Sziasztok!
Előrebocsátom, nem kimondottan hifi témakörben kérdeznék, de a sima audio topikban nem túl nagy az élet...
Szóval E11 Hatchback, 2000-es. Először is jó lenne bele egy CD, de nem feltétlen a könnyen kilopható fejegység beépítésével oldanám ezt meg. Ebayen látok gyári kazettás+CD-s egységet, ezt ha megveszem, akkor plug'n play vagy kell még valami összekötőkábel vagy bármi? Jelenleg a gyári kazettás fej van bent.
Azután, az sem lenne baj, ha a CD-n játszott zene elviselhetően szólalna meg. Az E11-é finoman szólva is igencsak gyengusz. Van egy E12 is a családban, hát ég és föld a különbség a hangzás tekintetében, pedig full gyári rendszer mindkettő. Tudom, nem ugyanazon korszak gyermekei, de akkor is. Mi felelős inkább a vacak hangzásért az E11-ben, a fej vagy a hangszórók? Mert ha utóbbiak, azon esetleg hajlandó lennék változtatni, bár tudom, csodákat nem szabad várnom a gyárilag kialakított hangszórónyílások méreteiből adódóan.
S végezetül: ha elfogy a CD és rádióra fanyalodom, annak is rendkívül gyenge a vétele. Ugyanazokon a helyeken, ahol az E12 (meg a többi, családban levő autó) egy pisszenés nélkül szó, ott az E11 rádiója már erősen zizeg, rossz a vétel. Új antenna kellene bele, esetleg antennakábel?
Köszönöm a segítséget előre is.
Nekünk van E11-es és E12-esünk is. Valóban hatalmas a különbség a kettő kocsi között, nagyon sok mindenen múlik a dolog. Először is a gyári E11-es fej gyengébb sokkal, mint az E12-esé minőségben. Az ajtóban levő hangszórók is kisebbek és gyengébb minőségűek. Ami a legnagyobb különbséget adja, az az, hogy az E12-esnek sokkal jobb a belső akusztikája és az ajtók kialakítása.
Én használom az E11-est, tudom, hogy miről beszélsz. Ócska torzító hulladék hangja van (volt), 20 perc hallgatás után nagyon jól esik, ha kikapcsolod, mert addigra már a recsegő zajtól szétmegy az agyad.
Elmondom, hogy én hogyan csináltam. Én vettem egy új fejegységet, ami CD-lejátszós, ez már önmagában érezhető minőségbeli javulást hozott a temérdek beállítási lehetőségen túlmenően. Ha veszel használtan egy gyári fejegységet, ami CD lejátszós, akkor a minőség érdemben nem javul, inkább csak a CD-k hallgatása ad pluszt. Elvileg ez extra kábelezést nem igényel, minden kompatibilis marad mindennel. Ez a megoldás ugye eléggé kulturált, könnyed, azonban a minőségbeli javuláshoz nem elegendő és a gyári fejre erősítő sem köthető a későbbiekben, csak egy nagyjel/kisjel konverterrel, ami nem lesz sosem olyan jó, mint egy RCA kimenetes modern fejegység. Így én azt javaslom, hogy vegyél egy alsó-közép kategóriás fejegységet az autóba, amin van 2 pár RCA kimenet. Ez lehetőséget ad arra, hogy a későbbiekben erősítőt szereljél be. Én sem gondoltam azt, hogy valaha lesz erősítőm, aztán most egy 4 csatis Pioneer osztja az észt az ülés alatt...
A gyári hangszórók katasztrofálisak, nálam nagyon el voltak öregedve, ez az egyik legnagyobb probléma. A meglévőeket ki kell cserélni egy 16 cm-es szettre, egy komponens szett adja a legjobb megoldást egyébként. Ha nem akarsz nagyon sokat rákölteni és nem az autóhifi az, amitől a nagy dolgokat várod, akkor egy koax-szett (ahol nincs külön a magas a mély-középtől) is lehet egy alternatíva. Célszerű ilyen hangszórót egy autóhifiboltban venni, hiszen ott sokkal nagyobb a választék, mint a MediaMarktban és értenek is a dolgokhoz. A kocsidba belemegy a 16 cm-es szett, azonban kell egy kiemelő keretet készítened, amit a karosszériára rögzítesz és ebbe csavarozod a hangszórót.
Az ajtó akusztikája is nagyon rossz, berezonál minden mindennel. Mikor megcsináltál egy ajtót, akkor jössz rá utána, hogy mennyire sok múlik az ajtón. Nem is a külső lemez bitulapozása (merevítése) a legnagyobb dolog itt, hanem a belső lemez (amin a kárpit van) szerelőnyílásainak a lezárása a lényeg. Sajnos a kárpit nem igazán zárja le a szerelőnyílásokat, így zárt hangdobozt sajnos neked kell készítened valami bitulapos cuccal. Ha ez is megvan, akkor ég-és-föld lesz a különbség a hangzást tekintve.
Ha már van egy jó fejed és van egy hangszórószetted és egy normálisan elkészített ajtód, akkor már igen jó zenéd van a kocsiban, anélkül, hogy vennél erősítőt vagy mélyládát vagy méregdrága kábeleket. Természetesen ezek mind dobnak a hangzáson, nem is keveset, de nem létkérdés ezeknek a beszerzése, ha csak egy rádióhallgatás a cél vagy egy olyasmi hang (jobb lesz), mint az E12-esé gyárilag. Az E12-esnek jobb sokkal az ajtókialakítása és a gyári hangszórója is (pedig az is egy hulladék az utólag kaphatóak mellett), így jobb a hangja is gyárilag. Ha a hangszóró ki van cserélve és jó az ajtó, akkor már eltűnik a fülbántó recsegés a torzítás.
Ha szarból kell várat építeni, akkor egy olcsó (de minőségi) első koax-szett és az ajtó szerelőnyílásainak a lezárása a megoldás, ezt később lehet bővíteni fejjel és más eszközökkel. Ez már önmagában hatalmas előrelépés, természetesen a "minőségi" zenéléshez még nem elegendő.