Szavazás

Melyik állítás igaz rád?

Télen téli gumi - nyáron nyári gumi, lehetőleg nem túl idősek.
307 (92.2%)
Négyévszakossal nyomom télen-nyáron.
19 (5.7%)
Ami éppen akad, cserébe óvatos vagyok.
3 (0.9%)
Nem érdekel a gumi kérdés, szerintem csak marketing.
4 (1.2%)

Összes szavazó: 331

Szerző Téma: Gumik és felnik  (Megtekintve 4084894 alkalommal)

0 Felhasználó és 4 vendég van a témában

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22950 Dátum: 2014.05.11 22:46:43 »
Érdekesek ezek a T25 Ave 17-es gumiméretek. Facelift előtt 215/45R17, utána - mint neked - 215/50R17. Holott a 16-os méret 205/55R16 és gondolom a téli nálad is ezen futott.
A 16-os gyári méretnek a tökéletes váltómérete az, amit te is írtál a 225/45R17, viszont ez sajnos nem szerepel sehol sem az autó dokumentációjában, ellenben a másik 17-es méretekkel, amik valóban váltóméretek, de nem a 100%-osak. Én nem gondolnám, hogy bármi problémát okozhatna a 225-ös méret. De inkább kérdezz meg egy olyan gumist, akinek adsz a szavára, szakértelmére, hogy mi lenne, ha 225-ös kerülne fel rá.

Amúgy a 215/50-es még drágább is, mint a /45-ös.  :devil:

215/50R17-ben egy esetleges értelmes opció pl. 36eFt/db áron a Hankook  :otlet:
http://www.gumi-popgom.hu/autogumi/hankook/ventus-prime-2-k115/215-50-r17-91-w

Tudom, hogy ez is kemény pénz, de ha akarsz ragaszkodni a gyári mérethez és kicsit márkásabb gumit szeretnél, akkor talán.


Jövőre hasonló cipőben leszek, elkopnak vagy inkább elöregszenek a gumik nálam is, cserélni fogok.
A gyár kezdetben kitalálta, hogy legyen 215/45x17 - aztán rájöttek, hogy ezzel nagyon fapadossá válik a kocsi rugózása  ::) - úgyhogy facelift során megvariálták /50-esre. S hogy miért nem tettek inkább egyből 225/45-öst? Jó kérdés... talán mert úgy gondolták, a 225 már nagyon széles lenne, ennek minden rossz hatásával a gyorsulásra meg a fogyasztásra. Az árat nyilván nem mérlegelték, az legyen a vevő baja  :whistling:

Amúgy a 225/45 tényleg váltóméret - szerintem is simán fel lehet tenni  :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22951 Dátum: 2014.05.11 22:51:20 »
Nemrég letöltöttem egy androidos vizsgafelkészítő programot, és van benne műszaki rész is. Abban is az van, hogy nagy nyomás mellett a gumi közepe kopik (jobban), tehát csökken a felület, alacsonyabbnál meg a két széle. Régen is így tanultuk. Ezek szerint az újabb gumikra ez már kevésbé jellemző?
Nem hinném, hogy kevésbé lenne jellemző. A kérdés inkább az, hogy mit értünk "nagy nyomás" alatt  ;) ! Én már rég meggyőződtem róla, hogy tutira NEM a 3.0 körüli értékeket. Hisz ha belegondolsz, egy csomó normál méretű, átlagos személyautóra maga a gyár ad meg ennyit (pl. a mostanában elterjedt, fogyasztásra optimalizált változatokra á la VW BlueMotion).

Én eddig már három szett gumit használtam el a Yarison - mindegyiket 3.0 körüli értékekre fújva (2.8...3.0). Mindegyiknek teljesen egyenletesen kopott el a futófelülete - a legutóbb leszedettekről tudok akár képet is feltenni. Pedig ez egy 950 kilós kisautó!

De ha jól emlékszem, Zénókáék is azt írták, hogy csak 4.0 körüli értékeknél kezd megfigyelhető lenni (Yarison!), hogy a gumi közepe jobban kopik.

Amúgy azt hiszem, diagonál gumikra mindenképpen jobban érvényes volt ez, mint radiálokra.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22952 Dátum: 2014.05.11 22:53:39 »
Szerintem növelted a nyomást, a jobb oldali képen több van a gumiban. Többet enged mutatni a háttérből - főleg a sétáló alak körül. De, hogy ez mennyi tized bar, passz. 0,4 bar?
0.8 :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

András1980

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2274
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22953 Dátum: 2014.05.11 22:56:53 »
A gyár kezdetben kitalálta, hogy legyen 215/45x17 - aztán rájöttek, hogy ezzel nagyon fapadossá válik a kocsi rugózása  ::) - úgyhogy facelift során megvariálták /50-esre. S hogy miért nem tettek inkább egyből 225/45-öst? Jó kérdés... talán mert úgy gondolták, a 225 már nagyon széles lenne, ennek minden rossz hatásával a gyorsulásra meg a fogyasztásra. Az árat nyilván nem mérlegelték, az legyen a vevő baja  :whistling:

Amúgy a 225/45 tényleg váltóméret - szerintem is simán fel lehet tenni  :yes:

És mi a helyzet a 205/50R17-tel? Az is váltóméret és szintén rámegy a 17-es felnire. A gyorsulás és fogyasztás gondolom ok, de a komfort alacsony és az ára szintén magas.
Rakott már fel vki ilyet Ave-ra? Bár nekem inkább a 225 a szimpi.

Amúgy ezekért a méretekért szólhatnak a vizsgán?

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22954 Dátum: 2014.05.11 22:56:54 »
GY Eagle NCT5. Van még rajta 5+ mm minta.
Az egyiken van egy minimális, alig-alig észrevehető szálhiba   :wacko:


Ez nem tűnik olyannak, aminél meg van adva, hogy melyik oldala nézzen kifelé  :hmmmm: ... cseréltesd meg őket szerintem. Átszerelve, úgy, hogy a forgásirány ne változzon. Jobb elsőt bal előre, bal elsőt jobb előre. Ha még akkor is húz, hátsókat elsőkkel megcserélni (ehhez persze már nem kell őket leszedni a felniről).
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10264
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22955 Dátum: 2014.05.11 23:10:14 »
Nem hinném, hogy kevésbé lenne jellemző. A kérdés inkább az, hogy mit értünk "nagy nyomás" alatt  ;) ! Én már rég meggyőződtem róla, hogy tutira NEM a 3.0 körüli értékeket. Hisz ha belegondolsz, egy csomó normál méretű, átlagos személyautóra maga a gyár ad meg ennyit (pl. a mostanában elterjedt, fogyasztásra optimalizált változatokra á la VW BlueMotion).

Én eddig már három szett gumit használtam el a Yarison - mindegyiket 3.0 körüli értékekre fújva (2.8...3.0). Mindegyiknek teljesen egyenletesen kopott el a futófelülete - a legutóbb leszedettekről tudok akár képet is feltenni. Pedig ez egy 950 kilós kisautó!

De ha jól emlékszem, Zénókáék is azt írták, hogy csak 4.0 körüli értékeknél kezd megfigyelhető lenni (Yarison!), hogy a gumi közepe jobban kopik.

Amúgy azt hiszem, diagonál gumikra mindenképpen jobban érvényes volt ez, mint radiálokra.
Megnéztem, a kérdésben annyi van, hogy az előírtnál magasabb, vagy alacsonyabb nyomáson használják-e a gumit  :1eye:
Egyébként a Carinán most 2,7-re fújtam a gumikat, 10%-kal alacsonyabbra, mint amit a gumin levő felirat maximumként meghatároz (3 bar).

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22956 Dátum: 2014.05.12 07:28:41 »
Ez nem tűnik olyannak, aminél meg van adva, hogy melyik oldala nézzen kifelé  :hmmmm: ... cseréltesd meg őket szerintem. Átszerelve, úgy, hogy a forgásirány ne változzon. Jobb elsőt bal előre, bal elsőt jobb előre. Ha még akkor is húz, hátsókat elsőkkel megcserélni (ehhez persze már nem kell őket leszedni a felniről).
Csak azon dilemmázom, hogy lehet itt most játszani a cserégetéssel, de az mind pénz meg idő. Meg he fel is teszem a bal oldalra ugyanabban az irányban, akkor mi változhat? Elviekben akkor is jobbra kellene húznia, hisz a forgásirány nem változik.  :hmmmm:
Legegyszerűbb a télit felrakni (az felnin van) és kipróbálni. Ha ott is elúz, akkor a gumigond valószínűsége minimálisra csökken. Ha azzal jó, akkor új nyáriak kellenek.
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

mivan?

  • Alap-tag
  • ****
  • Hozzászólások: 171
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22957 Dátum: 2014.05.12 08:58:59 »
És mi a helyzet a 205/50R17-tel? Az is váltóméret és szintén rámegy a 17-es felnire. A gyorsulás és fogyasztás gondolom ok, de a komfort alacsony és az ára szintén magas.
Rakott már fel vki ilyet Ave-ra? Bár nekem inkább a 225 a szimpi.

Én már 2 éve minden gond nélkül használok 225/45R17-et a drága 215/50R17 helyett.

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22958 Dátum: 2014.05.12 09:54:09 »
Csak azon dilemmázom, hogy lehet itt most játszani a cserégetéssel, de az mind pénz meg idő. Meg he fel is teszem a bal oldalra ugyanabban az irányban, akkor mi változhat? Elviekben akkor is jobbra kellene húznia, hisz a forgásirány nem változik.  :hmmmm:
Legegyszerűbb a télit felrakni (az felnin van) és kipróbálni. Ha ott is elúz, akkor a gumigond valószínűsége minimálisra csökken. Ha azzal jó, akkor új nyáriak kellenek.
Dehát, 5 mm profilmélységgel eldobni, csak mert elhúz vele és nem akarsz szánni némi pénzt meg időt a megszüntetésére  :hmmmm: ? Miért, az új gumi, meg a felszerelése nem kerülne se időbe, se pénzbe  :D ?

Nem véletlenül írtam, hogy a másik oldalra kéne áttenni. Egyrészt mert csináltam már ilyet  ;) , másrészt mert ugye a kerekek mind a függőlegeshez, mind a vízszinteshez képest bezárnak valamekkora szöget. Van ugye kerékdőlés, és kerékösszetartás. Tehát a bal oldali kerék korántsem teljesen párhuzamos a jobbal. Emiatt segíthet az, ha a nem teljesen szimmetrikusan futó gumi átkerül a másik oldalra.

Na persze azt tényleg nem ártana ellenőrizni, hogy valóban a gumi okozza-e, és nem a futómű. Erre viszont, télivel cserélgetés helyett, inkább egy futómű-mérést és ha szükséges, -beállítást ajánlanék  :yes: ... azt időnként amúgy sem árt beütemezni. Főleg ha ilyen tünetek vannak.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22959 Dátum: 2014.05.12 09:57:29 »
Megnéztem, a kérdésben annyi van, hogy az előírtnál magasabb, vagy alacsonyabb nyomáson használják-e a gumit  :1eye:
Egyébként a Carinán most 2,7-re fújtam a gumikat, 10%-kal alacsonyabbra, mint amit a gumin levő felirat maximumként meghatároz (3 bar).
Az teljesen jó a Carinára  :yes:

Mikor tavaly tavasszal hoztam egy Avét Németországból, nem ellenőriztem le indulás előtt a keréknyomást. Ránéztem, láttam hogy nem lapos... jóvan. Aztán a pályán, 130-140-es tempót felvéve, feltűnt, hogy nagyon táncol az úton a kocsi  :wacko: ... iszonyú könnyű a kormány, rossz az egyenesfutás, zavaróan "ugrik" a kocsi a legkisebb kormánymozdulatra is, és eleve: mintha lebegne kicsit  :sorcerer: ! Na... első kúthoz bementem, megmértem. 3.5 volt bennük  :ph34r: ... hypermiler-style! 195/60x15-ösök egyébként. Levittem 2.8-ra, és minden szuper lett  :yes:
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22960 Dátum: 2014.05.12 10:04:53 »
És mi a helyzet a 205/50R17-tel? Az is váltóméret és szintén rámegy a 17-es felnire. A gyorsulás és fogyasztás gondolom ok, de a komfort alacsony és az ára szintén magas.
Rakott már fel vki ilyet Ave-ra? Bár nekem inkább a 225 a szimpi.

Amúgy ezekért a méretekért szólhatnak a vizsgán?
Elvileg szólhatnak, de a gyakorlatban én olyat még nem láttam -mármint NKH vizsgán sem- hogy nekiálltak volna nézegetni. Tehát ha nem valami extrém méretet teszel fel, akkor nem szólnak. Yarison pl. nem szóltak a 185/60x14-ért, pedig ezt a méretet gyárilag nem tették 1.0 Yaris I-esre.

205/50x17? Hát, amilyen széles az a Toyota gyári 17-es felni, én arra azt már nemigen tenném rá  :hmmmm: ... a 215-ös is eléggé feszül rajta.
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )

lasi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8541
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22961 Dátum: 2014.05.12 10:17:28 »
7" ra 205 től 225 ig simán fel lehet rakni a gumit, 205 sem feszül.
7.5" re már 215-235 ig
8" 225-245...  ezek mind olyan méretek melyek nem feszülnek, konzervatívabb szemnek is szépek.  :)

17" 5×114,3 ra 3 felgumizott szettem van, ha esetleg valaki Ave-ra vagy más japán tipusra keres.
Corolla AE86GT 20V (1984) Corolla AE86GT 16V (1985),Lexus IS 250 Mark Levinson (2008)Eladva
Corolla 1.4 D4D   (2005)Eladva!  2.0 D4d RAV4  (2005)Eladva, 2.2D4d Rav4 (2007) ,2.4D Hilux (1994)Eladva, 2.4D Hiace (1999)Eladva, 2.5 D4d Hilux (2009) 2.4 TD Hilux (2000)

Kisfiatal

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3068
  • E12 1.6
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22962 Dátum: 2014.05.12 10:19:08 »
Elvileg szólhatnak, de a gyakorlatban én olyat még nem láttam -mármint NKH vizsgán sem- hogy nekiálltak volna nézegetni. Tehát ha nem valami extrém méretet teszel fel, akkor nem szólnak. Yarison pl. nem szóltak a 185/60x14-ért, pedig ezt a méretet gyárilag nem tették 1.0 Yaris I-esre.

205/50x17? Hát, amilyen széles az a Toyota gyári 17-es felni, én arra azt már nemigen tenném rá  :hmmmm: ... a 215-ös is eléggé feszül rajta.

Nekem nézték egyszer, egy nem NKH-s, meg am nem is kukacoskodó helyen :) Gondolom a csávónak feltűnt az alufelni, és megnézte a kesztyűtartóban a matricát, hogy stimmel e a méret.

whis

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 11516
  • [2]
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22963 Dátum: 2014.05.12 13:28:09 »
Na persze azt tényleg nem ártana ellenőrizni, hogy valóban a gumi okozza-e, és nem a futómű. Erre viszont, télivel cserélgetés helyett, inkább egy futómű-mérést és ha szükséges, -beállítást ajánlanék  :yes: ... azt időnként amúgy sem árt beütemezni. Főleg ha ilyen tünetek vannak.
A futómű beállítás megtörtént, ezzel kezdtem  ;)

Kerékcsere nyáriról télire 4000, téliről vissza nyárira 4000.
Gumicsere oldalak között centrírozással min. 8000. Ha utána még játszani kell az elhelyezéssel, az újabb 4000/alkalom.
'16 RAV4 HSD AWD Trend +Safety

Palaczk

  • Veterán
  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 49810
  • I.F.P.A. Camry Driver
Re:Gumik és felnik
« Válasz #22964 Dátum: 2014.05.12 22:41:13 »
A futómű beállítás megtörtént, ezzel kezdtem  ;)

Kerékcsere nyáriról télire 4000, téliről vissza nyárira 4000.
Gumicsere oldalak között centrírozással min. 8000. Ha utána még játszani kell az elhelyezéssel, az újabb 4000/alkalom.
4000  :ph34r: ? Ennyit kérnek egy kerék le-fel, és egy gumi átszereléséért? Én itt a múltkor 4 gumi felszereléséért 6-ot fizettem, egy teljesen korrekt helyen  ::)

Nade akárhogy is: ha visszarakatod a télieket, akkor utána azokkal fogsz tovább autózni? Vagy hogyan terveznéd?

Itt azt kéne kideríteni, hogy a húzás egy átszereléssel kivédhető-e. Mert ha igen, akkor bőven ráérnél még gumit cserélni  :)
('83 Camry GLi - still goin' strong 8)) ('03 Yaris 1.0 Sol )