hát de azért 30km sebesség különbség plusz két liter, kicsit soknak tűnik nekem.
Egyaltalan nem sok az. A legellenallas lekuzdesehez szukseges teljesitmeny:
Pd = Fd * v, vagyis a legellenallas altal kifejtett ero szorozva a sebesseggel.
Fd = 1/2 ro * v^2 * A * Cd
ahol ro: levego surusege
v^2: relativ sebesseg negyzete (auto es a szembe aramlo levego sebessegkulonbsege, szembeszel eseten nyilvan meg nagyobb lehet)
A: levegovel erintkezo felulet nagysaga
Cd: legellenallasi egyutthato, autoknal kb. 0,25 es 0,45 kozotti ertek
Ebbol az kovetkezik, hogy Pd = 1/2 ro * v^3 * A * Cd, vagyis igen kicsi sebesseg novekedes eseten is oriasi teljesitmenytobbletet igenyel a lekuzdese. A ket teljesitmenykulonbseg hanyadosanak meghatarozasahoz most a sebesseg koben kivul mindent pongyolan elhanyagolva: 100 km/h es 130 km/h kozott 100^3 = 1.000.000, viszont 130^3 = 2.197.000.
Vagyis ha minden mas valtozatlan (auto legellenallasi egyutthatoja, felulete, levego surusege (ami fugg a homersekletetol is), akkor is tobb mint ketszer akkora teljesitmeny szukseges 100 es 130 km/h kozott a legellenallas lekuzdesehez (ez persze nem jelent ketszer akkora fogyasztast, mert a fogyasztast nem kizarolag a legellenallas lekuzdese okozza, hanem a kerekek surlodasanal, illetve a motor belso alkatreszeinel pl. a dugattyuk es a hengerfal surlodasanal - fokepp nagyobb terhelesnel - jelentos ho keletkezik, stb.)
Ugyanez 50 es 80 kozott igy alakulna: 50^3 = 125.000, 80^3 = 512.000
Ez viszont tobb mint negyszeres kulonbseg. Az ok, hogy megis 100 es 130 kozott ugrik meg a fogyasztas az az, hogy alacsonyabb sebessegnel viszont a kerekek gordulesi ellenallasanak lekuzdese joval nagyobb teljesitmenyt igenyel, mint a legellenallas lekuzdese. Emiatt ott a benzinfogyasztast elsosorban a gordulesi ellenallas lekuzdese okozza, magasabb sebessegnel viszont mar nagyreszt a legellenallas lekuzdese jatszik kozre.