Szerző Téma: Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...  (Megtekintve 2678714 alkalommal)

0 Felhasználó és 2 vendég van a témában

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7410 Dátum: 2012.08.25 06:38:58 »
üdv!

Pár napja linkeltem a bosch-ról képeket, lehet állitani!
Akkor megkérlek rá hogy állístd el és mutasd itt be nekünk, hogy elállítod és tartósan emelni fogja az alapjáratot. Peremfeltétel, hogy nincs egyéb fals levegő, egyedül azt állítod el, amit mutattál.
Ha van is állítás, vagy nevezzük inkább más pozícióban való rögzítésnek, mert egészen biztosan nem az alapjárat állítás a célja.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7411 Dátum: 2012.08.25 07:02:45 »
Egy kérdés mester úr! Hogy állítja be az autóm a megfelelő benzin-levegő keveréket? légtömegmérő, szítótér nyomás, map szenzor... ?

A 4A-FE motor szívócső nyomás alapjellel dolgozik. (itt kell megjegyeznem, hogy nemrég ezt így, ahogy van szóról szóra írtam le) ezért hörrennek fel sokan, amikor légtömegmérőről beszélsz, mert minden módszer a levegő mennyiségét, tömegét akarja megtudni,  de ez a módszer nem közvetlenül méri a levegő tömegét, mint pl. egy hőfilmes légtömegmérő, ami jellemzően VW termékekben van.

szóval még egyszer elölről:
vannak alapjelek, ami ahhoz kell, hogy egyáltalán működjön a motor
tudni kell a motorfordulatot
ha szekvenciális a befecskendezés akkor a pontos főtengely, vezérműtengely állását (ez többnyire főtengely elfordulási szög szokott lenni, a vezérműtengely állására egyszer van szükség induláskor, hogy beazonosítsa az egyes hengert, ha nincs ez a jel akkor is beindul, csak hosszabban ), a főtengely szöghelyzet vagy fordulat adója fontosabb, ha azzal gond van egyáltalán nem indul be, az annyira alapjel!
esetünkben alapjel a szívócső nyomása is, ami inkább depresszió, mint a szó hétköznapi értelmében vett nyomás


Nem meglepő, hogy a motorfordulatból és a szívócső nyomásából kalkulálható a beszívott levegő mennyisége.
Ha tudjuk a levegő mennyiségét már csak a 14,7:1 arányú benzin kell hozzá és működik.

Ezt természetesen lehet finomítani, erre szolgálnak a korrekciós jelek:

a motor hőmérséklet, amit többnyire a hűtővíz hőjének mérésével valósul meg.

beszívott levegő hőmérséklete
fojtószelep potméter állása (elsősorban hirtelen gyorsításnál hasznos)
de ide tartozik a lamdaszonda is
A komplett rendszer a lamdaszondával egy zárt szabályozási kört valósít meg. A lamdaszonda adja a visszacsatoló értéket, hogy amit előzetesen kikalkulált a motorvezérlő, befecskendezték, valamilyen gyújtási szöggel (ami szintén egy jellegmező szerint választ ki a vezérlő a motorterhelés alapján) meggyújtották, elégették és a kipufogón távozik, az az előírt környezetvédelmi normáknak megfelelő értékű. Ergo valóban meg volt-e a 14,7:1-hez keverési arány az égéskor is.  (a 14,7 egy ideális, de elméleti érték, amolyan irodalmi adat, nyilván adott esetben ettől nem csak, hogy el lehet, hanem el is kell térni a jó működéshez )

Kérdésedre válaszolva a benzin levegő aránya alapvetően egy kalkulált érték, majd vissza van ellenőrizve a lamdaszondával, hogy sikerült-e a mutatvány.
Prioritását tekintve, amíg a vezérlés úgy érzi, hogy hihet a szondának, addig hűségesen követi azt, amit a szonda mond.
Értsd, akkor is követi, ha a szonda egyéb zavaró tényező hatására hülyeséget állít, de az az érték a vezérlő számára még a hihető tartományba esik. Ilyen gondod lehet neked is, mivel hibajel nincs, csak éppen nem ideális a motor működése.
Remélem érthető volt.

A lamda szabályozást igazából az alapjárati CO érték, mint környezetvédelmi előírás betartására fejlesztették ki.
Ezt a japánok vitték el annyira, hogy magasabb fordulaton is használják, ha már benne van. A többi gyártóhoz képest, amikor bejöttek ezek a cuccok a japók kifejezetten magas fordulaton is használták visszacsatolás képpen, és magasabb fordulaton is tartották vele a keverési arányt. Szerintem ez az egyik titka, hogy a japó autók régen is jól fogyasztottak.
Aztán már van az a tartomány, ahol már un. teljesítménykeverék szükséges, akkor már nem tud támaszkodni a lamda jelre (mármint, ha hagyományos ugrójelű szondája van), ekkor maradnak a kalkulált értékek. Nyílván ebben a tartományban a dúsabb keverék szükséges, még tovább menve meg már a szelepek hűtése miatt is kell még tovább dúsítani, de ez már más téma.
« Utoljára szerkesztve: 2012.08.25 07:11:35 írta b.c. »

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7412 Dátum: 2012.08.25 10:31:11 »
bc!
Nem gondolod komolyan, hogy állitgatni fogom a jól müködő autot?
Az állitó"motor" alá kentem egy kis pasztát, mert alapban is volt, azt nem akarom bojgatni..

Amúgy meg lambda szonda :D, ezt mindig rosszul irod!

rokafiu77

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1022
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7413 Dátum: 2012.08.25 12:32:49 »
Kérdésedre válaszolva a benzin levegő aránya alapvetően egy kalkulált érték, majd vissza van ellenőrizve a lamdaszondával, hogy sikerült-e a mutatvány.
Prioritását tekintve, amíg a vezérlés úgy érzi, hogy hihet a szondának, addig hűségesen követi azt, amit a szonda mond.
Értsd, akkor is követi, ha a szonda egyéb zavaró tényező hatására hülyeséget állít, de az az érték a vezérlő számára még a hihető tartományba esik. Ilyen gondod lehet neked is, mivel hibajel nincs, csak éppen nem ideális a motor működése.
Remélem érthető volt.
Igen, az volt! Már csak az a kérdés, hogy a szonda tényleg jó-e.

FUBA

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3630
  • a versenyző
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7414 Dátum: 2012.08.25 14:07:28 »
Igen, az volt! Már csak az a kérdés, hogy a szonda tényleg jó-e.
Vidd el ide azt majd kimérik:
http://injektor.hu/
"Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers." - Colin McRae,     "It is more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow." - Abner Perney,
"Oversteer scares passengers, understeer scares drivers.",     "A bad day at the racetrack beats a good day at the office"...

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7415 Dátum: 2012.08.25 15:01:03 »
Na nehogy már egy lambdaszonda kiméréséhez ne legyen elég egy átlagos szerelő!
(Általában nem elég), de aki tudja mit kell nézni, multiméterrel is megmondja, jó-e!

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7416 Dátum: 2012.08.25 16:49:09 »
bc!
Nem gondolod komolyan, hogy állitgatni fogom a jól müködő autot?
Az állitó"motor" alá kentem egy kis pasztát, mert alapban is volt, azt nem akarom bojgatni..

Amúgy meg lambda szonda :D, ezt mindig rosszul irod!
akkor az...  :D
ettől a lényeg ugye....

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7417 Dátum: 2012.08.25 16:51:19 »
Na nehogy már egy lambdaszonda kiméréséhez ne legyen elég egy átlagos szerelő!
(Általában nem elég), de aki tudja mit kell nézni, multiméterrel is megmondja, jó-e!
Szerintem az AVE-ben már nincs diag csati a motortérben.
Ha van akkor a TE1 és az OX láb közt kell feszültséget mérni, de ennek nem sok információ tartalma van. Ha jó, akkor 0,45 V körül mocorog alapjáraton.

kamikaze

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3324
  • Fuel Fanatic
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7418 Dátum: 2012.08.25 17:13:13 »
Szerintem az AVE-ben már nincs diag csati a motortérben.
Ha van akkor a TE1 és az OX láb közt kell feszültséget mérni, de ennek nem sok információ tartalma van. Ha jó, akkor 0,45 V körül mocorog alapjáraton.

Inkább úgy fogalmaznék, hogy 200mV és 8-900mV között váltakozik!

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7419 Dátum: 2012.08.25 21:59:24 »
Multimeterrel mérve gondoltam. Igaz ezt nem írtam. Egy a lényeg hogy a lambda szonda feszültsége ki van vezetve a diagcsatiba a carinanál legalább is.

rokafiu77

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1022
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7420 Dátum: 2012.08.25 23:26:10 »
Srácok, igaz ez most nem hiba, de segítséget kérnék.
Kicseréltem a kuplung fő és munkahengert és most a kuplung fogáspontja elmászott. Alig kell felengeni a pedált, máris fog.
A főmunkahenger menetes szárán van egy állító fémdarab. A tűzfal felé kell betekerni vagy a komány felé kitekerni, hogy kb a teljes pedálút harmadánál-felénél fogjon a kuplung?
Előre is köszönöm!
« Utoljára szerkesztve: 2012.08.25 23:32:11 írta rokafiu77 »

FUBA

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 3630
  • a versenyző
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7421 Dátum: 2012.08.25 23:45:53 »
Na nehogy már egy lambdaszonda kiméréséhez ne legyen elég egy átlagos szerelő!
(Általában nem elég), de aki tudja mit kell nézni, multiméterrel is megmondja, jó-e!
(Általában nem elég) Szerintem sem  :D
http://www.injektor.hu/index.jsp?id=2&main=133&akt=2
"Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers." - Colin McRae,     "It is more fun to drive a slow car fast than to drive a fast car slow." - Abner Perney,
"Oversteer scares passengers, understeer scares drivers.",     "A bad day at the racetrack beats a good day at the office"...

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10266
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7422 Dátum: 2012.08.26 08:10:16 »
Srácok, igaz ez most nem hiba, de segítséget kérnék.
Kicseréltem a kuplung fő és munkahengert és most a kuplung fogáspontja elmászott. Alig kell felengeni a pedált, máris fog.
A főmunkahenger menetes szárán van egy állító fémdarab. A tűzfal felé kell betekerni vagy a komány felé kitekerni, hogy kb a teljes pedálút harmadánál-felénél fogjon a kuplung?
Előre is köszönöm!
Nálam a kuplungpedálnál levő állítható szár hosszát kellett változtatni az utastérben. Ha jól emlékszem, Neked a rúd hosszán csökkenteni kellene. Egy kontraanya van még ott. Amúgy rövidít az ember rajta pár fordulattal (érdemes nézni, mennyivel), és kipróbálja. Ha nem jó, folytatja, amíg nem tetszik. Ha rosszul írtam, és hosszabbítani kell rajta, hamar kiderül, de szerintem rövidíteni  :yes:
Ha nem tévedek, és így érted, a kormány felé csavarva lesz rövidebb a szár hossza, de ezt lehet látni.

b.c.

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 2870
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7423 Dátum: 2012.08.26 08:39:05 »
Ugye tudja megint mindenki hogy mit csinál?
A rúd hosszát úgy kell beállítani hogy a felső állásban egy lehelletnyi játékot hagyjon a pedálon. Pedál végén 1 cm holtjátékról szoktak beszélni. Csak azért okoskodok mert egy ismerős carinaban ezzel és a határoló csavarral ölték meg a váltót.  A holtjáték mindenképpen legyen meg különben meglepi lesz pár év múlva. Egyébként én tapasztaltam egy két autón a pedál furatában kopást ahol a nyomórúd stiftje megy át. Ez mondjuk növeli a holtjátékot és biztosítja hogy kicsit hanyagabb kuplunghasználat mellett ne emeljen ki rendesen.  Remekül el lehet vele fogyasztani a szinkrongyűrűket.

vd1234

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 10266
  • Toyota Carina E 1994 sedan (japán verzió;) )
Re:Tipushibák, kellemetlenségek és kezelésük ...
« Válasz #7424 Dátum: 2012.08.26 09:11:22 »
Ugye tudja megint mindenki hogy mit csinál?
A rúd hosszát úgy kell beállítani hogy a felső állásban egy lehelletnyi játékot hagyjon a pedálon. Pedál végén 1 cm holtjátékról szoktak beszélni. Csak azért okoskodok mert egy ismerős carinaban ezzel és a határoló csavarral ölték meg a váltót.  A holtjáték mindenképpen legyen meg különben meglepi lesz pár év múlva. Egyébként én tapasztaltam egy két autón a pedál furatában kopást ahol a nyomórúd stiftje megy át. Ez mondjuk növeli a holtjátékot és biztosítja hogy kicsit hanyagabb kuplunghasználat mellett ne emeljen ki rendesen.  Remekül el lehet vele fogyasztani a szinkrongyűrűket.
A rúd hosszát csökkentve a holtjáték is nő szerintem, ha jól emlékszem, amikor állítottam. Gondolom akkor fordulhat elő, hogy nincs holtjáték, ha "eléggé" megnövelik a rúd hosszát. A holtjátékok fontosak, így van, de a kérdésre válaszoltam csak  :yes: