Egy hozzászólás erejéig beszállnék a vitába, témába.
Tisztáznék vmit: attól, hogy egy olaj teljesíti a VW előírásait vagy a Rözsóét vagy a GM-ét, az még nem jelenti azt, hogy nem jó egy olyan kocsiba, aminek nincsenek saját előírásai. Az inkább pozitív, hogy több féle szabványt is teljesít egy olaj, hiszen nem csak a standard szabványokat tudja, hanem a plusszokat is. Pl. ha vkinek több nyelvvizsgája van, mint kevesebb az jó, holott még a nyelvvizsgával nem rendelkező is beszélhet jól nyelveket...
A nagyobb gond az az, hogy a Castrol Edge 5W-30 nincs bevizsgálva az API szabványrendszer szerint. Ergo nem tudni milyen a motorolaj minősége. Az ACEA szintek a motorolaj tulajdonságaira utalnak, nem a minőségére.
Az ACEA jelölésekről:
A1/B1 Ez az olajspecifikáció az alacsony belső súrlódású motorolajokra vonatkozik, amelyek HTHS viszkozitása a 2,6.....3,5 mPas közötti értéktartományba tartozik. Alkalmazható személygépkocsik és könnyű haszongépjárművek benzin- és dízelmotorjaihoz. Az A1/B1 specifikációjú motorolajok bizonyos motortípusokhoz nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi ajánlásokat be kell tartani.
A3/B3 Viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű személygépkocsi és könnyű haszongépjármű benzin/dízelmotorokhoz, akár hosszú csereperiódusra is, amennyiben ezt a gépkönyvi előírások lehetővé teszik.
A3/B4 Viszkozitásstabil motorolajok nagy teljesítményű benzin- és közvetlen befecskendezésű dízelmotorokhoz, alkalmazható azokban a motorokban is, amelyekre a B3 előírás vonatkozik.
A5/B5 Viszkozitásstabil motorolajok hosszú olajcsereperiódusra, nagy teljesítményű benzin- és dízelmotorokhoz (személygépkocsi+könnyű haszongépjárművek). Az ilyen motorolajokat alacsony belső súrlódás jellemzi, a HTHS viszkozitás a 2,9....3,5 mPas értéktartományban fekszik. Az A5/B5 motorolajok bizonyos motorokhoz nem alkalmazhatók. Ilyen esetben a gépkönyvi előírásokat be kell tartani.
C katalizátor kompatibilis személygépkocsi/könnyű haszongépjármű motorolajok
C1 Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, alacsony hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
C2 Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz, amelyek alacsony belső súrlódású, kis viszkozitású, közepes hamu-, kén, foszfortartalmú és 2,9 mPas-nál nagyobb HTHS viszkozitású motorolajat igényelnek. Az e kategóriába tartozó motorolajok megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát, és üzemanyag-megtakarítást is eredményeznek.
C3 Viszkozitásstabil, közepes hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
C4 Viszkozitásstabil, kifejezetten alacsony hamutartalmú motorolajok részecskeszűrővel és hármas funkciójú katalizátorral ellátott személygépkocsi és könnyű haszongépjármű motorokhoz. Az e kategóriába tartozó termékek HTHS viszkozitása 3,5 mPas-nál nagyobb. Megnövelik a részecskeszűrő és a katalizátor élettartamát.
Visszatérve annyit kellene akkor látni, hogy az B1/B5 abban tér el igazán a B3/B4től, hogy a HTHS viszkozitása az olajnak kisebb, azaz 100 fok felett hígabb. Ez üzemanyagtakarékossági szempontból előnyös, viszont a B3/B4 nagyobb kenési biztonságot nyújt. Tehát nem rossz döntés, hogy ha valaki B1/B5-ös előírású kocsiba B3/B4-es olajat rak, max a fogyi lesz nagyobb, de a motornak nem árt.
Mellesleg olvastam egy fórumon, hogy próbálta több flotta az alacsony HTHS viszkozitású olajat és a magasabbat is. A magasabb HTHS-es olajjal többet mentek el a kocsik.
Egy <20.000 km-t futott D4D Corollától horribilis egy ilyen magas olajfogyasztás, ott tuti, hogy gond van, nem lehet semmilyen olajjal sem orvosolni ezt. A hátsó fékbetét sem kophatna el ennyi km alatt, valószínűsítem, hogy elkenték már rendesen a száját a gépnek, emiatt eszi az olajat is...
Amúgy meg a mai dieselek sz.rok, minden szakértő ezt mondja, akivel csak beszéltem. Megy a nyomatékháború, és a végtelenségekig fel vannak pöckölve a dieselek már, ami a motort kinyírja. Sok 177 LE-s Avensis motorját cserélték már 40.000 km előtt ki, mert kipurcant. Egy 1.4-es diesel kb 60 lóerősen normális, a 2.0-as 100-120 lóerősen. Én nem is mernék ma már dieselt venni, mert mindegyik pöckölt és széthullik...
A Castrol-t mostanság nagy divat itt szidni és a Mobil-t, az LM-et és a Fukszot meg dícsérni. Pedig a Castrol egy kimagaslóan jó olaj, megfizethető áron.
És az agyondícsért LM-ről meg annyit, hogy nincs egy olaja sem iagzán, ami teljesítené az API SM szintet, míg a Castrolba és Mobil-ba a legtöbb ilyen már. A Fuchs is hasonló, mint az LM.
Mellesleg az LM marha drága és nem igazán van választéka a szintetikus palettán szerintem. A MOS2 a nagy csodájuk, ha annyira jó, akkor miért nem rakják már az 5W-s és 0W-s olajaikba. Én nem védeni szeretném a Castrol-t, csak szeretném, ha mindenki reálisan látná az igazságot.