Szerző Téma: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika  (Megtekintve 2344985 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26332
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5805 Dátum: 2009.01.21 20:33:10 »
Tönkremehet egy autóban "csak úgy" a kormányszervó? - nevezetesen szétesett az olaj tartó-doboz/-flakon/-valamije. Nem tudom, a motortérben hol van, de látatlanban az a gyanúm, hogy korábban egy ütést kaphatott, és most repedt szét. (Nem az Ave és nem a Corsa...)
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5806 Dátum: 2009.01.21 21:30:58 »
Tönkremehet egy autóban "csak úgy" a kormányszervó? - nevezetesen szétesett az olaj tartó-doboz/-flakon/-valamije. Nem tudom, a motortérben hol van, de látatlanban az a gyanúm, hogy korábban egy ütést kaphatott, és most repedt szét. (Nem az Ave és nem a Corsa...)

Fura, mert elvileg a folyadéktartály nincs kitéve különösebb hatásoknak, nem áll nyomás alatt, nincs benne nagy hőmérséklet-ingadozás stb  ::) ... Szabályosan "szétesett" a tartály  :ph34r: ?!? Nagyon fura! Milyen autó?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26332
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5807 Dátum: 2009.01.21 21:38:41 »
Küldtem privit.
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5808 Dátum: 2009.01.25 19:17:09 »
A következők történtek erdélyi barátomék Calibrájával. Egy 93-as 115 lovas kétliteres darab, 170-valahány ezer km-rel.

Az autóban már a vételkor (október végén) rossz (állandóan nyitott) volt a termosztát. Így közlekedtek vele január közepéig, megtéve kb. másfél ezer km-t. A termosztát a múlt héten ki lett cserélve, ezek után a motor rendben elérte az üzemi hőmérsékletét, lett fűtés stb. Csakhogy, a termosztát-csere után alig néhány nappal, minden átmenet és előrejelzés nélkül, szétdurrant a hűtőrendszer :ph34r: ... Üzemi hőfokon, tehát túlmelegedés nem volt! Egyszer csak bazinagy gőzfelhő jelent meg az autó mögött - kigurultak, félreálltak - motorháztetőt felnyitották: a motor és a hűtő közötti egyik vastag cső (nemtom melyik) szétszakadva, de még maga a hűtő is elrepedt! Csőcsere, repedés átmeneti befoltozása, folyadékkal feltöltés és ezt követő indítás után kiderült, hogy a hengerfej-tömítés is elszállt, víz került az olajba stb. És mindez gyakorlatilag egy pillanat alatt történt! Az eset előtt a folyadékszint rendben volt, és, mondom, túlmelegedés sem volt tapasztalható. A beszerelt új termosztát sem volt hibás - kipróbálták (edény vízben melegítették), rendben nyitott.

Mit gondoltok róla, mi lehet az eset magyarázata? A saját elképzeléseimet még szándékosan nem írom le, hogy ezzel ne befolyásoljak senkit.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

murray

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 12157
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5809 Dátum: 2009.01.25 19:31:02 »
miért mi lehetett szerinted?  :hmmmm:
én soha nem emlékszem h melegedett volna az enyém..
most: Suzuki Baleno  2019 1.2 GL
volt: Lada 2105 1985,
Toyota Corolla 1983
Corolla 1989,
Skoda Fabia  2002

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5810 Dátum: 2009.01.26 07:47:47 »
Senkinek nincs semmi elképzelése arról, hogy egy ilyen hibát mi okozhat? Ne már  ::) ...
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

music

  • Moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 26332
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5811 Dátum: 2009.01.26 09:11:18 »
Nem nagyon értek hozzá, de könnyen lehetséges, hogy a hűtőfolyadék nem egészen olyan összetételű volt, mint aminek lennie kellett volna, és ezek szerint az sem volt véletlen, hogy a termosztát nem jól működött...
music     

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5812 Dátum: 2009.01.26 09:29:00 »
Nem nagyon értek hozzá, de könnyen lehetséges, hogy a hűtőfolyadék nem egészen olyan összetételű volt, mint aminek lennie kellett volna, és ezek szerint az sem volt véletlen, hogy a termosztát nem jól működött...

A korábbi termosztát egész egyszerűen folyamatosan nyitva volt (ez standard Opel-betegség). A hűtőfolyadékkal nemtom milyen gond lehetett volna, mindenesetre a fagyállósági foka megfelelő volt, és szemre is normálisan nézett ki.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5813 Dátum: 2009.01.26 09:44:05 »
A következők történtek erdélyi barátomék Calibrájával. Egy 93-as 115 lovas kétliteres darab, 170-valahány ezer km-rel.

Az autóban már a vételkor (október végén) rossz (állandóan nyitott) volt a termosztát. Így közlekedtek vele január közepéig, megtéve kb. másfél ezer km-t. A termosztát a múlt héten ki lett cserélve, ezek után a motor rendben elérte az üzemi hőmérsékletét, lett fűtés stb. Csakhogy, a termosztát-csere után alig néhány nappal, minden átmenet és előrejelzés nélkül, szétdurrant a hűtőrendszer :ph34r: ... Üzemi hőfokon, tehát túlmelegedés nem volt! Egyszer csak bazinagy gőzfelhő jelent meg az autó mögött - kigurultak, félreálltak - motorháztetőt felnyitották: a motor és a hűtő közötti egyik vastag cső (nemtom melyik) szétszakadva, de még maga a hűtő is elrepedt! Csőcsere, repedés átmeneti befoltozása, folyadékkal feltöltés és ezt követő indítás után kiderült, hogy a hengerfej-tömítés is elszállt, víz került az olajba stb. És mindez gyakorlatilag egy pillanat alatt történt! Az eset előtt a folyadékszint rendben volt, és, mondom, túlmelegedés sem volt tapasztalható. A beszerelt új termosztát sem volt hibás - kipróbálták (edény vízben melegítették), rendben nyitott.

Mit gondoltok róla, mi lehet az eset magyarázata? A saját elképzeléseimet még szándékosan nem írom le, hogy ezzel ne befolyásoljak senkit.

Nos első körben nekem az jutott eszembe, hogy valahol dugulás keletkezett, melyet az állandóan nyitott termosztát "kezelt". Amikor rendben lett a hűtőkör, megváltoztak a termikus viszonyok, túlnyomás keletkezett, melynek ez lett az eredménye.
Megjegyzem, hogy lehet, hogy nem is volt benne dugulás, csak a kiegyenlítőtartály és/vagy - ha van egyáltalán rajta- a hőtősapka túlnyomás-szelepe döglött be és ezért durrant el a hűtő usw.

Még egy lehetséges ok az lehet, hogy volt egy levegőbubi lappangva a rendszerben, és a többit már leíírtam.
Más hirtelen nem jut az szembe. Nagyon messze járok?  ::)
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5814 Dátum: 2009.01.26 10:21:35 »
Nos első körben nekem az jutott eszembe, hogy valahol dugulás keletkezett, melyet az állandóan nyitott termosztát "kezelt". Amikor rendben lett a hűtőkör, megváltoztak a termikus viszonyok, túlnyomás keletkezett, melynek ez lett az eredménye.
Megjegyzem, hogy lehet, hogy nem is volt benne dugulás, csak a kiegyenlítőtartály és/vagy - ha van egyáltalán rajta- a hőtősapka túlnyomás-szelepe döglött be és ezért durrant el a hűtő usw.

Még egy lehetséges ok az lehet, hogy volt egy levegőbubi lappangva a rendszerben, és a többit már leíírtam.
Más hirtelen nem jut az szembe. Nagyon messze járok?  ::)

Szerintem nem, mert ilyesmik jutottak nekem is eszembe. Az nem lehet véletlen szvsz, hogy a dolog közvetlenül termosztát-csere után jelentkezett. Tehát ahogy felléptek a rendszerben a normális hő- és nyomásviszonyok, rögtön szétdurrant  ::) ... Persze kérdés, hogy okozhatta-e a jelenséget maga a tény, hogy a kocsi sokáig üzemelt rossz termosztáttal?

Na persze ne felejtsük el, hogy a hengerfej-tömítés is szétment  :excl: Kérdés, mi volt előbb? Azért durrant el a rendszer, mert megment a hengerfej - vagy azért ment meg a hengerfej, mert eldurrant a rendszer? Utóbbit én kevésbé tartom valószínűnek, lévén víz nélkül csak párszáz métert gurult az autó - azt is csak alapjáraton.

(Az agyalás pedig azért van, mert jó lenne tudni, hogy mire számíthatunk? Tehát jön-e majd az a móka, hogy hűtő kicserél, hf-tömítés kicserél, autó összerak, és hűtőrendszer továbbra is xar  ::) ... Ezért próbálnám kitalálni, hogy mi romolhatott el elsőnek, honnan eredeztethető az egész?)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5815 Dátum: 2009.01.26 12:14:37 »
Ismerős szituáció, Vectrám csinálta, igaz nem termosztátcsere után, eg y 2. padló gyorsítás közben durranás és gőzfelhő; a termosztát mellett az odamenő csőből egy 3cm átmérőjű darab hiányzott!!!

A gond, hogy az utángyártott termosztát tökéletesen zár!
Az eredetiben van egy kb.  2mm-es lyuk, a nyomáskiegyenlítés végett!!!

-emellett valószínű, hogy a hengrfej már eleve gázos volt, és így a zárt termosztát miatt a magasabb hőmérsékleten jóval nagyobb volt a túlnyomás, mint jó hengerfejtömítéssel. - az, hogy ekkor mi reped? - minden ami egy kicsit is gyenge, egy kidurranó vízcső iszonyatos hirtelen nyomásváltozása a csatlakozásokra úgy hat, mintha kalapáccsal ütnéd!
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

Trotter66

  • Knight of the Roads
  • Officer
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 22265
  • ((:== Szlalomépítő ==:))
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5816 Dátum: 2009.01.26 12:50:29 »
Bakker, akkor az a megoldás, hogy a termosztát nem volt lukas gyárilag!

Mégiscsak dugulás okozta a dolgot, de üzemszerű. A fene sem gondolta, hogy zárt termosztát mellett is kell lenni minimális átfolyásnak a rendszerben. Vajon más autóknál is van így, vagy csak Opel sajátosság? (most nem a más GM alá tartozó típusokra értem a kérdést)
Sors bona nihil aliud
Toyota C-HR Selection 2018.
Toyota Corolla 1.8 VE (USDM) 1998.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5817 Dátum: 2009.01.26 12:53:19 »
Bakker, akkor az a megoldás, hogy a termosztát nem volt lukas gyárilag!

Mégiscsak dugulás okozta a dolgot, de üzemszerű. A fene sem gondolta, hogy zárt termosztát mellett is kell lenni minimális átfolyásnak a rendszerben. Vajon más autóknál is van így, vagy csak Opel sajátosság? (most nem a más GM alá tartozó típusokra értem a kérdést)

Azon az (utángyártott) termosztáton, amit legutóbb beépítettem a Camrybe, szintén volt egy pici luk. Amúgy a kiszedett gyáriban ugyancsak volt.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5818 Dátum: 2009.01.26 12:56:56 »
Ismerős szituáció, Vectrám csinálta, igaz nem termosztátcsere után, eg y 2. padló gyorsítás közben durranás és gőzfelhő; a termosztát mellett az odamenő csőből egy 3cm átmérőjű darab hiányzott!!!

A gond, hogy az utángyártott termosztát tökéletesen zár!
Az eredetiben van egy kb.  2mm-es lyuk, a nyomáskiegyenlítés végett!!!

-emellett valószínű, hogy a hengrfej már eleve gázos volt, és így a zárt termosztát miatt a magasabb hőmérsékleten jóval nagyobb volt a túlnyomás, mint jó hengerfejtömítéssel. - az, hogy ekkor mi reped? - minden ami egy kicsit is gyenge, egy kidurranó vízcső iszonyatos hirtelen nyomásváltozása a csatlakozásokra úgy hat, mintha kalapáccsal ütnéd!

Köszi Tamás, oszlattad a ködöt jelentős mértékben  :yes: ! Bár ezek szerint Trotter Mesterrel is már jó nyomon szimatoltunk. Valami ilyesmire gyanakodtam, hogy ott eleve meg lehetett gyengülve a rendszer, ami most megkapta hirtelen az üzemi nyomást és hőt - és durr  :ph34r:

De azt nem értem, hogy akkor ezt a termosztátot miért gyártották ilyenre, hogy nincs rajta lyuk  :eek: ? Ha ez ilyet okozhat, hogy szétdurran tőle a rendszer, akkor miért csinálják ilyenre?

És akkor eszerint a megoldás (többek közt) az, hogy be kell szerezni egy gyári új termosztátot?

Lehet attól tartani, hogy maga a hengerfej is megsérülhetett? Szóval visszaszerelés előtt kéne nyomáspróba meg ilyesmi?
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: Hibakeresés, hibaelhárítás, diagnosztika
« Válasz #5819 Dátum: 2009.01.26 18:23:08 »
A termosztátokon általában van pici lyuk, hogy a rendszerben levő levegő el tudjon távozni, különben előfordulhat, hogy az ott összegyűlő levegő ( bejutó égéstermék) miatt későn nyit a bimetál, és megfől a motor.
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!