Volt egy röpke órám és kicsit kutakodtam ismét. Megcsináltam a javaslatod, lehúztam a Waste-Gate szelep vezérlő csövét. Annyiban változott, hogy mikor épült a turbó nyomás akkor ki-kihagyott. Nem mondanám hogy dadogott, de belerángatott gyorsításkor. Viszont ami érdekes: lehúztam a légtömegmérő elektromos csatlakozóját. Mentem vele egy karikát és nem változott semmi. Az autó ugyan úgy ment, mint a csatlakozó lehúzása előtt. Persze a hibalámpa világított a műszerfalon. Kicsit olyan érzés volt, hogy mindegy a motornak van-e légtömegmérő, vagy nincs. Nem kellett volna a motornak rosszul reagálnia a légtömegmérő hiányára? Lehet hogy nyomon vagyok?
Csak lehúztad a csövet, vagy le is dugóztad a végét? Le kell dugózni, mert ha nem, akkor ott elszökik a nyomás. Ha ledugóztad, és akkor sem gyorsult jobban (turbo hangosabb volt?), akkor van valami "disturbance in the force", mert: A dadogás ilyenkor normális, ez azt jelenti, hogy mégiscsak tölt a turbod (mégsem érezted, hogy jobban megy)(esetleg az lehet, hogy későn pörög fel a turbo). Ugyanis a megnövekedő turbonyomást érzékeli a turbonyomás mérő, és az ECU a VSV-t vezérelve "elereszti" a túlnyomást. Ezzel együtt a megnövekedett levegőmennyiséghez nem tud elég gázolajat fecskendezni a rendszer. A légtömeg mérő lehúzása az egyik kollégám autóján szintén nem okoz érezhető változást. Ennek az az oka, hogy az ECU előre betáplált "jellegmezővel" (3 dimenziós, pl.: összetartozó motorfordulat-motorterhelés-befecskendezési idő ) működteti a motort. Ez akár észrevehetetlen is lehet adott motornál, leszámítva a MIL-lámpát. (Van a "limp-mode", ami vészüzem, ilyenkor csökkent teljesítmény, erőtlenség, esetleg füst is van)
Szóval összefoglalva: Véleményem szerint a turbod tud nagyobbat tölteni! Az, hogy mégis későn jön lendületbe a kocsi az a következőktől lehet (ha feltételezzük, hogy a turbonyomás-mérőd, a VSV-d és a turbod jó, illetve a légtömegmérő és a turbo közt, vagy a turbo után nincs "szivárgás"):
1. A légtömegmérő jele hamis, így nem fecskendez elég adagot az ECU.
2. A légtömegmérő jele ok, az ECU ki is vezérli az adagot, de nincs meg a kellő üzemanyag nyomás a rail-csőben (SCV, gázolajszűrő)
3. Még sincs elég levegő és kicsi a szívócsőnyomás, ezt az ECU jól méri, és keveset adagol, így nincs teljesítmény. Ha azt mondjuk, hogy a turbo ok, akkor lehet, hogy a kipufogód tömítetlen, és nem képes megforgatni a turbo-t. Esetleg az EGR mégsem zár be rendesen, túl magas a kpufogógáz tartalom a beszívott levegőben. (ilyenkor súlyosabb esetekben erősebb füstölés, esetleg bizonytalanabb alapjárat lehetséges) (Levegőszűrőnek nagy az "ellenállása"...belevaló??)
A légtömegmérőt csak szkóppal lehet egyértelműen kiszűrni, vagy összehasonlító méréssel, hacsak nincs egy másik próbaképpen. Egyébként leginkább kizárni lehet.
Az üzemanyag nyomást, szívócsőnyomást legjobb soros diagnosztikával real-time együtt vizsgálni, vagy a nyomásmérők jeleit szkóppal több csatornán együtt nézni menet közben. Nyomásszenzorok jeleit a szervíz doksiban jól leírja, hogyan lehet mérni. Többnyire ohm-mérés, különböző üzemi körülmények között.
Nekem van Toyotához diagnosztikai cuccom, szívesen rákötném, már csak azért is, hogy a Te autódból miket lehet vele kiolvasni, és elemezni.
A légtömegmérőt kiszedném újra, 96%-os alkoholba beáztatnám a végét, majd hagynám alaposan megszáradni. Én már csináltam nem egyszer, nem okozott problémát. Itt méri a beszívott levegő hőmérsékletét is, ami szintén ad egy korrekciót a befecskendezett mennyiséghez.
Nem olyan bonyolult ez, csak oda kell figyelni. A légtömegmérő annyiban gyanús, hogy (amint már említettem) nekem volt hajszálra ilyen hibajelenségem a turbo és a levegőszűrő ház között lévő cső repedése miatt. Ekkor ugyanis "méretlen" levegő jut a szívócsőbe, ráadásul véletlenszerűen, ahogy a motor billeg, remeg. Nehezen vettem észre a repedést, mert a turbo felőli végén volt, majdnem a tövén, ráadásul alul. Ha Te csöved biztosan jó, akkor simán lehet légtömegmérési problémád.
Ne add fel!