tessék megkerestem. Japánban gyártottak légkondit ladába.
akkor nehogymár a Toyotába ne...
copy:
Ladába Légkondi!!! igen van ilyen.
Hát íme a cikkem:
Légkondicionáló Ladába?
Létezik ilyen?
Orosz autóba?
A válasz igen, létezik, sőt nagyon jól működik is.
A történet még a 80-as évek közepén kezdődött, amikor felajánlottak nekünk egy ilyet még a SZU-ban. Először mi is kétkedve fogadtuk, de aztán meggyőződtünk róla hogy működik, akkor elhatároztuk, hogy veszünk egyet.
Megvettük őrizgettük, míg 2 éve eldöntöttük, beszerjük a Szimjorkába (07-es), miután lejárt a garanciája a kocsinak, mivel garancia alatt nem szeretik, ha barkácsol az ember.
A szerkezet Japán, kifejezetten a Ladákhoz készítették. A hőcserőlő Hitatchi gyártmányú.
A beszerelés feltétele a lácos motor, mivel csak oda fér be a dupla élkszíjtárcsa.
A készlet részei:
- kompresszor
- hűtő
- ülepítő, tartály
- belső hőcserélő
- csövek
- vezetékek, relék.
A beszerelése nem nehéz A Japánok úgy tervezték, hogy nem kell semmit fúrni, fűrészelni, csak csavarozni és kész.
Először a kompresszor tartó szerkezetét kell felrakni a blokkra, majd jöhet rá a kompresszor. A meghajtást egy dupla ékszíjtárcsáról kapja a főtengelyről egy másik kis tárcsa közreműködésével. A kompresszornak van egy elektromos tengelykapcsolója, így csak akkor kapcsolja rá hajtást, amikor hűsölni akarunk.
A kompresszor mivel méretes, ezért le kell cserélnünk az óriási ablakmosótartályt ez kisebbre.
Mi egy trabantét tettük be, plussz még egy szivattyút az fényszóró mosásra. A rendes hűtő elé jön a légkondi hűtője, egyszerűen csavarozható, majd a egy kis tartály, utána pedig a "beltéri" egység. A beszerelés után le kell ondanuk a műszerfal alatti polcról, mivel annak a helyére kerül a két nagy szellőző rácsból, valamint 2 tekerentyűből álló szerkezet.
Az egyik kapcsoló a 3 állású ventit kapcsolja, a másik pedig a csapot, ill a termosztátot.
Miután ezeket beszereltük, már "csak" be kell kábelezni a rendszert. 2 relé van hozzá, az egyik a tengelykapcsolót, a másik pedig a motor hűtőventillátorát kapcsolja. Van még hozzá egy vákkumos szerkezet, ami vákkum és áram hatására meghúzza egy kicsit a gázt, vagyis megemeli egy kicsit az alapjárati fordulatszámot amikor bekapcsolódik. Mi ezt kihagytuk belőle, mert szerintünk ez fölösleges nem esik le tőle annyira a fordulat, valamint akkor lenne motorfékben fogyasztás.
És legutoljára fel kell töltenünk ill töltetnünk a rendszert hűtőközeggel, valamint megszüntetni a szivárgásokat. Ahogy ezzel is megvagyunk lehet használni az extrát.
Én úgy szoktam, hogy amikor a kánikulában elindulok jól kiszellőztettem a kocsit, és amikor már a motor is már elérte az üzemmeleg állapotot feltekerem az ablakokat, Belső keringetésre :-) állítom a szellőzőrendszert, azaz elzárom a középső rostélyokat, a hideg levegő tollantyúját negyedre teszem, vagy el is zárom. És ekkor jön a nagy attrakció bekapcsolom a hőcserélő ventillátorát a kívánt fokozatba teszem (ált 2-es be), ekkor egy kattanást hallok a motorból na meg azt, hogy felbőg a motor hűtőventillátora is. Ugyanakkor azt is észreveszem, hogy elnehezül a kocsi, lustább lesz, de mindezért kárpótól a jéghideg levegő amt kiífúj a rendszer.
Ha nem akarunk Tüdő Gyuszival randizni akkor nem érdemes magunkra állítani hosszasan a légáramlatot. Amikor már úgy érzem, hogy már elég hűvös van, vissza veszem a csapot, ill a szél sebességét. Ekkor már kedve szerint a hőmérséklétnek megfelelően kapcsolgatja magát ki és be, de így is már rövid távon is kellemes klímát teremt, na meg vízcseppeket az útra kondenzvízcsőből. Méréseim szerint 5 fokos levegőt fúj ki.
A gyakorlatban elég rendesen megfogja az autót ez főleg 1-es ben látványos mindez, ill a többi fokozatban is erősebb lesz a motorfék. (még nagyban motorfékezek amikor az előttem lévőek már rég fékeznek)
Összességében nagyon hasznos szerkezet főleg nyáron, de télen is segít a pára lefújásában. A motort ugyan terheli, de nem veszélyes mértékben, lehet bekapcsolt állapotában is dinamikusan autózni, de szerintem nem túlságosan érdemes a nagyobb étvágy miatt. Ezért én szívesebben hosszabb távokon kapcsolom be, és előzésnél lekapcsolom egy kicsit, lejtmenetben, pedig be.
Ha már az étvágyról volt szó, akkor nálam kb 1-1,5 literrel eszik többet vegyes használatban. Az áramfelvétele kb 8 amper, plussz még az állandóan bekapcsolva járó hűtőventillátort, ami nem elhagyagolható, ha már senior az ember akksija.
A tagok menüben nálam (Dj N-Core) megnézhetitek a motorban kopresszort, meg néhány látható csövet
Felmerülő kérdéseitekre szívesen válaszolok!
András
djencore@buli.net