Azért kérdeztem.
Rendben.
Nem vagyok hegesztéstechnikai szakember, de régóta hegesztek villamos ívhegesztéssel, fogyóelektródával és bevont elektródával is, tehát inkább a gyakorlat oldaláról közelítem a kérdést.
Megkértem ismerősömet, hogy hegesztéstechnikai boltban vegyen öntvénypálcát, úgy, hogy mondja el, mire kell neki, és kérdezze meg az alkalmazandó polaritást is.
Ezt a pálcát hozta, ebből a boltból:
https://komprador.hu/termekek/36140/Askaynak_ontveny_elektroda_2_5x300.html3 darabot vett, kb. egy fél pálcányi maradt meg.
A pálcát az inverter pozitív pólusára kellett kapcsolni.
Mondtam, hogy a leömlőt le kellene venni, a repedés végeit megfúrni, aztán végig kigyökölni és utána hegeszteni.
Nem gondolt arra, hogy legyen új tömítés a leömlő leszerelése miatt, plusz nehezítette a dolgot, hogy előzőleg egy öreg szakihoz vitte az autót, aki heftelt valamit a kipufogórendszeren, mivel máshol is volt baja, és a leömlőt az alsó könyökkel összekötő csatlakozó tömítését egyszerűen hőálló pasztával kente ki. A repedéshez nem nyúlt.
Október 31. délután lévén alkatrészt beszerezni esély sem volt és hétvégén ment Németországba. Felvetettem, hogy ha vállalja a kockázatot, akkor ún. hideghegesztéssel megpróbálhatjuk meghegeszteni ott a helyén. Ha levettük volna, akkor is ez lett volna a módszer, mert én csak ezzel dolgoztam eddig, viszont akkor jól hozzá lehetett volna férni, és meglett volna a fúrás és a gyökölés is. A hevítéses módszerhez sem felszerelésem, sem tapasztalatom nincsen. Vállalta. Akkut lekötöttük előtte.
Gondolom ismered ezt a módszert. Egyszerre nem lehet sokat haladni, mert az öntvény a varrat körül annyira melegedhet fel, hogy puszta kézzel kb. tapintható maradjon. Ez a gyakorlatban most pár centiméternyi varrat volt egyszerre (kb. 3, max. 4 cm). Minden esetben a hegesztés után kalapáccsal kellett a varratot zömíteni/feszültségmentesíteni.
Az elején kissé ragadt még a pálca (gondolom nem volt elég száraz a bevonat sem, előfordul), meg kellett találni a megfelelő áramerősséget (az inverteren ez kb. 110-120A volt, szerintem elég magas), és a megfelelő szögeket. Ezután már jól lehetett haladni, de a melegedés miatt viszonylag sokáig tartott.
A repedés első feléhez jól hozzá lehetett férni, képet mellékeltem. Megdöbbentően végig volt repedve. Szerintem azért nem ment végig teljesen, mert alul is fogja egy bilincs a blokkhoz, plusz van rajta egy hőpajzs 3 csavarral. A pajzs persze elég kormos volt. A repedés sajnos hátul is kb. ugyanígy megvolt, ahhoz nehéz volt hozzáférni. Tudom, hogy központi fűtések acélcsöveit szokták hegeszteni tükörből körülményes helyeken, igaz, azt lánggal. Egyéb lehetőség híján megpróbáltuk azt, bár ilyet még sosem csináltam, remélem nem is kell máskor Zseblámpa, tükör egy vastagabb huzal végén kellett hozzá. Az nagyon sokat segített, hogy volt kéznél egy automata hegesztőpajzs is, anélkül nagyon meg lettünk volna lőve.
Egy pálcát háromba kellett vágni, mert hosszabb nem fért oda a motor és a leömlő közé.
Ismerősöm akkor hétvégén megjárta vele Németországot, és azóta is napi használatban van. Most hét közepén rákérdeztem nála, azt mondja, hogy rendben van, hála Istennek. Sima az alapjárat is, jó a hangja, sokkal jobb a fogyasztás is.
Nem tudom, hogy meddig fogja bírni, de ha mégis megrepedne, akkor már csak levéve próbálkoznék vele.