Szerző Téma: Alkatrészek, technikai kérdések  (Megtekintve 2871317 alkalommal)

0 Felhasználó és 6 vendég van a témában

mozso

  • Átalakítgató machinátor
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1174
  • 2006 1.8L Corolla Turbo
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3285 Dátum: 2009.05.04 20:33:33 »
De én nem az ECU-nak mondom meg elsődlegesen a szándékaimat, hanem a pillangó szelepet nyitom ki, mikor lenyomom a gázt. Az OK, hogy a befrecskendezést és a gyújtást variálja, de a szelepet akkor is én mozgatom.

Hogyan működik ez a dolog akkor? Hogyan képes szabályozni az elektronika a dolgokat, mikor mechanikusan beavatkozok a gázpedállal? Hiába van nyitva a szelep, nem adagolja a motorba a benzin-levegő keveréket? Érdekelne részletesen a dolog.

A neten olvastam, hogy az ECU-reset-elést sokan meleg motornál javasolják? Erről mi az állaspont? Illetve mennyi idő kell neki, míg "felejt"?

Üdv,
Barna

A bowdenes pillangoszeleppel vagy annak digitalis verziojaval (2004+) azt kozlod az ECU-val, hogy mennyi teljesitmenyt szeretnel. Altalabann van egy gazpedal allas jelado (TPS) is amit az ECU nyomon kovet, digitalis gazpedalnal minimum 2 van, amit az ECU egymashoz kepest is ellenoriz. A beszivott levego mennyisege, homerseklete, es meg millio egyeb parameter alapjan az elobb emlitett 6 terkep valamelyikenek adott mezojebol kiolvassa mennyi benzin kellene, de ezt a korabban megtanult programja alapjan modositja. Azaz a 6 uzemanyag terkep minden egyes mezojet folyamatosan modositja a mult tapasztalatai alapjan es ezt hasznalja fel amikor arra szukseg van. Erre jon meg a terheles fuggvenyeben a gyujtas vezerles. Tovabba a lambda szenzorok alapjan az egeszet ugy hangolja, hogy reszterhelesen 14.7:1 legyen a keverek aranya a kornyezetvedelem miatt, raadasul a hatso lambda szenzorral ezt meg ellenorzi is. Mokas, hogy ha azt latja, hogy a szenzorok nem megfeloen viselkednek (mondjuk valaki direkt mindig azonos feszultseg szinten tartja a hatso lambdaszondat miutan kivette a katalizatort) az ECU elkezdi tesztelni a szenzorokat, bedusitja a kevereket es nezi, hogy az erzekelok reagalnak-e, ha nem ugy reagalnak, ahogy kellene (mert ez is el van tarolva) akkor hibakod. Bizonyos Toyota ECU-k peldaul az elso lambda szenzor jelebol szamolnak kipufogogaz homersekletet amit szinten bekalkulalnak a benzin mennyisegbe, ehhez nyilvan kell egy tapasztalati uton keszitett tablazat, hiszen a lambda szenzor nem kepes homersekletet merni.

Mivel neked szivo motorod van nem igazan tudsz tobb levegot adni a motornak, mint amit az fel tudna hasznalni, foleg mert az ECU is ossze van hangolva vele. Ezert nem igazan van utos chiptuning szivo motorokhoz, amivel 5-6%-nal tobbel lehetne novelni a teljesitmenyt. Persze lehet javitani a gyari adatokon, meg lehet jatszani a gyarilag beepitett tervezesi es kenyelmi biztonsagi tartalekkal is.

A fekpedal nyomkodas azert kell, mert azzal, foleg ha egnek a feklampaid hamarabb tavozik minden toltes a rendszerbol es torlodik minden. Nincs kulonbseg a reset kozott ha hideg vagy meleg motornal csinalod. Legfeljebb annyi, hogy ha hideg motornal csinalod, akkor az ECU rogton meg tudja tanulni a hideginditasi adatokat (180mp-ig open loopban dolgozik amikor igazan hideg a motor). Ha melegnel reseteled, akkor ezt majd csak a kovetkezo hideginditasnal tudja tanulni, mert melegen szinte rogton closed loop-ba ugrik.

A reseteles utan minden mukodesi parametert erdemes atvenni, azaz ugy vezetni, hogy minden tartomanyban menjel, beleertve autopalya, padlogaz, eroteljes motorfek. Ezert is akadtam ki amikor Szutinak azt mondta a TTE, hogy vezessen 30-60mp-et bizonyos fordulatszamokon. A fordulatszam semmit sem jelent ha nem tudod a motor terheleset. Maskepp adja a benzint 4000RPM-nel:
motorfeknel, uresben turaztatva, autopalyan tartva a sebesseget, varosban gyorsulasosdit jatszva, vagy hegynek felfele padlogazzal 5-os fokozatban. 

Mozso::home, Corolla E12 HB kovácsolt 1ZZ-FE + GT2860R turbo + sok egyéb

mozso

  • Átalakítgató machinátor
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1174
  • 2006 1.8L Corolla Turbo
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3286 Dátum: 2009.05.04 20:45:38 »
Az ECU-nak ket memoria mezoje van, az elso egy torolhetetlen elore beprogramozott 6 mezos tabla, a masodik meg a tanult program amit mindig hozzaad az elsohoz. Nagyon keves info van arrol hogyan lehet ezeket frissiteni, altalaban csak a gyari Toyota eszkozokkel, speci folyamat soran. A D-CAT Avensishez pl. volt tobb ECU frissites amit idehaza szervizben megcsinaltak (havernak is). Az E12 1.6-os benzineshez pl. soha nem letezett frissites 2004 ota. Amire mar a masik topicban is utaltam, azt a bizonyos 6 mezot letitkositotta a Toyota es nem tudta senki sem megfejteni vagy kiolvasni, sok-sok eve sem. Csak visszakovetkeztetni lehet, hogy eppen mi tortenik, ha valaki monitorozza az ertekeket (ODB-II + kipuf homerseklet, szelessavu lambda szonda, stb). Mas gyartoknal bele lehet irni a gyari programba.

Ha egy kicsit informatikus szemuveget veszunk fel, akkor nyilvanvalo, hogy az ECU frissites soran a szerviz szamara elerheto adat egy tomoritett es titkositott csomag, amit az ECU-nak egy az egyben kell odaadni es az meg feldolgozza. Ezzel biztositva, hogy ne lehessen belenyulni semmibe.
« Utoljára szerkesztve: 2009.05.04 20:50:58 írta mozso »
Mozso::home, Corolla E12 HB kovácsolt 1ZZ-FE + GT2860R turbo + sok egyéb

TSityu

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3287 Dátum: 2009.05.04 21:19:05 »
Egy ilyen reset után akkor lehet a kocsit "takarékosabbra" vagy "hajtósabbra" hangolni?

tutinet

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3288 Dátum: 2009.05.04 21:57:45 »
Egy ilyen reset után akkor lehet a kocsit "takarékosabbra" vagy "hajtósabbra" hangolni?

Lehet is meg nem is. Ez egy többismeretlenes egyenletrendszer. Sok mindentől függ a dolog, pl. mit cseréltél milyen időközönként,és előtte hogyan vezetted a kocsit milyen stílusban, mennyit mentél városban vagy pályán.

Ráadásul Mozso irásaiból kitűnik, hogy igazán tényleg nincs értelme a spotbetét szűrőnek vagy a sportdobnak mert az ECU ha eltérést talál, mindig utánakorrigál.
Mivel 2 db lambdasonda is van még a katalizárorral sem érdemes játszogatni. 
A TS-nél talán lehet, mert abba nem 2 hanem csak 1 db lambdaszonda van (leömlőnél nincs csak a középdobnál).
« Utoljára szerkesztve: 2009.05.04 22:07:34 írta tutinet »

TSityu

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3289 Dátum: 2009.05.04 22:16:19 »
Lehet is meg nem is. Ez egy többismeretlenes egyenletrendszer. Sok mindentől függ a dolog, pl. mit cseréltél milyen időközönként,és előtte hogyan vezetted a kocsit milyen stílusban, mennyit mentél városban vagy pályán

Nos "kockásból" sosem voltam jó, akkor most lehet, vagy sem? :hmmmm:

Még valaki?

U.I.: az idézetet már megint nem bírtam összehozni :banging:

Sebaj, korrigáltam. Trotter
« Utoljára szerkesztve: 2009.05.05 11:05:07 írta Trotter66 »

tutinet

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3290 Dátum: 2009.05.04 22:42:58 »


Nos "kockásból" sosem voltam jó, akkor most lehet, vagy sem? :hmmmm:


Pedig egyszerű a dolog. Az ECU egy gyárilag bekalibrált és kitesztelt egyensúlyi értékeket igyekszik tartani. Ha bármi változás van, azt kiértékeli és utánaállít valamit, hogy visszaállítsa az optimális állapotot.

Ez pedig nem a tuningbarát állapot inkább a környezetkímélő , fogyasztásbarát megbízható állapot.

Miért kódolták le az ECU szoftverét ? egyrészt levédték a szoftvert más gyártók elől másrészt elejét vették a chiptuningnak harmadrészt ezzel lett a Toyota MEGBÍZHATÓ.

Magyarán azt üzente a gyár : Ne piszkálj , hagyjál békén és sokáig szolgálni foglak. ! :flowers:

Mozso azért igencsak belegázolt az 1.6-osának lelkivilágába mivel belerakatott egy turbót. :clap:





mozso

  • Átalakítgató machinátor
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1174
  • 2006 1.8L Corolla Turbo
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3291 Dátum: 2009.05.04 22:45:08 »
Egy ilyen reset után akkor lehet a kocsit "takarékosabbra" vagy "hajtósabbra" hangolni?

Nem tudsz csupan azert mashogy hangolni, mert kevesbe nyomod a pedalt, maximum a hajtosabb reszeket kesobb tanulja meg tokeletesen. A matekos kepletek nem gondolatolvasok, azert ennyire nem atom az ECU... Ha mindig tojassal a pedal alatt jarsz, akkor bekoszolodhat a motor belul, ekkor van, hogy egy tartosabb porgos autopalyazas utan rajossz, hogy van kraft a motorban, mert a szennyezodesek kiegtek. A takarekosabb vezetes nem attol fugg mennyire nyomod neki vagy sem, hanem meg kell talalni a motorhoz illo stilust.
Mozso::home, Corolla E12 HB kovácsolt 1ZZ-FE + GT2860R turbo + sok egyéb

Szuti

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
  • Fanatic Racer:-)
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3292 Dátum: 2009.05.04 23:12:05 »
Ha jól tudom a ts-ben is 2 lambdaszonda van...

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3293 Dátum: 2009.05.04 23:35:49 »
Mozso!

Köszönöm a kimerítő választ, sokat tudtam meg belőle! :clap:

Ezek szerint a féklámpa mégiscsak egy rendszer lemerítő módszer, semmi több, ugyan úgy a reflektorozás is jó lenne... :whistling:

Az érdekelne még, hogy tudomásod alapján létezik-e az én kocsimhoz gyárilag kiadott szoftveres frissítés?

Eléggé bonyolult ez az ECU, az biztos, ez valahol jó is, meg nem is. Ha nem akarsz tuningolni, akkor jó, hogy minden optimálisan működik, védjük a környezetet, takarékoskodunk a benzinnel...

Viszont nekem akkor is úgy jön le, hogy a VVT-i motor nem a legtakarékosabbak közül való valamiért. 140-nél simán 7.5-8l-t fogyaszt a kocsim, meg az E12-esünk is, más kocsik kevesebbet fogyasztanak ilyenkor (meg sokszor máskor is)... Persze szeretem, de lehetne pályán takarékosabb is. Talán ha lenne egy 6. fokozat... :hmmmm:

tutinet

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3294 Dátum: 2009.05.05 00:37:20 »
Egy 6-os váltónak én is örülnék.
Kérdés létezik e E12-höz 6 fokozatú váltó. Esetleg a TS váltója átszerelhető de ebbe nem vagyok biztos , a szakik tudják ezt jobban.


Szuti

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3322
  • Fanatic Racer:-)
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3295 Dátum: 2009.05.05 07:11:00 »
100ezerért legyártanak egy hosszabb 5-öst ha kell.Nekem is lesz szerintem hosszabb hatos ha még ügyködök valamit hogy erősebb legyen.Itt a TS-nél az lehet csak a gát hogy nem a vezérlésváltáshoz esik a fordulat ha hosszabb a 6-os,de így a kompival nem izgulok emiatt sem.

mozso

  • Átalakítgató machinátor
  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1174
  • 2006 1.8L Corolla Turbo
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3296 Dátum: 2009.05.05 09:55:13 »
Az 1.4-es benzineshez sem volt javitas. Az egyetlen valtoztatas amikor bevezettek a digitalis gazpedalt, de akkor csomo minden lett cserelve. Sajnos az 1.4-es picit iszakos. Nem tul sok a nyomateka es relativ porgetni kell, hogy menjen. A valto pedig eleg rovid attetelezesu es ezert fogyaszt tobbet az autopalyan. Az 1.6-os verzio joval eletrevalobb mert 15%-al nagyobb a nyomateka es azt 4400 helyett mar 3800-on leadja. Viszont ugyazaz a valtoja, mint az 1.4-nek, igy autopalyan ez sem porog keveset...

A TS valtojat eleg maceras a nem TS-hez illeszteni, kozdarab es uj feltengelyek kellenek.
Mozso::home, Corolla E12 HB kovácsolt 1ZZ-FE + GT2860R turbo + sok egyéb

barna.czukor

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3297 Dátum: 2009.05.05 10:28:29 »
Az 1.4-es benzineshez sem volt javitas. Az egyetlen valtoztatas amikor bevezettek a digitalis gazpedalt, de akkor csomo minden lett cserelve. Sajnos az 1.4-es picit iszakos. Nem tul sok a nyomateka es relativ porgetni kell, hogy menjen. A valto pedig eleg rovid attetelezesu es ezert fogyaszt tobbet az autopalyan. Az 1.6-os verzio joval eletrevalobb mert 15%-al nagyobb a nyomateka es azt 4400 helyett mar 3800-on leadja. Viszont ugyazaz a valtoja, mint az 1.4-nek, igy autopalyan ez sem porog keveset...

A TS valtojat eleg maceras a nem TS-hez illeszteni, kozdarab es uj feltengelyek kellenek.
Ha van róla tapasztalat, akkor mi a lényegi előnye és hátránya ennek az új digitális gázpedálnak? Miért jobb, hogy erre cserélték le a régi bowdenest?

Ha nem pörgetem, akkor sem fogyaszt annyira húde jól szerintem. Amúgy tényleg gyenge alul a mocija, lehetne erősebb. Bár ez az új fűzött blokk nagyon jó, ezzel sokkal jobban megy, mint a régivel...

A váltót szerintem nem lenne pénzem kicserélni mostanában, úgyhogy marad a pörgés a pályán. :no:

Reset-eltem az ECU-t tegnap este, ma megyek vele 2x50km-t vegyesen. Kiváncsi vagyok, hogy most jobb-e a fogyasztás vagy bármi is vele...

Tamás69

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 8391
    • http://www.capella.hu
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3298 Dátum: 2009.05.05 11:01:54 »
Azért jobb, mert így magasabb lehet a szervizköltség  :devil:

A károsanyag kibocsátást jobban tudja a computer kontrollálni, ha a levegő mennyiségét is tudja adagolni, nem csak a hozzákevert üzemanyagmennyiséget.
-így egy padlógázas gázfröccsre lassabban reagál a motor, cserébe mindíg optimális a keverékképzés - károsanyagszempontból.  :(

-nagyonnemszeretem megoldás, de már a Hilux is így működik, én nyomom, aztán ha úgy gondolja, akkor megy is - néha sajnos érezhető késéssel reagál.
Tamás
'07 Hilux
'98 Corolla HB 1,4
'05 Corolla 1,6 SOL
'03 Lexus IS200

Capella Computer Kft        Minden, ami számítástechnika!

Satriani

  • Vendég
Re: Alkatrészek, technikai kérdések
« Válasz #3299 Dátum: 2009.05.05 16:38:19 »
Viszont ugyazaz a valtoja, mint az 1.4-nek, igy autopalyan ez sem porog keveset...

A tiéd 130-nál és 150-nél kb. mennyit eszik?