Szavazás

Benzin vagy dízel?

Az autó benzinnel megy, a traktor és a busz dízellel
6 (14%)
A modern turbódízelek remek motorok, a benzinek megálltak a fejlõdésben
10 (23.3%)
Jók a common rail dízelek, de a modern feltöltõs benzinmotorokra várok igazán
6 (14%)
Semmi sem ér a hibridek nyomába; ha jó áron adnék õket, csak hibriddel közlekednék
12 (27.9%)
Öööö, bizonytalan vagyok/Több válasszal is egyetértek/Rosszak a kérdések
9 (20.9%)

Összes szavazó: 37

Szavazás lezárva: 2006.10.27 17:22:50

Szerző Téma: Benzin vs. dízel  (Megtekintve 363584 alkalommal)

0 Felhasználó és 1 vendég van a témában

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #690 Dátum: 2011.04.15 09:32:24 »
Amint lesz ra alkalmam, megcsinalom majd  :yes:

Ha állod a fogadást, akkor legyen má' inkább piros Cappy és/vagy citromoskörtés Naturaqua a tárgya.  :szemez:

Egyébként a mögöttes fizika sem bonyolult. Villivel idézgettünk képleteket egy oldalról, ott asszem le is írják. Ha vákuumban közlekednél, nem éreznéd lankadni az autót teljesítménycsúcsig - viszont így az egyre növekvő közegellenállás miatt úgy érzed, gyengébben gyorsul, ahogy haladsz adott fokozaton belül. Ez így is van, de ennek nem a motor karaktere az oka, hanem az, hogy a Villi által is idézett folyamatnál egyre kevesebb erő marad a gyorsításra, egyre több megy el a közegellenállás miatt és a test mozgában tartása felé. Az meg, hogy felváltásnál padlógázra ránt egy nagyot a traktor, csak egy érzet. Tényleg elég nagy teljesítmény jelentkezik ezeknél alacsony fordulaton, persze, hogy rántanak egy nagyot.

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #691 Dátum: 2011.04.15 09:33:19 »
Gondolom a traktor 30-as végsebességéhez az áttételezése is hozzájárul rendesen

Igen. És, ezzel mit akarsz mondani? Azt, hogy ha kapna egy személyautó-váltót, akkor lehetne vele 80-nal is repeszteni? Ez így van - de akkor felejtsd el a szántást.  :hug:

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #692 Dátum: 2011.04.15 09:42:17 »
Amint lesz ra alkalmam, megcsinalom majd  :yes:

Ha állod a fogadást, akkor legyen má' inkább piros Cappy és/vagy citromoskörtés Naturaqua a tárgya.  :szemez:

Egyébként a mögöttes fizika sem bonyolult. Villivel idézgettünk képleteket egy oldalról, ott asszem le is írják. Ha vákuumban közlekednél, nem éreznéd lankadni az autót teljesítménycsúcsig - viszont így az egyre növekvő közegellenállás miatt úgy érzed, gyengébben gyorsul, ahogy haladsz adott fokozaton belül. Ez így is van, de ennek nem a motor karaktere az oka, hanem az, hogy a Villi által is idézett folyamatnál egyre kevesebb erő marad a gyorsításra, egyre több megy el a közegellenállás miatt és a test mozgában tartása felé. Az meg, hogy felváltásnál padlógázra ránt egy nagyot a traktor, csak egy érzet. Tényleg elég nagy teljesítmény jelentkezik ezeknél alacsony fordulaton, persze, hogy rántanak egy nagyot.
Egyreszt fogadast elvbol sose kotok, masreszt eszrevehetted (tobbszor irtam is), hogy egyik oldalnak sem adtam igazat, hanem probalom kideriteni mi igaz, mi nem.

Nana, ebben nincs semmi uj. De amikor az Aurist kettoben lepadlozom, kb 65-70ig megy. 50 folott a lekonyulast nem a hirtelen 10-szeresere novekvo, oriasi legellenallas okozza, ezt azert konnyu belatni  :yes:  Az lenne a kircsi, ha ket egyforma autoval eljatszhatnam. Pl en nyomatekocsucsbol gyorsitanek 50-rol (~1800) harmadikban az Aurissal, mellettem a masik ugyanilyen Auris meg kettesben (~3800) es csak addig tiporni, mig ez utobbi ki nem fullad.




Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #693 Dátum: 2011.04.15 09:55:24 »
Nem kell ehhez két autó, elég a tiéd. Megcsinálod, amit megbeszéltünk, és minden világos lesz. A mérési hiba kiküszöbölése végett ugyanazon az útszakaszon ugyanabban az irányban 2-2 mérés a két módszerrel, és kész.

Amit pedig érzel, az teljesen megfelel a valóságnak. Mivel magas fordulaton lekonyul a nyomatékgörbe, ezért kisebb ütemben növekszik (de ettől még teljesítménycsúcsig növekszik!) a teljesítmény, így kevésbé nyom ülésbe a kocsi. Az azonos nyomaték miatt 2000 és 2500 között bármelyik fokozatban több teljesítmény jut a sebesség növelésére két adott pillanat között, mint 4000 és 4500 között pillanat és pillanat között.

Ha alacsony fordulaton több erőt tudna letenni az aszfaltra a kocsi, akkor elég lenne 2000-es fordulaton, nyomatékcsúcson tartani, és kigyorsulna magától a világból.

A Subaru topikban sghu77 cartárs már megjegyezte, és ideje rajta elgondolkodni azoknak, akik még mindig nem értik 100%-ig a mechanizmusokat: miért van az, hogy a CVT váltók (vagy más fokozatmentes váltók, pl. Prius) esetében a gyártók úgy programozzák a váltókat, hogy padlógázas gyorsításnál teljesítménycsúcson pörögjön a motor? Miért nem nyomatékcsúcson gyorsít a CVT váltó? Programozás kérdése, tehát azt felejtsük el, hogy technikai akadálya lenne. Gondolom, azt is kizárhatjuk, hogy az autógyártók még nem vezettek egy igazi dögös dajzelt, nem olvasták a topikot, és a fizikához sem értenek úgy, mint egy hithű dízelpárti. No?

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #694 Dátum: 2011.04.15 09:59:53 »
Tehat ha csinalnek olyan merest, hogy kettesben 2-3 ezer kozott hany sec es 4-5 ezer kozott hany sec ugyanugy kettesben, az adna vmi infot a temahoz? Ezt viszonylag konnyebben/hamarabb meg tudnam csinalni.
Itt azert meg a legallanallas smafu, hisz utobbi is max 70ig (valszeg meg addig se) szaladna fel.


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #695 Dátum: 2011.04.15 10:22:47 »
70-nél smafu a légellenállás? Kérdezzük meg azt a biciklist, aki szélárnyékban felgyorsít eddig egy kamion mögött, majd picit lemarad, és pofán csapja a menetszél...  :flowers:

Azonos sebességekről beszélünk, onnan indult az egész, hogy 120-ról mi (nem) történt a Mazda5-ben. Próbáld a saját autódat is azonos sebességről gyorsítani. Legyen a két mérés:
1. 40-100 kettesről indítva, teljesítménycsúcsig pörgetve, és
2. 40-100 máshogy:
2. a) harmadikról indítva (szerintem már 40-nél megvan az 1800-as fordulat mint nyomatékcsúcs), 3000-nél váltva
2. b) ha nincs meg 40-nél harmadikban az 1800-as fordulat, akkor másodikkal kezdd, és 3000-nél válts el

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #696 Dátum: 2011.04.15 10:30:03 »
%-okrol beszelunk. A legellenallas a biciklista erejenek kb  hany szazalekat orli fel 70-nel... es az aurisnak?
Mindegy. Amint tudom megcsinalom ugy, ahogy irtad.


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9395
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #697 Dátum: 2011.04.15 10:53:33 »
Igen. És, ezzel mit akarsz mondani?
Te: ennyit ér a nyomaték fordulatszám nélkül - én: ehhez az áttételezése is hozzájárul.
Tehát emelheted a traktor fordulatszámát, mégsem fog száguldozni ilyen áttételekkel. Csak ennyi.

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #698 Dátum: 2011.04.15 11:35:49 »
%-okrol beszelunk.

Jó, akkor beszéljünk arról. 30-nál a légellenállás hány %-a a 70-nél jelentkezőnek?

lablac

  • Klubtag
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 6859
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #699 Dátum: 2011.04.15 11:42:37 »
Nem. Beszeljunk arrol, hogy 30-nal es 70-nel hany szazalek a legellenallasbol szarmazo veszteseg az Auris teljesitmenyehez kepest.
Leforditva: full mindegy, hogy 500g-ot emelek fel, vagy 1 kilot a foldrol a fejem fole, nem a tomeg lesz a szuk keresztmetszet, hogy milyen gyorsan tudom mindezt megtenni. Pedig 100%-os kulonbseg van.  ;)
De ez mar off. Ugy merem, ahogy irtad, ezen nem mulik.  :flowers: :hug:


Voltak:  '08 Auris 2.0 D-4D Sol; '05 Honda Jazz 1.2 i-DSI S Cool, '09 Honda Accord 2.4 i-VTEC EX

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #700 Dátum: 2011.04.15 11:47:02 »
Tehát emelheted a traktor fordulatszámát, mégsem fog száguldozni ilyen áttételekkel. Csak ennyi.

Csak elméletben: a traktor is simán "száguldozhatna" azokkal az áttételekkel, ha egy pörgős motorja lenne, ami mondjuk elforog 3000 helyett 18.000-ig. Maga az áttétel nem korlátoz úgy, mint a teljesítmény.

Adott egy raliautó, 300 lóerővel. Ha hosszú, egyenes szakaszok vannak az adott gyorsaságin, kap egy hosszú áttételt, és elmegy a végsebessége - mondjuk - 220-ig. Ha kanyargós utak vannak, ahol nem lehet száguldozni, és fontos a gyorsulás, kap egy rövidebb, pörgősebb áttételt, amivel a végsebessége legyen 160. Ha pedig átépítik pályaautónak, akkor egy nagyon hosszú váltóval a végsebessége akár 260-270 körül is lehet. (Ekkora szélsőségek nincsenek, csak szemléltetek.) Egy hasonlóan nyomatékos, 80 lóerős traktormotorral ugyanez az autó a világ összes áttételével sem tud gyorsabban menni - mondjuk - 160-nál, és oda is sokkal lassabban jut el, mint a 300 lóerős, hasonlóan nyomatékos, de pörgős motor a rövid váltóval.

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #701 Dátum: 2011.04.15 11:51:26 »
Leforditva: full mindegy, hogy 500g-ot emelek fel, vagy 1 kilot a foldrol a fejem fole, nem a tomeg lesz a szuk keresztmetszet, hogy milyen gyorsan tudom mindezt megtenni.

Jó, akkor próbáld ki: keresd meg a kb. 30-hoz és kb. 70-hez tartozó, azonos fordulatokat különböző fokozatokban, és gyorsíts 10 km/órányit. Ha igazad van, a kettő azonos idő alatt fog megtörténni: azonos fordulat, azonos nyomaték, azonos tömeg, és hát szerinted kb. azonos légellenállás. És mégsem azonos idő alatt fog megtörténni - vajon miért? (Két oka van, de nem árulom el; eddig is hiába magyaráztam, jobban el fogod fogadni a tényeket, ha magad tapasztalod meg őket.)

Nagycitrom

  • Globális moderátor
  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 9395
  • 2017. T27 2ZR-FAE
    • Dentmill Frézközpont
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #702 Dátum: 2011.04.15 11:57:41 »
Adott egy raliautó,...
Most elmagyaráztad nekem, hogy mit írtam Neked. Köszi  :flowers:

Satriani

  • Vendég
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #703 Dátum: 2011.04.15 12:07:51 »
Most elmagyaráztad nekem, hogy mit írtam Neked.

Bocs, de ezt írtad:

Tehát emelheted a traktor fordulatszámát, mégsem fog száguldozni ilyen áttételekkel.

Ez nem így van. Ugyanis emelheted a traktor fordulatszámát, ilyen áttételekkel is simán tudna száguldozni. Nem az áttétel a gátja a száguldozásának, nem is a nyomaték, hanem a hiányzó teljesítmény (tehát ha a nyomaték megvan, akkor a fordulatszám hiányzik). Magyarul: ennyit ér a nyomaték fordulatszám nélkül. És hát ott tartunk, ahol elsőre is voltunk.

Traktormotorból (magyarul tényleg kis fordulatú, 2-3000-nél többet nem forduló, nyomatékos motorból; nem a Viper motorjáról beszélek, ami 400 lóerős) a büdös életben nem fognak sportautót faragni semmiféle áttétellel. Nincs ugyanis teljesítménye.

Villi

  • Megszállott
  • *****
  • Hozzászólások: 1781
  • 08' Yaris II 1.3; '19 Corolla TS Hybrid 2.0
Re: Benzin vs. dízel
« Válasz #704 Dátum: 2011.04.15 13:55:55 »
Adott egy raliautó, 300 lóerővel. Ha hosszú, egyenes szakaszok vannak az adott gyorsaságin, kap egy hosszú áttételt, és elmegy a végsebessége - mondjuk - 220-ig. Ha kanyargós utak vannak, ahol nem lehet száguldozni, és fontos a gyorsulás, kap egy rövidebb, pörgősebb áttételt, amivel a végsebessége legyen 160. Ha pedig átépítik pályaautónak, akkor egy nagyon hosszú váltóval a végsebessége akár 260-270 körül is lehet. (Ekkora szélsőségek nincsenek, csak szemléltetek.)
Vagyis ha veszek 3 ilyen raliautót és megnézem hogy melyik gyorsul jobban, akkor egyértelmű, hogy amelyiknek rövidebb az áttétele. Mivel a motorteljesítmények egyformák, akkor hogyan is függ a gyorsulás tőle? Légy szíves ezt magyarázd meg.
Villi
Toyota Yaris 1.3 Sol Plus
Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid Executive