Na akkor:
Az "Ah" az akkumulátor tárolókapacitását jelenti. pl 44 Ah-ás akku 4.4A áramot tud leadni 10 órán át.
A "Amper-ben" feltüntetett érték az akkumulátor maximáslis indítóáramát jelenti, amit le tud adni indításkor. 200-800A, tipustól függően.
A Carinában nekem 360 A-es inditóáramú akku van. Van még itthon továbba 2 akku 44Ah-s: 210A-es, 45Ah-s:360 A-es inditóárammal.
Persze ezt akkor tudja az akku, ha tökéletes!
de olvass itt is:
http://www.autonavigator.hu/tippek_tanacsadok/akkumulator-vasarlasi_tanacsado-371
Szerintem egy carina-ban nincs is olyan vezeték ami elbírná a 300 ampert.
Nem hogy a 800-at.
Akkor vajon miért mennek az akkusarukra ujjnyi vastag kábelek? Illetve az inditómotor és az akku között miért van ugyanilyen akár 10 mm2 keresztmetszetű kábel?
Hidd el azok elbirják!
Na akkor.
Utánanéztem ezeknek párszor, elektronikai műszerész az első szakmám. Persze ezzel nem azt állítom, hogy mindent pontosan tudok, de:
Kapacitás.
Kijön akkor 44 órán át 1 A és kifújt az akku? Dehogy. A kapacitás (Ah) azt a töltést jelenti, amit a friss akkuból kivéve annak feszültsége a névleges feszültség nyolcvan-valahány százalékára leesik (bocs, pontosan már nem tudom fejből, 12V-nál 10 és valahány tized Volt). Közel sem lineáris ez az egész. A töltés-kisülés valamilyen logaritmikus ill. exponenciális jellegű folyamat. Hogy miért, azt elmondom, ha érdekel valamit.
Indítóáram.
Az akkumulátoron nem az indítóáramot tüntetik fel, hanem a rövidzárási áramot, ennél többet NEM TUD leadni, lévén saját belső ellenállása is van. Ha ez 360A (kapocsfeszültsége ekkor a béka feneke alatt van), akkor nehogymár ennél többel indítson! Meg olyan is van a világon, hogy adott telepből(generátorból) kivehető legnagyobb teljesítmény, ehhez ajánlom az ILLESZTÉS fogalmának átnézését. Egyébként 12V mellett 360A 0,03333...ohm, ami 6 sorbakapcsolt cella esetén cellánként 0,005555 ohm, ami gyakorlatilag rövidzár, de mégis van ellenállás, különben a rövidzárás árama végtelen lenne (0 belső ellenállás mellett).
Nagy keresztmetszetű kábel.
A nagy keresztmetszetű kábel nem 800A miatt kell, hanem hogy kevés feszültség essen rajta, minél több jusson el az önindítóhoz. Mert minél vastagabb a kábel, annál kisebb az ellenállása ugyebár.
De a plusz info kedvéért:
Transzformátorokban 3,5-4A/mm2 a megengedett áramsűrűség (éjjel-nappal, kényszerhűtés nélkül). Ez 10 mm2 esetén kb. 40A. Munkakábeleknél kb. 400A, nagyságrendileg (lásd lejjebb).
Rövid használati idő alatt ez lehet ennek többszöröse is (10-szerese is simán).
Generátoroknál is több, lévén általában van valamilyen kényszerhűtése.
Remélem használható, amit leírtam. Ha tévednék, úgyis helyesbítetek.