Köszi. Érdekes ez. A tulaj nem tudja, hogy láncos a kocsija.
Ez az olajfogyasztás, ez gyakori ügy, vagy ritka? Esetleg tuti hogy bekövetkezik csak kérdés, hogy mikor?
2000-2005 közepéig gyártott 1,4-1,6-1,8 vvt-i motorokat érintette, mint konstrukciós hiba. Én úgy fogalmazok, hogy idő kérdése és elő fog jönni különböző mértékben. Ez lehet 6000km/1liter mennyiségtől egészen 1000km/1liter mennyiségig. Ha éveken keresztül, az előírt karbantartásokat nélkülözve használják az autót, akkor a végén csapágyas lehet és ki is könyökölhet a hajtókar a blokk oldalán, de EZ szélsőséges, végső eset, ehhez már olyan szintű igénytelenség és nemtörődömség kell, hogy statisztikailag kimutathatatlan.
Általában úgy jelentkezik, hogy először csak csipegeti az olajat a motor (5W-30 az előírás bele), majd mérhető lesz a mennyiség és igényelni fogja, hogy X számú tankolásonként vessenek egy pillantást az olajszintre is. Egy ideig működik az pótolgatás, végül, azonban károsodhat a katalizátor és a lambdaszondák is, így célszerű a motort szakműhelyben gyógyítani.
Az esetek legnagyobb részében (értsd: átlagos felhasználási körülmények, normál olajcsere periódus betartása esetén) elegendő tisztítani a dugók olajelvezető furatait, cserélni a gyűrűszettet, felújítani a hengerfejet (tisztítás, csiszolás, síkolás, nyomáspróba), cserélni a szelepszár szimeringeket és a szükséges tömítéseket (hengerfej- és szelepfedél-), valamint a főtengely szimeringet. Értelemszerűen a pontos cserélni való csak a szétszedést követően válik bizonyossá, de legtöbbször elegendő ezeket cserélni, illetve, elvégezni.
A probléma onnan jött, hogy a gyári gyűrűszett egy lágyulásra hajlamos anyagból készült, amely nem bírta a motor működése közben keletkező magas hőmérsékletet. A dugattyúkon lévő olaj elvezető furatok száma és mérete nem volt elégséges, és a lágyult gyűrű miatt az égéstérben maradt olajat nem tudta hatékonyan kivezetni onnan. A bent maradt olaj elégett, koksz formájában lerakódott a dugattyú hornyokba, a dugattyú tetejére és a szelepek száraira, tányéraira, ezáltal azok nem zártak rendesen. Ez a folyamat súyosbodott az egyre több olaj, azaz egyre több koksz hatására. Röviden ennyi.
Ha ezt a javítási műveletet elvégzik, rendbe lesz a motor. Az enyémet is megcsinálták, tökéletesen gyári értékeket produkál minden téren (fogyasztás, emisszió, erő, nyomaték, stb).
Arról megoszlanak a szakmában a vélemények, hogy a tisztított dugattyúkon lévő furatok számát növelni kell-e, vagy sem. Van, aki megcsinálja, van aki nem . Én nem fúrattam rá újabb lyukakat, de a meglévőket kibővíttettem.
5W-30 olajat kell használni, és 10 000km-ként olajcsere, szűrőkkel együtt.