Gondolom valami olyasmi oka lehet, mint annak, hogy miért nem jó egy hangszórónak, ha nincs normálisan kiszigetelve az ajtó....
Aha, és akkor mivel mások a Dynamat Extreme-et javasolják, ami ennél olcsóbb, az mind hulladék. Ezt a műsort már ismerem, ki is röhögött vele a mester.
Ezek a kábeltémák szerintem sokszor túlmisztifikáltak. Persze egy csúcs rendszert illik megtisztelni egy korrekt kábellel. Persze egy érzékeny, nagy felbontású rendszer megmutatja a kábel saját hangját, és van értelme kísérletezgetni vele. Persze marhaság tápkábelt alulméretezni. És persze van egy kényelmes tudata annak, hogy a drágább jobb, és ha a qrvadrágához képest a kevésbéqrvadrága még mindig elfogadható, akkor - igaz, hogy a gatyám így is ráment kábelekre, de - mennyit spóroltam. Viszont nem vagyok arról meggyőződve, hogy reális egy nem tökéletesen kiszigetelt, nem csúcs hangszórószettet, nem csúcs fejet, nem combos akksit tartalmazó, nem ideális légterű autót kihegyezni a kábelezésre. Szokták mondani, hogy a kábelezés teljes értékű rendszerkomponens. Ez OK, de ha egy nyomorult tápkábel drágább, mint egy fejegység vagy egy hangszórószett, akkor ott szerintem valami nincs rendben.
Előre is elnézést, de hadd legyek kicsit személyes, nyugodtan szólj, ha messzire megyek: úgy látom, te komponensekben hiszel, komponensekben gondolkodsz, nem pedig kiegyensúlyozott rendszerben, hangképben, ízlésben. Számomra az derült ki a szűk egy év alatt, amióta ide írok, hogy foglalkozol a témával, nagyon sokat tudsz elméletről és gyakorlatról, jó ötleteid vannak, csak a saját rendszereddel kapcsolatban mégis mindig az elégedetlenség hajt. Miért? Ennyi idő- és energia-ráfordítással szerintem el lehet jutni valami nyugvópontig...? Persze én könnyen pofázok, belelapátoltam az autóba egy valag pénzt, jó tanácsokat kaptam, nem volt annyira nehéz dolgom, de nagyjából tudtam, mit akarok majd hallani. Te visszatérően egy qrvadrága rendszerre hivatkozol, mint referenciára. Anélkül, hogy hallottam volna azt szólni, a nyakamat teszem rá, hogy az nem fog menni, csak ugyanannyi pénzből, és csak akkor, ha minden elem összeáll.
Ahogy elnézem, autóhifiben is megvan az a határ, ami mondjuk gitárokban: egy ideig nagyon jól skálázódnak az árak, aztán egyszer csak elszalad az ár, és a többlet teljesítmény sokkal kevésbé jelentkezik. Neked szerintem azt a határt kellene megtalálnod, ahol még ez alatt vagy (egy 25-30 ezres tápkábelezés szerintem nem feltétlenül ez a kategória), és roppant gyorsan össze tudnál rakni egy olyan rendszert, ami egységes, bivaly, ízlésednek megfelelő, plusz nem kerül irreálisan sokba. Hmm?
(Saját példa. Gyuriéknak és Earnek, tehát az én tanítóimnak is eléggé hasonló az ízlésük zenében is, meg hangzásban is, mint az enyém. Hangszeres muzsikák mennek, nálam 80% rock, náluk ez jóval kisebb arány, de a lényeg érthető: kb. ugyanazt a hangzást keresem, mint ahová ők jutottak el nem kevés tapasztalattal a hátuk mögött. Ők tudják, hogyan szólnak jól a hangszeres muzsikák, legyen az jazz, rock, metal, musical, vagy bármi más. Maradva az autónál, kisGyuri Twingója nyugodtan tekinthető etalonnak. Vannak hibái, folyamatosan alakul, viszont egy hurrikán energiájával rendelkezik, lebilincselő hallgatni. Pioneer fej, mikro hangszórók és erősítők, plusz Gyuri ezer éves szakértelme határozzák meg a hangját. Ez szerintem egy elég naturális, jó felbontású, gyors, őszinte, szellős hangzás, ehhez képest az energikusabb, jobb terű rendszerem, ami a nappaliban van, túlszínezett és művi (Pioneer, Kef - szobában ezek is elég natúrnak számítanak). Ezt meg lehet csinálni mondjuk milliós nagyságrendből (2 csöves erősítővel, csöves pufferrel, csúcskategóriás fejjel, dobozos DSP-vel, szénné szigetelt autóval) és 2-300 rongyból (középkategóriás erősítőkkel és hangszórókkal, consumer kategóriát uraló fejjel, csak elöl szigetelt kocsival) is. Előbbi természetesen sokkal jobb lesz, de utóbbinak is van varázsa, plusz egy hasonló karaktere. Hamar eldöntöttem, hogy én nem fogok milliókat költeni zenére, és ennek megfelelően, jó tanácsok mentén igyekeztem végigcsinálni a rendszerépítést. Megfelelő igazolás azok visszajelzése, akik hallották a kocsit. Csak jó helyről kellett tanácsot kérni, nem az enyém az érdem. Oda akartam kilyukadni, hogy annak a tanácsa mellé, aki a saját rendszeréből indul ki, és nem feltétlenül a te igényeiddel foglalkozik, lehet, hogy meg kellene kérdezned valakit, aki jobban tudja, hogy mit akarsz és mire vagy hajlandó költeni, mint te. )
Hát az a gond, hogy a fej új árán majdnem egy százas volt. Gyanítom, hogy nem az Alpine feliratot adták ennyiért, hiszen Alpine feliratot már negyvenért is lehetett-lehet kapni. Azért csak gyanítom, mert sajnos senki nem tudott még nekem semmit mondani arról, hogy
hangban (tehát nem extrákban, mert az neki nincs) mit tud ez a fej. Az erősítő megintcsak új árban 110 körül van (volt). A ládában csak a hangszóró 60 ezer körül volt. Hogy egy gyakorlatilag fél literre pontosan számolt ládát, keményfa reflexnyílással mennyiből lehet kihozni, azt nem tudom, ebből a ládából kettő készült.. A gyenge pont a szett, ami egy kommersz darab, menni is fog, amint találok megfelelő pótlást.
Más kérdés, hogy nekem ezek a cuccok féláron, vagy az alatt lettek meg. Ha találnék megfelelő kábelt használtan, nem sokat cicóznék, betenném azt is féláron. Azt gondolom, hogy ha új komponenseket kellett volna ennyi pénzből venni (ami nyilván nem kevés), nem kellene különösebben "részletekkel" foglalkozni, mert azok nem lennének ennyire kényes darabok. De ha már egyszer megvannak, illik őket kiszolgálni. 20-25 ezer Forint egy tápkábel készletre nem sok pénz, csak nekem. De gondolom, a Stingerek sem lettek meg Nálad egy ötösből.
Egyébként nem gondolom, hogy valaha is el tudnám érni azt a rendszert, amit referenciaként hallottam, nem is célom. Ugyanannyi pénzből persze el lehetne, de az egy iszonyú összeget jelentene, amit - hacsak nem ez a munkája az embernek - józan ésszel nem költ autóhifire. Ez tiszta sor.
És hát persze, hogy hajt az elégedetlenség. De ennek ellenére egy éven keresztül nem nyúltam hozzá a rendszerhez, nem cserélgettem a komponenseket, mint más a gatyáját, hanem elhallgattam jó sokáig. Ezt a cserét is azért ejtettem meg, mert cserébe beszámították a GTO-t, és egy cipő árát kellett ráfizetni. Nyilván ha józan ésszel előzőleg végiggondoltam volna, rájöttem volna magam is, hogy ez nagyon nem az alagút vége, sőt, inkább az eleje, de annak alapján, amit már most hallok, azt mondom, kár lett volna kihagyni. És ugyanígy kár lenne agyoncsapni azzal, hogy valamit nem kap meg, amire szüksége lenne. Ha ez tápkábelezést jelent, akkor azt, ha pedig normális első szettet, akkor azt, még akkr is, ha netán nem ebben az autóban fogom befejezni a rendszert.
Szóval a "kedvem" okán kénytelen vagyok türelemmel lenni, és apró lépésekben haladni. Ha a kocsi ki lenne fizetve, 2-3 havi törlesztőjéből kész lenne. De egyszer enyém lesz a verda, és akkor....
Egyébként nem mentél messzire, sokszor hiányoznak a személyesebb hangvételű beszélgetések egy-egy eszmecsere során....