felfogásom szerint a következőket jelenti:
1. Tempomattal járok, még városban is, 50-el is. Még ezen a kocsin is megfigyeltem, hogy akkor kevesebbet fogyaszt.
2. A viharos, esős idő nekem normál, mert hozzátartozik a természethez, és az is hozzátartozik, hogy ellenszélben egy kocsi többet fogyaszt. Jelentősen.
3. Véleményem szerint a Toyota Atkinson ciklusú motorját nem azért szeretjük, mert a benzinesek közt ez a világ legtakarékosabb motorja. Ha arra lenne szükség, nem biztos, hogy ez a legjobb megoldás. Itt inkább azért hasznos, mert ez tud a legjobban együttműködni egy villanymotorral. Szerintem.
4. Fogyasztási bajnokságon egyéb autóval is el lehet érni szép eredményeket, ahogy ezt én megtettem 30 évvel ezelőtt az AM versenyén, miszerint egy fehér kombi Ladával városban 6,1 literes fogyasztást értem el, és ezzel az eredménnyel nem voltam az első 10 között. A Trabimmal rendszeresen 6.5 fogyasztottam városban, ami rekordnak számít.
Nos, amikor megkérdeztem tőletek, hogy mégis milyen a fogyasztása egy ilyen hibrid kocsinak, akkor nem arra voltam kíváncsi, hogy ha nagyon odafigyel az ember, és szinte csak a fogyasztásra koncentrál, akkor mit kap, milyen rekordokat lehet elérni. Nem. Hanem arra voltam kíváncsi, hogy pl. egy feleségnek látszó személy alatt vajon mit fogyaszthat. Pörgök egy másik fórumon is, ahol kifejezetten a benzinzabálók szoktak szerepelni. Hja kérem, V8-ra nem jellemző, hogy kicsi fogyasztású lenne. És ha ott megkérdezik, hogy mennyt fogyaszt egy ilyen nagy kocsi, akkor én elég visszafogottan nyilatkozom, még véletlenül sem írom le, hogy egyik szokásos útvonalamon kb. 6.5 - 7.2 között eszik a 2 tonnás vas. Mert ez nem jellemző, és én sem vagyok jellemző, mert alattam általában kevesebbet fogyasztanak a kocsik. Inkább beszélgetünk a pályás 10-11-ről és a városi 14-15-ről. Mert az a jellemző, tipikus vagy átlagos. És a kérdező nem arra volt kíváncsi, hogy én, aki még a 2 tonnás vasnál is odafigyel az ilyen dolgokra, mennyiből abszolválok egy külvárosi poroszkálást.
Tehát, örülök, hogy ilyen "könnyű lábú" vezető alatt, mint te (nem gúnyolódom, félre ne érts!) ilyen szépen fogyaszt a kocsi (és nincs okom kételkedni) és igen hasznos volt a népítélés posztodat is olvasni. Azonban én nem erre voltam kíváncsi, hanem a nagy átlagra, arra, hogy az egyszeri ember alatt hogy fogyaszt, és hosszútávon, hosszú utakon. És nagy átlagot pedig csak pl. a spritmonitor.de lévő adatokból lehet kiszedni. Bár az sem mindig jó, mert sokan nem írják le a körülményeket. És még az is előfordulhat, hogy 3 hónap múlva én dobok egy posztot, hé skacok, most voltam Zágrábban és oda-vissza 4,2-őt zabált ez a dög. Ha ezt valaki tipikusnak fogja venni, az hiba lesz.
Egyébként a TC-n is volt már ebből parázs vita, hogy az egyik csákó alatt baromi keveset fogyasztott - tán épp egy Prius - míg a másiknál meg baromi sokat. És keveset fogyasztót a többség leszólta, hogy nem közlekedik normálisan. És ha újságírásról beszélünk, akkor talán jobb, ha a tömegnek szól publikáció, mint a kisebbségnek.
Még egy fontos dolog. Engem is magával ragad a hibrid technika, nálam is mindig az a grafika van a kijelzőn, ami a motor - akku - hajtás viszonyokat mutatja, és én is az ECO műszert bámulom, és próbálok úgy vezetni, hogy lehetőleg a sötétzöldben legyen a mutató, Szinte lelkiismeret furdalásom van, ha a fehérbe lendül a mutató. Alig várom, hogy amikor megérkezem, mit ír ki, hogy hogyan vezettem, gazdaságosan, vagy sem, megkapom-e az villogó "excellent" dicséretet. Szóval ez a "betegség" ragályos, ezért abszolút megértem a hasonló kórban szenvedőket.