Újoncként elolvastam 2017-től az összes bejegyzést, mivel váltó gondom van. Sajnos a váltóolajról eddig kevés szó esett, a motorolajhoz képest. A történetem a következő:
Egy éve vettem egy 9 éves, 1 literes benzines Aygot, 60-e km-rel. Tudom, ez a futásteljesítmény hihetetlennek hangzik, de számtalan dologból úgy tűnik, hogy igaz (ne kezdjen el ezen senki rugózni, most nem ez a téma). Vettem hozzá egy javítási kézikönyvet, mely szerint 60-e km-enként le kell cserélni a váltóolajat, ellentétben a kezelési útmutatójával, mely szerint a váltóolaj élettartamra szól. Én jobban bíztam a 60-e km-es ajánlásban, ezért a csere mellett döntöttem. Az internetes oldalakon 75W-s és 75W-90-es olajok szerepelnek ehhez a típushoz. De vannak gyártók, melyek már nem is csinálnak 75W-s olajat (pl. Eneos). Furcsállottam mindezt, de úgy gondoltam, feltehetően tök mindegy, melyiket használja az ember, végül is most nem motorolajról van szó. A javítási kézikönyv 75W-t ír elő, a kezelési útmutató semmit. A váltóolaj feltehetően eredeti volt benne, és valószínűleg 75W-s. Az elmúlt télen viszonylag gond nélkül ment a váltás, bár egyesbe visszakapcsolni szinte csak teljesen állóra fékezve lehetett. Májusban lecseréltem az olajat Eneos 75W-90-re, mert „éppen az akadt az utamba”. Ezután ugyan úgy ment a váltás, mint előzőleg, egészen mostanáig (az 1-esbe visszakapcsolás gondja folyamatosan fennáll). Amióta 8-10 fokok vannak reggelente, álló helyzetből kapcsolva nehézkesebb az egyes és a rükverc kapcsolása. De ez még hagyján: a napokban kétszer is előfordult, hogy elindulás után egyesből nem lehetett kettesbe kapcsolni (bár kis idő múlva ez a probléma megszűnt). Ez rendkívül balesetveszélyes pl. akkor, ha emiatt egy kereszteződésben bennragad az ember. A kuplung holtjátékon hiába állítok, nem segít. Úgy tűnik, vissza kell cserélni az olajat 75W-re. Érdekesség még, hogy a váltóban az előírt 1,7 liter helyett 2 liter olaj volt. Ezek szerint mégis csak cserélhette valaki a váltóban korábban az olajat, hisz a gyártó nem csinál ilyen túltöltést. Azóta több forrásból is hallottam, hogy egyes szerelők önhatalmúlag több olajat tesznek a váltókba, mint ami elő van írva. Hogy miért, nem tudom.
Ez a hetedik autóm, váltó gondom eddig még sosem volt.
Mindezt azért írtam le, hogy felhívjam a figyelmet, a váltóolaj választás is lehet olyan problémás, mint a motorolaj kiválasztása.
Volt valakinek hasonló tapasztalata?