Vajon milyen hatással van a működő tempomat a fogyasztásra
Ez engem is nagyon foglalkoztat, bár szerintem tuti, hogy hosszútávon megtérül a dolog. Tehát nekem kell.
Valahol mintha olvastam volna , hogy a tempomat (persze nem tudom , mindegyikre érvényes-e ez) mindig annyi gázt ad , hogy a sebesség épp ne növekedjen . Ez azzal jár , hogy a fogyasztás valamivel magasabb lesz , mint amit egy (odafigyelő) "humán" sofőr el tud érni . Persze csak egy-két decit említettek , és nekem ennyit biztosan megérne a plusz kényelem
Ezt nem annyira értem. Én is pont annyi gázt adok, hogy ne gyorsuljon, mert ha annyit nem adok, akkor lassul és az sem jó.
Elvileg a gázpedállal , egyenletes haladás közben , két dolgot tehetsz , hogy a tempót tartsd . Fagy úgy "játszol" folyamatosan , hogy amikor épp elkezdene lassulni a kocsi , akkor egy leheletnyivel több gázt adsz , majd amikor kivédted a lassulást , megint egy leheletnyit visszaveszed , és így tovább - vagy amikor épp gyorsulni kezdene , egy hangyányit visszaveszel , majd megint föl , és így tovább . A folyamatos korrigálásra gyakorlatilag mindig szükség van , mert ugye nem sok asztallap simaságú és nyílegyenes út van a világon , ráadásul teljes szélcsend mellett
...
Ez idáig , gondolom , világos . Nos , a kettő közül az előbbi módszerrel realizálható a kisebb fogyasztás - a tempomatok viszont az utóbbi módszert alkalmazzák . Persze , a dolog egyrészt eléggé elméleti , mert nagyon profi és ráadásul állandóan 100 %-osan koncentráló sofőr kell ahhoz , hogy mindig következetesen az első módszer kerüljön megvalósításra ; másrészt ha ez össze is jön , akkor is maximum egy-két decit lehet spórolni vele .
Szóval , nem igazán éri meg emiatt kispórolni a tempomatot
!
Számomra sokkal érdekesebb, hogy mi van akkor, ha jön egy bazi nagy emelkedő jól megpakolva a verdának én meg beállítottam a kis yarisnak egy 150-et. Akkor ott biztosan rohadásig tömi üzemanyaggal, hogy tudja tartani a tempót, holott ilyen esetben nekem szimpibb lenne az, ha csak "átvergődnék" 130-al a dombon aztán újra felgyorsulok 150-re. Gondolom a kocsinak is jobb. Nos??? Lehet, hogy buta kérdés, de akkor sem tudom.
Nyilván a végsőkig megpróbálja tartani a sebességet , azaz egyre több gázt ad - végső soron padlógázt . Egyébként én is így vezetek emelkedőn - inkább próbálok magasabb fokozatban padlógázzal fölmenni , és csak akkor kapcsolok vissza , ha a kocsi a padlógáz ellenére is lassul . Ezzel
nem nő meg , pontosabban kevésbé nő meg a fogyasztás , mintha visszakapcsolnék - kivéve persze a régi , karburátoros autókat , dehát most ugye nem ezekről van szó .
Tehát nem baj az , hogy ezt csinálja a tempomat - sőt . A kérdés csak az : mit reagál a tempomat akkor , ha a padlógáz ellenére mégis lassulni kezd az autó , mert akkora az emelkedő ? Ezt én sem tudom :roll: ...