No, megtaláltam az ide illő írást a másik fórumról. A srác, aki ezt írta, majd' 2 éve javít Toyota motorokat, azon a fórumon vakon bíznak a szavában, én sajnos nem ismerem személyesen a tagot. Mindenesetre érdekes dolgokat ír, biztos, hogy van benne igazság:
Idézem az általa leírtakat:
"A baj az hogy sokan erősen tévedésben vannak a kopás fogalmával.
Ezeknél a motoroknál elsősorban öregedésről beszélhetünk és lerakodásokról, kicsapódásokról.
Az általad említett alkatrészeknek többnyire, ismétlem többnyire semmi bajuk 5-600e kilóméterig, ha csak egy kicsit is odafigyelnek a szervizek betartására.
Bontottam már jó pár motort félmillió kilóméter környékén és olyan hengerfallal mint ha most emelték volna ki belőle a hónolót, a dugattyúk mintha most esztergálták volna, csupán elszíneződés volt ott ahol a hengerfalon fut, a gyűrűk a gyári legkisebb hézaggal rendelkeztek és még is 1000Km/l olajfogyasztás.
Többnyire a gyenge minőségű olajaknak köszönhetően lekokszolja az olajáteresztő gyűrű járatait amin keresztül be kellene jutni az olajnak a dugattyú belsejébe.
Ennek eredménye kép túl sok olaj szakad rá az olajlehúzó gyűrűre, ami nem tud mit kezdeni az olajjal, nincs neki hova vezetni, ezáltal halad felfelé a kompresszió gyűrűhöz és utána az égéstérbe, ami természetesen olajfogyasztással fog járni.
Ezt a jelenséget még tovább fokozza az hogy miután nem jut a dugattyúfedélbe az olaj, ami ott a fejhűtést lenne hivatott megoldani, még jobban melegszik a dugattyú és még több koksz rakódik a túlhevült felületre.
Ez a jelenség akár dugattyútörést is szokott okozni sajnos.
A másik ok ami szintén nem kopásból, illetve csak részben kopásból ered, a tömítések, pontosabban a szimeringek megkeményedése és ezután kopása, ami azt eredményezei, hogy a szívószelepeknél, zárt pillangószelep esetén,a szívócsőben létrejött vákum miatt igen nagy mennyiségű olajat tud beszippantani a motor szívás ütemben és ez szintén olajfogyasztáshoz vezet.
Tehát jelen pillanatban leírtam egy motort amiben mondjuk van 500e, zabálja az olajat és nincsen kopása.
Ekkor szokták nagyon okosan a motorfelújítósok felfúrni és tehetségesen telepakolni a motorokat utángyártott alkatrészekkel amik utána tényleg kopnak mert nem ahhoz a hőtáguláshoz,nem azzal az illesztéssel és nem azzal az anyagminőséggel készülnek mint amit a JAPAN kitalált már sok-sok éve és bizonyított sok százezer kilóméteren keresztül.
(ezt bevallom töredelmesen onnan tudom mert a 90-es években én is beleestem ebbe a csapdába sajnos, de tanultam belőle )
Tehát nem arról szól a dolog hogy kopott e egy motor vagy nem, hanem milyen az előélete és vannak benne olyan illesztések és olyan alkatrészek (pl.olajpumpa+nyomásszabályzó) ami megköveteli a gyárilag előírt paramétereket.
Ezzel nem azt mondom most sem hogy nem szabad beleönteni a korszerűbb olajat, csak arra próbáltam rávilágítani hogy az minőségi termék legyen és durván ne térjen el a gyárilag előírottól."
Ezek alapján jutottam arra a következtetésre, hogy nem biztos, hogy a dugattyút is ki kell cserélni egy esetleges felújításnál. Amiatt sem érdemes ezzel kezdeni, mert a dugattyúk (gyári) darabja is 40.000Ft körüli összegbe fáj.