Hogy egy zongora mennyire jól kezelhető, mik az erényei/hátrányai, alkalmas-e mondjuk egy lemezfelvétel elkészítésére, azt, kb. fél perc alatt meg tudom mondani. Hogy ezeken a lehetőségeken belül bármikor úgy szólaljon meg, ahogy azt én akarom, ahhoz többórás, de inkább napos "barátkozás" szükséges.
Hát izé. Volt szerencsém Schiff Andrásnak egy mesterkurzusát igazán testközelből végigfilmeznem. Ott voltam, amikor leszállították a Bösendorfer Grand Pianóját a koncertre, de persze azon is oktatott. Egyik este a színpadon ott volt egymás mellett az ő zongorája meg egy akadémiai jól leharcolt Steinway. Hallgatói koncert volt később, bejött két lányka, meglátták a böszme nagy zongorát, nem tudták kié-mié, de természetesen leültek elé kipróbálni, hátha az jobban szól és akkor majd azon koncerteznek. Klimpíroztak egy-két percet, rettentő visszhangokkal, szörnyen bizonytalan billentéssel és fancsali képpel, majd átültek a Steinwayhoz, ami nagyságrendekkel élesebben, keményebben, konkrétabban, nyugodtan mondhatom kisstílűbben szólt, de azt a hangzást tudták kezelni. Gyorsan döntöttek is mellette. Ezek után bejött Schiff András, leült a Bösendorferhez és tökéletesen uralta a zongorát. Minden helyre kerül, sose halott finomságok, fergeteges erő, bámulatos volt.
Miért írom mindezt? Mert a lányok zongoratudásához a Steinway volt jó. Ennyire voltak képzettek és, ez nagyon fontos, ehhez voltak szokva. Mondhatni alkatilag alkalmas volt nekik az a zongora. Viszont mennyivel szarabb, mint a Bösendorfer. Akkor hol itt az igazság?
Egy ülésnél is ez a helyzet. Ki mihez szokott, milyen pozíciót vesz fel, mit kedvel. Nincs általános érvényű jó, ami mindenkinek kifogástalan. Legalábbis ritkán. Pont a Toyotáknál azért több kollégám is meg szokta jegyezni, hogy jé, beülök és pont jó, nem kell állítgatni, meg azt is hogy rettentő magasra vannak emelve a vezetőülések, meg azt is, hogy a BMW-k okos ülését bár porrá lehet állítgatni, szinte minden részletét, valahogy sose pont jó, az ember állandóan resetel aztán hosszú kilométereken át újra próbálja.
Viszont amíg egy motor rugalmassága ötösben 1400-as fordulatnál objektív próba, egy ülés kényelme 700 kilométer után nem. El kell fogadni a teszt határait.