Egy kis információ, ha valaki esetleg elveszíti a kulcsokat. Hétvégén kimûveltem magam Avensisbõl, megosztom, hátha valakinek jól jön.
A 4A-FE kódjelû engine-ekhez a védelem a következõképpen épül fel:
A kulcsnak van egy egyedi azonosítója, amely egy proximity chipben van eltárolva, valamint a rádiófrekis adónak egy kódja, ami meg az adóban van tárolva.
Amikor a kulcsot beteszed a zárba, a zárat körülvevõ tekercs, mint antenna veszi ezeket a jeleket és továbbítja a transmitter ECU-ba. Ott történik az összehasonlítás, azaz a kulcs beazonosítása. Ha megfelelõ, akkor a transponder ECU nyitókódot küld az engine ECU-nak, innentõl engedélyezett az indítás.
Ha nem, akkor egy blokkoló kód kerül elküldésre. A kódcsere a két ECU között úgy történik, hogy engine ECU küld egy algoritmus szerinti kódot a transponder ECU-nak, aki a saját algoritmuskulcsával kódolva válaszol.
Rádiófrekis ajtónyitáskor a gomb lenyomásával egy 24 bites ugrókódos kulccsal szerkesztett kódot kap a transmitter ECU, ezt küldi el az immobilisernek. (transponder ECU).
Mi történik, ha elveszik a kulcs?
Hát annyi, hogy többé nem fog indulni az autó, mert ha nincs transponder kulcs vagy van de nem megfelelõ, akkor az engine ECU nem kap engedélyt az indításra. Ilyenkor az a jelenség, hogy motor nem indul vagy pár másodperc múlva leáll. Ez attól függ, hogy hány ponton blokkol az immo. (befecskendezés, gyújtás, üzemanyag-szivattyú)
Ilyenkor jöhet az, hogy bontóba el kell menni és venni egy zárszerkezetet a hozzá tartozó kulcsokkal és a transponder ECU-val. Ez utóbbi normális esetben rajta van a zárszerkezeten. Miután lecserélted a gyújtáskapcsoló szerkezetet és az ajtózárat (utóbbi egy nagy élmény), összedugod a vezetékeket beteszed a kulcsot és próbálsz indítani, azt tapasztalod, hogy a kocsi most sem indul. Pedig kellene, hiszen a kulcskódok a transponder ECU-ban vannak, azt meg éppen most cserélted le.
Nagyon sok oldalt végignéztem a neten, mindenhol azt írták, hogy csak a Toyota szakszervíz tud segíteni, mert a transponder ECU-t és az engine ECU-t össze kell tanítani. Volt, ahol azt írták, hogy új engine ECU kell. Ez mind hülyeség, bár az új engine ECU-t úgy adják, hogy az tanulási módban van gyárilag, tehát 20 másodpercen belül betanulja a transponder ECU-t és a kulcsot.
Szétszedtem a saját engine ECU-mat és letöltöttem a flash-bõl a szoftvert. (ennyit már megért a mûszaki fõiskola...
) Ez egy BOSCH ECU, 0 261 204 580 kóddal és 89661-05231 cikkszámmal. Szerencsém volt, mert a lelke egy SAF-509 processzor, ami meg egy hétköznapi 80c52 magra épül. Szoftvert visszafordítva és kikeresve ezt a részt, kiderült, hogy az engine ECU 700 millió gépi ciklus után kódot cserél a transponder ECU-val. Ez 4.5 MHZ-es kristály esetében úgy 1900 másodperc, azaz kb 32 perc. 32 perc után akkor tárolja el az új kódot, ha megszûnik a kulcs-jel, azaz kivetted a kulcsot a zárból.
Tehát zárcsere után nincs más dolgod, mint gyújtáson hagyni az autót, aztán 32 perc után kulcs ki majd indítás és tádám! Ketyeg a motor.
Ezután lehet betanítani a kulcs rádiófrekis vezérlõjét. Ezt már a neten találtam, de megosztom, hátha valakinek kell:
1. ajtó legyen nyitva, kulcs a kezedben.
2. ülj be, kulcsot tedd be a gyújtáskapcsolóba, majd 5 másodpercen belül vedd ki
3. ajtót csukd be, nyisd ki, csukd be, nyisd ki, 40 másodpercen belül. Minden mûvelet között legalább 1 másodpercet várj.
4. kulcsot tedd be a zárba és vedd ki újra. 5 másodpercen belül végezd el a mûveletet.
5. ajtót csukd be, nyisd ki, csukd be, nyisd ki, 40 másodpercen belül. Minden mûvelet között legalább 1 másodpercet várj.
6. ajtót csukd be.
7. kulcsot tedd be
8. tedd gyújtásra majd vissza OFF-ba n alkalommal, ahol n:
a) 1X ADD mode, új adó hozzáadása
b) 2X Rewrite mode: kulcsok (adók) újraírása (elõzõek törlése) - ezt válaszd
c) 3X Confirm mode (hány kulcs van hozzáadva?)
d) 4X Prohibit mode (törli az összes adó kódját és kikapcsolja a rádiófrekis nyitás lehetõségét)
9. vedd ki a kulcsot.
10. a központi zár annyiszor fog nyitni és zárni, amelyik módot választottad (mivel a kettes módot választottad, 2-szer)
11. nyomd le a távvezérlõn a Lock gombot és tarts lenyomva folyamatosan. Eközben az Unlock gombot nyomd le ötször, minden lenyomás 3 másodpercig tartson.
12. ha mindent jól csináltál, a központi zár egyszer nyitni majd zárni fog.
Innentõl használhatod az adót.
Egy másik érdekesség, az 1.6-os Avensis ECU-ra gond nélkül rá lehet tölteni az 1.8-as szoftvert, az ECU amúgy teljesen ugyanaz. A kocsi jobban fog menni, viszont a CO paraméterek le fognak romlani, zöldkártyát tuti nem fogsz kapni hozzá. Viszont csodálkoztam, de a fogyasztása nem lett rosszabb...
EEPROM kód 1.6-hoz: 1037359477 chksum: 1A2A
EEPROM kód 1.8-hoz: 1037356482 chksum: ?
EEPROM típus 29F010 (5V-os, 1 Megabites, párhuzamos portos flashmemória)
Chiptuning:
http://www.cth.be/shop/tuning_tabel.php?brand=52&fuel=benzineRemélem, hasznos infók és alkalom adtán segíthet.
Üdv:
Laci