Régebben volt itt a fórumon valaki (nem emlékszem már ki volt), aki nagy arccal kijelentette - mindig, amikor szóba került -, hogy ő annyira ***agyerek, hogy jobban fékez, mint az ABS-rendszer. Nos, ezt a videót neki is ajánlom: https://www.vezess.hu/vezetunk/2022/08/01/meg-ha-profinak-erzed-magad-az-abs-akkor-is-jobban-fekez-nalad
A lényeg: nem, még egyenesen haladva sem lehet rövidebb fékutat elérni ABS nélkül, mint azzal. Természetesen, ha esetleg még kormányozni is kell, akkor még nagyobb a különbség. Az is fontos tanulság, hogy ABS nélkül még egy profi által vezetett autó fékútjában is elég nagy a szórás.
Mint mondják a stílus az ember. Jelen, itt vagyok a nagy arcommal. Ha gondolod, akkor szívesen bizonyítom, hogy ABS nélkül szennyezett felületű úton azonos sebességet feltételezve, azonos autó ABS-el hosszabb féktávot vesz, mint ABS nélkül. Annyiszor teszteltük, hogy nyugodtan elhiheted. Teljesen más téma az, hogy a blokkoló kerekek irányíthatatlaná teszik a mozgó tömeget, a fizikát nem lehet átvágni. De ABS nélkül is meg lehet oldani, csak a féknyomást kell impulzusszerűen elengedni és máris van kormányzás. Na ezt viszont rengeteget kell gyakorolni, mert a vészfékezés jellemzően pánikszerűen történik, tíz vezetőből minimum 9 nem képes csökkenteni, vagy oldani a féknyomást, hogy a tapadáshatáron dolgozzon a fék és így kormányozható maradjon a jármű.
Abban teljesen egyetértek, hogy átlagos körüményeket és vezetőt feltételezve az ABS egy olyan technikai fejlesztés, ami a biztonságos vezetést szolgálja.Az általam feljebb leírt körülményrendszer változtatásával nagysebességgel (80 km/h) teszteltünk egy B Mercit régebben ABS-el és anélkül. A trükk abban volt, hogy az egyik oldali kerekek vizes aszfalton, míg a mások oldali kerekek vizes műgyantán futottak. El lehet képzelni, hogy mikor mi történt. Az ABS nélkül gyönyörű háromszoros pörgés után állt meg a kocsi, igaz egyenes vonalban haladt előre. ABS-el pedig megállt, köszönhetően a kerekenkénti perdület-szabályzásnak. Persze ehhez kell a korszerű négycsatornás (személyautóknál) ABS rendszer.
Nemrég voltam kint megint tesztelni, meg pályázni és számomra meglepő eredmény született, a reakcióidőm még mindig a régi, 0,6 sec, pedig nem tartozom a fiatal korosztályba.
Na elmentem a nagy arcommal.
PS: A kedvencem:
Ezért tehát felesleges tovább vitázni a hozzászólásokban, aki azt állítja, hogy neki sikerül rövidebb fékutat vennie ABS nélkül, és úgy is legalább annyira biztosan kezeli autóját, mint ezzel a segédlettel, az valószínűleg erősen csúsztat.
Oké, akkor erősen csúsztatok. Biztos a szakújságíró által leírt kinyilatkoztatás a tuti, ami egy brit tudósok szintű tesztecske eredményén alapul. Ráadásul egyenes haladás volt. Tegyünk bele egy kikerülési manővert, mindjárt árnyaltabb a történet. De mindegy is.