Szerző Téma: Avensis hibák (nincsenek:)  (Megtekintve 3760497 alkalommal)

0 Felhasználó és 5 vendég van a témában

mh197

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 299
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13695 Dátum: 2017.08.23 10:11:34 »
Anyagismeret, anyagszerkezettan... A kemény anyag rideg (pl.: üveg), a rugalmas viszont puha (pl.: gumi) Az acél is változó tulajdonságokkal bír, függően az ötvözőktől, hőkezeléstől, akár egy darabon belül is.
Korábban is írtam, gyártunk hasonló hajtáselemeket a munkahelyemen. Ezek kivétel nélkül egy lágyabb, rugalmasabb acélból készülnek (változó nyomaték, rezgés, stb. elviselésére) de e mellet át kell vigye azt a nyomatékot a váltótól a kerékig... így a kérgét, külső felületét hőkezelés alá vetik, amitől jóval keményebb, ellenállóbb, erősebb lesz, de egyben ridegebb is. Viszont a célnak megfelel: gondoljatok bele csövek, kör keresztmetszetű tartályok.... A baj ott kezdődik, amikor az a pár tized, max 1-2 mm feledzett kéreg kap egy repedést vagy a korrózió áteszi magát rajta. A teljes keresztmetszet nagyja az edzettlen alapacél, ami a szélsőségesebb körülményt, mint az induláskori csavarónyomaték-csúcsokat nem viseli sokáig.
Erőteljes minőség-ellenőrzés van nálunk is, hisz autóipar, de a selejtek nagy része itt képződik, ahol átmérőváltozás, váll is van benne az külön feszültséggyűjtő. A saját törött darabomat is láttam, azon is jól észrevehető, hogy ránézésre is más a szerkezete a közepén, mint a felszíntől 1 mm-en belül.

Érdekes amit írsz. Akkor a tengely szárának 1-2 mm-es felülete lenne a meghatározó? Ez számomra csak azért fura, mert pl mi van, ha útközben egy nagyobb kő akár komolyabb sebességnél is odapattan, vagy szerelésnél kulccsal megsérül a tengely felülete, de bármiből adódhat sérülés. Ezek szerint akkor azoknál már vészesen közeledni fog a vég? Vagy azért ennyire nem eszik forrón a kását?
Egyébként annak a gumi bigyónak a forgási sebessége sem biztos, hogy elég lenne amolyan kiegyensúlyozó szerepre, max csak nagyon nagy sebességen (felteszem végsebesség közelében is tesztelik ezeket az autókat), és lehet, hogy épp ott jelentkezett vmi vibráció, amit ezzel oldottak meg. Alacsonyabb sebességen meg épp ez csinál gondot, hogy "lekoptatja" a külső felületi részt.

Mindenesetre információ hiányában elég nehéz megmondani, hogy mi lenne a jobb, leszedni vagy fennhagyni. Reprezentatív minta meg nem áll rendelkezésre, hiszen gyárilag mindenkinek tettek rá, és 10 évet meg innentől még nem vár senki, hogy megtudja mi lett volna most jobb..

Az általad említett 1-2 mm felületi rész az erőátvitel tekintetében is számít akkor, nem csak korrózió védelem?
Toyota Avensis 1.8 (T25) lépcsőshátú (2004)

Deka

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1104
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13696 Dátum: 2017.08.23 12:36:59 »
Szélsőségeket írok, hogy könnyebben érthető legyen, és nem vagyok ennek a doktora (bolond karbantartó volnék), van nálunk mérnök, aki külön a hőkezelések technológiájáért felel... :D

Ha a hőkezelés nélküli acél maradna a féltengely, az rugalmasabb anyag lenne. Ez a csavarónyomaték hatására engedne, sarkítva tekeredne, mint a vásári cukor :D (rosszabb esetben elnyíródna, mint ahogy el is nyíródik, mikor a felületi kemény részt sérült) majd az erő megszűnése után vagy visszanyerné az eredeti alakját vagy tekeredve maradna... Másik véglet: üvegből lenne az egész, minden erő azonnal a keréken, ellenben bármilyen dinamikus behatásra törik, mint a ropi.
Nah, ennek a kettőnek a kompromisszuma a kész termék, ami az autóink alatt van.

A 2.2 D-Cat-nek mekkora a nyomatéka??? Gondolom az alatt nem ugyanaz a féltengely dolgozik :P
'10 Avensis 1.8 Valvematic Wagon
'07 Yaris  1.8 TS

Tshuhash

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 662
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13697 Dátum: 2017.08.23 12:46:15 »
A 2.2 D-Cat-nek mekkora a nyomatéka??? Gondolom az alatt nem ugyanaz a féltengely dolgozik :P
Szerintem eleve a valto kulonbozosoge miatt is masok a feltengelyek a 2.2 D-Cat-ben.
Tshuhash
'03 Lexus IS300 JCE10

Deka

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1104
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13698 Dátum: 2017.08.23 12:50:44 »
Arra akartam célozni, hogy a 1-3-4ZZ motorokhoz-váltókhoz tartozó féltengelyekkel jön ez elő... sőt, javarészt az 1.8 Ave-knál, tehát itt már majdhogynem alulméretezett a dolog gyárilag.
'10 Avensis 1.8 Valvematic Wagon
'07 Yaris  1.8 TS

chriska

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 85
    • honlapom
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13699 Dátum: 2017.08.23 13:00:34 »
Szerintem eleve a valto kulonbozosoge miatt is masok a feltengelyek a 2.2 D-Cat-ben.

Eredetileg 400nm, aktuálisan 480nm, és nem tapasztalok hibát 210e km után sem..

Tshuhash

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 662
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13700 Dátum: 2017.08.23 13:07:47 »
Pedig az 1.6 es 1.8 kozott nyomatekban csak 20Nm a kulonbseg, raadasul a 3ZZ maximalis nyomateka alacsonyabb fordulaton jelentkezik. Kerdes az is, hogy ez csak otthon, vagy a kornyeken okoz problemat, vagy a tobbi orszagban is, ahol forgalmaztak az autot.
Tshuhash
'03 Lexus IS300 JCE10

Deka

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1104
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13701 Dátum: 2017.08.23 13:23:45 »
Az enyém tavaly márciusig dél-német volt, gondolom ha nem cibálják el a kárpát-medencéig akkor is eltört volna.
Ami a nyomatékot illeti: 130-150-170 Nm... A 170 a 130-hoz képest +30%!!! Még ha más kategória is, mint a dízelek 3-400 Nm-e.

Féltengely méretre vetítve: dupla átmérő, 4szeres keresztmetszet, ~4szeres teherbírás (bár nem homogén az anyag)
'10 Avensis 1.8 Valvematic Wagon
'07 Yaris  1.8 TS

Tshuhash

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 662
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13702 Dátum: 2017.08.23 13:29:41 »
Akkor az eszaki es deli felhasznalokat kellene megkerdezni, hogy naluk elofordulnak-e hasonlo esetek. Nem lehet, hogy a teli sozashoz lehet koze?!
Egyebkent 4ZZ-s Avensisrol meg nem hallottam. :D
« Utoljára szerkesztve: 2017.08.23 13:31:44 írta Tshuhash »
Tshuhash
'03 Lexus IS300 JCE10

Deka

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1104
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13703 Dátum: 2017.08.23 13:35:37 »
A 4ZZ-s Corollák váltója-hajtása viszont kb ugyanaz, mint a 3ZZ Corollák és Ave-k és a 1ZZ Ave-k esetében.
Féltengely-szár vadászat közben mintha annyi lett volna, hogy a Coriké 15 mm-el rövidebb, de ez már homályos.
'10 Avensis 1.8 Valvematic Wagon
'07 Yaris  1.8 TS

Tshuhash

  • Mindig itt van
  • *****
  • Hozzászólások: 662
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13704 Dátum: 2017.08.23 13:41:27 »
Igy mar vilagos. Egyebkent angol forumokba belepillantva kiderul, hogy ott is elofordult ez a problema.
Tshuhash
'03 Lexus IS300 JCE10

Deka

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1104
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13705 Dátum: 2017.08.23 13:51:06 »
Bár ott sokat esik az eső... sózni viszont nagyságrenddel kevesebbet szoktak, mint a németek-osztrákok.
'10 Avensis 1.8 Valvematic Wagon
'07 Yaris  1.8 TS

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13706 Dátum: 2017.08.23 14:07:46 »
Eredetileg 400nm, aktuálisan 480nm, és nem tapasztalok hibát 210e km után sem..

Te, székely atyafi! A nyomatéknak melyik részit mérik nanométerben? :D ;) Nm az meglásd. :flowers:
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

micila

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6024
  • épGÉPész
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13707 Dátum: 2017.08.23 14:19:53 »
A 4ZZ-s Corollák váltója-hajtása viszont kb ugyanaz, mint a 3ZZ Corollák és Ave-k és a 1ZZ Ave-k esetében.
Féltengely-szár vadászat közben mintha annyi lett volna, hogy a Coriké 15 mm-el rövidebb, de ez már homályos.

Mozsónak van egy esszéje a váltókról és a kapcsolódó hajtás elemekről! Itt olvashatják a keresni lustábbak!
de internis non iudicat praetor  /Aquinói Tamás nyomán/
audacter mentiare, semper aliquid haeret
Nouă ouă ouă nu

Izso

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1224
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13708 Dátum: 2017.08.23 14:24:24 »
Korfüggő lehet a szártörés, mert az enyém elment 580ezret és 10 éves volt amikor eltört. Az én törésem előtt nem olvastam hasonlóról, azóta pedig megsokasodott ez a probléma.

chriska

  • Néha itt van
  • ***
  • Hozzászólások: 85
    • honlapom
Re:Avensis hibák (nincsenek:)
« Válasz #13709 Dátum: 2017.08.23 21:08:14 »
Te, székely atyafi! A nyomatéknak melyik részit mérik nanométerben? :D ;) Nm az meglásd. :flowers:

Ott a pont! 😉😂🤘