...
Elfogadom a hangnemet érintő kritikádat. Nem értek vele tökéletesen egyet, de félig-meddig jogos lehet. Én mondjuk nem éreztem, hogy azért néznék hülyének valakit mert dízelt vesz. Leírtam, hogy milyen okból az a véleményem ami. Sajnos a dízel topic hemzseg az előítéletet alátámasztó esetektől.
Az amit te csináltál, hogy megtérülési számításokkal ugrottál bele a vételbe, sajnos nem általános dolog. A gyakoribb inkább az ellenkezője. Üzemanyag típustól függetlenül szerintem az a normális, hogy meghibásodás esetén nem a fórumra rohan az ember, hanem a szerelőhöz. A szakik reggel 8-kor nem a gép elé ülnek le, hogy fórumos kérdéseket válaszoljanak meg ingyen, hanem a műhely ajtaját nyitják ki, hogy a szaktudásukat jó pénzért áruba bocsássák.
A fórum szuper dolog arra, hogy problémák
megoldását kibeszéljük, megosszuk, hogy típushibákat kiismerjünk, trükköket, DIY dolgokat beszéljünk meg apróbb-közepesebb dolgokban, de arra józan paraszti ésszel nem lehet alkalmas, hogy műszeres diagnosztikát kiváltson. Például az
"X tartományban füstöl", a
"kikötöttem a részecskeszűrőt de még mindig nem megy", a
"4 éve minden télen lefullad, mi baja lehet" típusú kérdéseknél nem érzem magamban a komoly empátia képességét. Az a véleményem, hogy a kocsi meghálálja, ha rendben van tartva és megbosszulja, ha nem költik el rá azt amit el kell. És van amikor az ezzel kapcsolatos véleményemet nem sikerül magamban tartani. Két esetet találhatsz amikor ilyen történt, és jópárat amikor normálisan sikerült segíteni.
/*OFF
A prekoncepció nagyon nem frankó.
A prekoncepció/előítélet/skatulyázás egy evolúciós képesség és vélhetően te magad is űzöd. Ha valaki a suliban orrba vágott, akkor óvatosabb voltál a közelében. Ha valakinek kölcsönöztél és nem adta vissza, akkor nem adtál neki többet. Ha egy vicsorgó kutyával összefutsz, akkor vélhetően simogatás helyett távolságot tartasz, mert kialakult prekoncepciód van.
A saját dízelemre kb. másfélmillió ment el, azt gondolom hogy lehet olyan megalapozott véleményem, hogy a gázolaj optimális aki a) eleget megy hogy megtérüljön, b) tényleg nem sajnálja karbantartásra a pénzt, amit szakműhelybeli diagnosztikára alapoz. Olyan kialakult véleményem is lehet, hogy a dízelbirtoklás problémái egy nagyon-nagyon komplex kérdéskör, amire fórumos keretek közt szinte csak találgatás lehet a válasz, ezért ép ésszel ennek értelme sincs.
Itt inkább olyan problémát érzek, hogy a hagyományos social contract kereteibe nem fért bele a bárdolatlan igazság. Ha nincs igazam, akkor az illető nyilván elmegy diagnosztikára, javíttatja amit a szakműhely javasol és megosztja a fórumon, hogy mindenki okulhasson belőle, ill. hogy a többi hasonló problémával küzdő dízeles számára információt biztosítson. Sajnos eddig evés olyat sikerült olvasni, hogy dízeles probléma jelentkezett, majd a tulaj elvitte és megoldotta. Nade majd most.
OFF*/
Ez valójában nem egy dízel vs. benzin összehasonlítás, mert ahhoz nagyon speciális és tényleg az én szám íze szerint készült.
Szerettem volna felhívni a figyelmet, hogy a dolgok nem eredendően feketék vagy fehérek és mindenkinek jár az egyenlő hozzáállás itt a fórumon, attól függetlenül, hogy mit tankok az autójába. Elvileg ez egy nyitott, befogadó közösség.
Szeretném tisztázni, hogy ezzel egyetértek. De még sose volt olyan komment, hogy
"kikötöttem a katalizátort, de még mindig nem megy", vagy hogy
"füstöl a vvti, mi baja lehet" vagy hogy
"22 litert eszik a prius jaj mit csináljak most", vagy hogy
"a 2.0 benzines pillangószelepből szenet bányászok, de csakazért sem pucoltatom ki, inkább küldjetek már rá Gorbacsov számot"...
Cserkészbecsszóra, nem diszkriminálok, ha egy benzines tulaj nem adja meg a kocsijának amit kér, azt ugyanúgy mélységesen el fogom ítélni és ezt meg is fogom vele osztani. Nem kivételezek a dízelesekkel.
Vissza a Te esetedre: ha kevés km alatt mindjárt 1 M-et kellett az autóra költeni, akkor ott én feltetelezek egy nem mindenre kiterjedően átnézett vásárlást. Ha mégis sokat mentél vele és nem tettél félre az üa-on megpórolt összegből az ilyen felújításokra, akkor ismét nálad hibádzik a matek.
Vásárlásnál nem tudsz mindent kiszűrni, még egy alapos CR diagnosztika esetén sem. Még akkor sem, ha az előző tulaj nem tud hibáról és teljesen jóhiszemű. Lehet éppen kialakulóban valami. vagy csak nem tűnik fel a méréseknél. Nekem például kevés az, hogy a dízel csak annyiba fog kerülni a javításokkal együtt, mintha benzinest vezetnék. Gazdaságilag számomra a dízelbirtoklás egy kockázati tőke tranzakció. Ha pedig kockázatitőke, akkor verjen rá legalább 20-30%-ot a konkurens opcióra. Ha ez nem teljesül (pl. mert nem fut annyit és úgy a kocsi), akkor a dízel rossz befektetés.
Aki megégette magát valaha is dízel miatti kiadásokkal abban előítélet alakul ki. Bármennyi idős volt is az autója. Ha pedig dízel tulaj volt és emiatt szignifikáns véleménye lehet, akkor járjon neki az egyenlő bánásmód és tekintsük ezt az előítéletét tapasztalat miatt kialakult jogos véleménynek.
Még egyszer: nem benzin vs. dízel, melyik éri még vitatopic indult, hanem csak egyenlő bánásmódra szeretnék biztatni mindenkit.
Az egyenlő bánásmódot szerintem minden
gondos autó tulajdonos megkapta eddig a fórumon.